موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

رهبر معظم انقلاب در پیام مهم خود خطاب به دانشجویان آمریکایی از واژگانی مانند ایستادن در «سمت درست تاریخ» و «عضوی از محور مقاومت» سخن گفته‌اند.

ردپای اثرگذار ایران

واقعیت این است که این حرکت دانشجویان آمریکایی که از دانشگاه کلمبیا آغاز شد، علاوه بر اینکه یک حرکت ضدامپریالیستی محسوب می‌شود، نشان‌دهنده عمق نفوذ نرم جمهوری اسلامی ایران در آمریکا نیز هست. رسانه‌های غربی فکر می‌کنند ایران، دانشجویان آمریکایی را حمایت مالی می‌کند و از قدرت نرم انقلاب اسلامی غفلت کرده‌اند.
«بنیاد هریتیج» در یادداشتی با اشاره به نقش تهران در تحولات آمریکا، از احتمال تکرار حوادث گذشته در حمایت از فلسطین خبر داده است. این اندیشکده آمریکایی در مطلبی در تاریخ ۲۸ آگوست ۲۰۲۴ نوشت:
اگر رهبران واشنگتن می‌خواهند از تکرار تظاهرات (ضد اسرائیلی) بهار گذشته جلوگیری کنند، باید ببینند یکی از بازیگران خارجی، یعنی ایران، در پشت صحنه چه نقشی بازی می‌کند.مایک گونزالس نویسنده ارشد بنیاد هریتیج می‌نویسد: مطمئناً ایران در حمایت از اعتراضات تنها نیست. به عنوان نمونه، چین هرگز از صحنه دور به نظر نمی‌رسد. کوبا هم همین‌طور است. 
وی تلاش می‌کند با فرافکنی، آغاز حرکت خودجوش دانشجویان آمریکایی را به گردن ایران بیندازد و استقلال آنان را زیر سؤال ببرد، غافل از اینکه علت اصلی را که گسترش تفکر مقاومت است، به‌درستی درک کند.
این اندیشکده مهم که از اندیشکده‌های سابق سیاست‌گذاری حزب جمهوری‌خواه آمریکاست، اذعان می‌کند کاخ سفید هشدارهای زیادی مبنی بر اینکه احتمالاً ایران در زمان آشوب شهرها و دانشگاه‌های آمریکا در ماه آوریل و ماه می  به آشوب ضد اسرائیلی دامن زده است، داده است و می‌افزاید: نفوذ ایران فقط به اوضاع دانشگاه محدود نمی‌شود. چنان که «آوریل هاینز» مدیر اطلاعات ملی آمریکا در ماه می به کمیته اطلاعات سنا گفت ایران تلاش خواهد کرد در انتخابات نوامبر امسال مداخله کند.
مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا به‌تازگی گفته بود: ایران تلاش کرده است به‌طور مخفیانه به اعتراضات در ایالات متحده علیه جنگ اسرائیل در غزه دامن بزند. عوامل ایرانی با استفاده از فرصت‌ جنبش اعتراضی علیه جنگ غزه در ایالات متحده از طریق رسانه‌های اجتماعی و سایر فعالیت‌های سایبری، به تظاهرات عمومی ضریب جدی داده‌اند.
هاینز و کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هر دو با اصرار بر اینکه - باوجود تمام شواهدی که می‌گویند ایران در اعتراضات ضدصهیونیستی دخالت داشته – اعتراف می‌کند دانشجویان شرکت‌کننده در تظاهرات آن‌گونه که می‌گویند فریب خورده نیستند. هاینز در بیانیه خود گفت: «می‌خواهم واضح بگویم می‌دانم آمریکایی‌هایی که در تظاهرات شرکت می‌کنند، با حسن نیت نظرات خود را در مورد درگیری در غزه بیان می‌کنند. بیشتر فعالیت‌های اعتراضی اینجا در ایالات متحده صلح آمیز است. بیشتر حوادث به‌خاطر رفتار خودشان است».
اما همچنان نویسنده یادداشت اصرار می‌کند کشورهایی مانند ایران پشت این حوادث هستند و از اغتشاشات حمایت‌های مالی گسترده انجام می‌دهند. 
گونزالس در ادامه یادداشت خود ضمن انتقاد از دموکرات‌ها اظهار می‌کند: دموکرات‌ها فرصت را برای احیای مذاکرات در اختیار ایران قرار دادند و دولت آمریکا بخشی از تحریم‌ها علیه نهادهای ایرانی مرتبط با برنامه موشکی نظامی ایران، مقامات دولتی، مجموعه‌ای از شرکت‌های استراتژیک پتروشیمی و برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران را لغو کرده است و این لغو تحریم‌ها را عامل ایجاد دردسرهای فراوان می‌داند.
این تحلیلگر تندرو آمریکایی با اشاره به اینکه احیای شرایط به نفع ایران، سبب تحمیل حوادث سنگینی بر رژیم اسرائیل شده است، می نویسد: «ایران، متحد ما اسرائیل را با حمله مستقیم موشکی و پهپادی بی‌سابقه‌ای در آوریل هدف قرار داد، اگرچه کاخ سفید برخی تحریم‌ها را دوباره اعمال کرد، اما خط و نشانی را برای ضربه نزدن به ایران با موشک برای اسرائیل کشید وحتی اجازه نداد اسرائیل تلافی کند».
اظهارات تحلیلگر آمریکایی در حالی مطرح شده است که انقلاب اسلامی سال‌هاست قدرت نرم خود را در نقاط مختلف جهان گسترده است و تفکر مقاومت در برابر نظام سلطه را گسترش داده است. کلمبیا و استنفورد، ییل و بقیه دانشگاه‌ها متأثر از توسعه نگاه استراتژیک گسترش هسته‌های مقاومت در سراسر جهان است که سال‌ها پیش توسط بنیان‌گذار انقلاب اسلامی مطرح شد و خیلی‌ها آن را شوخی پنداشتند، حال نگرانی مقامات آمریکایی را برانگیخته و نشان‌دهنده قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.