موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

یک فرمانده نیروی دریایی آمریکا درباره چالش‌های ناو هواپیمابر این کشور و ناوهای همراه آن برای مقابله با ارتش یمن در دریای سرخ پرده برداشت.

افشاگری دریاسالار آمریکایی درباره چالش‌های ناو هواپیمابر آیزنهاور در نبرد با ارتش یمن

قدس؛ استقرار ۹ ماهه ناو هواپیمابر «یواس‌اس دوایت آیزنهاور» در دریای سرخ که به بهانه مقابله با ارتش یمن به منطقه آمد، پیامدهای زیادی را برای نیروی دریایی آمریکا به همراه داشته است. حضور این ناو هواپیمابر در منطقه سبب شد تا در معرض حملات بی امان پهپادها و موشک‌های کروز ضد کشتی، موشک‌های بالستیک و شناورهای بدون سرنشین سطحی و زیر آبی قرار بگیرد.

همچنین نبرد این ناو با یک بازیگر غیردولتی باعث شد تا یکی از شدیدترین جنگ‌های نیروی دریایی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم شکل گیرد؛ درگیری‌هایی که در آن‌ها کشتی‌های همراه این ناو هواپیمابر مورد هدف مستقیم قرار گرفتند.

گزارش‌ها حاکی از خستگی شدید خدمه به دلیل حملات ارتش یمن و شدت غیرقابل پیش‌بینی به‌عنوان بخشی از «جنگ نامتقارن» آن‌ها بود.

افشاگری دریاسالار آمریکایی از چالش‌های آیزنهاور در نبرد با ارتش یمن
ناو هواپیمابر آیزنهاور

ته‌کشیدن موشک‌های رهگیر

دریاسالار «مارک میگِز» فرمانده سابق گروه ضربت دوم ناو آیزنهاور در گفت‌وگو با یک افسر بازنشسته رهگیری رادارهای تام‌کت اف-۱۴ افشاگری‌های جالبی درباره ماموریت آیزنهاور در دریای سرخ انجام داد.

بنابر گزارش پایگاه تخصصی The Aviationist، جالب‌ترین آن‌ها، این بود که موشک‌های گروه ضربت دوم در یک بازه زمانی تمام شده بود. این، منعکس‌کننده مزیت نامتقارن بزرگ ارتش یمن با انبار عظیمی از پهپادها و موشک‌های ارزان قیمت بود، درحالی‌که آن‌ها از جبهه داخلی خود با آمریکایی‌ها در حال نبرد بودند. ناوچه آلمانی «هِسِن» نیز سرنوشت مشابهی را تجربه کرد که تسلیحات خود را به‌طور کامل صرف مقابله با حملات یمنی‌ها کرد.

میگز در جواب این سوال که «آیا برای هر چیزی که ارتش یمن به سمت آن‌ها پرتاب می‌کردند، آماده بودند؟»، پاسخ‌های گسترده‌ای داد که جنبه‌های تاکتیکی و دکترین آن را در بر می‌گرفت.

او توضیح داد: «ساختار فرماندهی جنگ مرکب در نبردها مورد استفاده قرار گرفت. چیزی که ما به‌طور کلی برای آن آموزش ندیده بودیم، تعداد بی‌شماری از درگیری با پهپاد بود. ما چند تمرین پهپادی در ساحل شرقی (آمریکا) انجام داده بودیم اما نه در سطحی که در جنگ با آن مواجه شدیم».

او ادامه داد: «تهدید حوثی‌ها (انصارالله) غیرقابل پیش‌بینی بود و به اشکال مختلف، با هواپیماهای بدون سرنشین در هوا و با شهپادها در زیر دریا، موشک‌های بالستیک و قایق‌های کوچک گشتی ظاهر شد».

این دریاسالار آمریکایی همچنین توضیح داد: «ما پشتیبانی بالگردی خود را همیشه در حال پرواز داشتیم که نه تنها پشتیبانی لجستیکی، بلکه ASR (نوعی نظارت بر گروه ضربت) را نیز انجام می‌دهد.»

بنابر این گزارش، گروه ضربت آیزنهاور همیشه هواپیماهایی داشت که «هدف‌گیری پویا» انجام می‌دادند. با این حال ۲ هواپیما همیشه در اطراف ناو حضور داشتند. میگز علاوه‌براین، به‌طور دائم اسکورت ناوشکن و ناوچه را در اطراف ناو اصلی برای محافظت از نیروها داشت.

این فرمانده آمریکایی در دریای سرخ که آیزنهاور در آن یک هدف بزرگ به شمار می‌آمد، مجبور شد «چندین بار با ناو مانور دهد» تا موقعیت آن را «غیرقابل پیش‌بینی» نگه دارد. او همچنین چندین ماموریت پشتیبانی در سوریه و عراق از شمال دریای سرخ با استفاده از موشک‌های هدایت شونده و بمب سرشی انجام داد که برای اولین بار پس از به کارگیری آن‌ها تنها برای آموزش و آزمایش، در رزم مورد استفاده قرار گرفتند.

افشاگری دریاسالار آمریکایی از چالش‌های آیزنهاور در نبرد با ارتش یمن
شلیک موشک از آیزنهاور

یمنی‌ها شکست نمی‌خورند

این فرمانده نظامی آمریکایی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره ماجرای تمام شدن موشک‌هایش گفت: «ما معمولا موشک‌های خود را از پایگاه‌هایمان در بحرین بارگیری می‌کنیم. این کار یک هفته یا بیشتر زمان می‌برد که مدت زمانی طولانی است».

آمریکایی‌ها سپس مجبور می‌شوند ذخایر خود را از ینبع، بندر مهم عربستان سعودی در دریای سرخ پر کنند که این روند سه روز به طول انجامید.

او همچنین گزارش‌ها مبنی بر استفاده جنگنده‌های سوپر هورنت از تیربارهای خود برای سرنگونی پهپادهای ارتش یمن را رد کرد.

میگز در پایان مصاحبه خود مدعی کاهش فعالیت‌های ارتش یمن در پی حملات آمریکا و متحدانش به این کشور شد اما با اشاره به ادامه عملیات نیروهای مسلح یمن علیه کشتی‌ها مرتبط با رژیم صهیونیستی گفت که «شکست کامل آن‌ها توجه ۱۰۰ درصدی دولت آمریکا و اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی را می‌طلبد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.