موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

پذیرفته‌شدگان اولین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» در نشست خبری این رویداد معرفی شدند.

معرفی پذیرفته‌شدگان جشنواره آسمان/ پوستر رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره، نشست خبری اولین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» به دبیری ابراهیم سعیدی بعدازظهر روز گذشته شنبه ۱۰ شهریورماه در مهاباد برگزار شد.

در ابتدای این نشست دبیر جشنواره ضمن خیرمقدم به حضار و قدردانی از مسئولین شهر به ویژه مدیران و اعضای شورای شهر مهاباد که زمینه را برای شکل‌گیری این جشنواره فراهم کرده‌اند، گفت: پس از بررسی‌های زیادی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که برای یک کار تاثیرگذارتر رویدادی را پایه‌ریزی کنیم که به لحاظ آموزش، تولید و همچنین عرضه آثار هنری در حیطه تصویر بتوانند تاثیر خودشان را داشته باشند. از همان‌جا پی‌ریزی برگزاری جشنواره‌ای تحت عنوان آسمان انجام و تصمیم بر این گرفته شد که این جشنواره با هر سه هدف آموزش، تولید و عرضه در شهر مهاباد و به‌ویژه جنوب استان آذربایجان غربی راه‌اندازی شود تا بتواند پایگاهی را به‌وجود آورد که در هر سه عرصه به فیلمسازان و عکاسان کمک کند.

وی ادامه داد: وقتی طرح این جشنواره به شورای شهر ارائه و در کمیسیون فرهنگی شورای شهر مطرح شد، بنا به نگاه تخصصی و فرهنگی مدیران وقت بخصوص شخص دکتر مصطفی احمدزاده در همان سال ۹۸ یا ۹۹ تصویب شد، اما به دلایلی برگزاری جشنواره به تعویق افتاد تا دوره کنونی شورای شهر که دوباره این موضوع در شورا مطرح شد و با کمک شهردار محترم شهرستان مهاباد مهندس بابک رستم‌پور و پشتیبانی دیگر دوستان شورای شهر مجددا تصویب شد. با حسن نیتی که در تمامی مسئولین شهر وجود داشت، این پروژه به نتیجه رسید و در شهریور ماه سال گذشته قرار شد کار آغاز شود، دبیرخانه‌ای شکل بگیرد و فعالیت‌ها تحت عنوان دبیرخانه اولین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» به صورت متمرکز انجام شود.

سعیدی اظهار کرد: در دی ماه سال گذشته توانستیم دبیرخانه جشنواره را طی مراسمی رسما افتتاح و راه‌اندازی کنیم.

وی عنوان کرد: از همان ابتدا این بحث وجود نداشت که به این پروژه به عنوان یک کار اقتصادی نگاه شود و در نتیجه تمامی دوستان فارغ از مسائل مالی و مادی وارد این پروژه شدند. در ابتدای راه برنامه‌های مختلف همچون برگزاری مراسم بزرگداشت برای اساتید و پیشکسوتانی که همه ما وام‌دار آنها بودیم طی دو برنامه برگزار شد. پس از آن یک نمایشگاه عکس برگزار کردیم و سعی کردیم در جوار دبیرخانه یک فضای فرهنگی مناسب شکل گیرد تا در زمان برگزاری جشنواره نیز بتواند فضای آبرومندی برای برگزاری در شهر مهاباد ایجاد کند.

دبیر اولین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» بیان کرد: تمام تلاش‌هایی که انجام شده بر این اساس بوده که این جشنواره حداقل در سطح منطقه‌ای با حضور ۱۱ استان که در محدوده فلات زاگرس سکونت دارند، برگزار شود که خوشبختانه این امر محقق شد. به عنوان مثال در بحث داوری جشنواره به جرات می‌توان گفت بهترین هیات داوران فیلم‌های کوتاه ایران قضاوت فیلم‌های پذیرفته شده در جشنواره را بر عهده دارند.

وی درباره بخش‌های مختلف جشنواره گفت: در بخش آموزش تعدادی ورکشاپ طراحی شده است که با بهره‌گیری از حضور اساتید برجسته‌ای همچون دکتر احمد الستی، دکتر احمد ضابطی جهرمی، سیف الله صمدیان، محمد گذرآبادی، مهرداد اسکویی و …. که به عنوان داور یا مهمان به این جشنواره خواهند آمد، برگزار می‌شود تا علاقه‌مندان عرصه‌های مختلف بتوانند کوله‌بار دانش و آموختە‌های خود را پربارتر کنند.

سعیدی همچنین درباره بحث تولید اثر در این جشنواره گفت: ما با بهترین و جدی‌ترین مراکز سینمایی کشور در حیطه فیلم کوتاه و مستند همچون مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوانان ایران در تهران ارتباط برقرار کردیم و طی تفاهم‌نامه‌هایی با این مراکز موفق شدیم متخصصین و داورهای این مراکز را دعوت کنیم تا رسما در مهاباد یک شورای پیچینگ تشکیل دهند و طرح‌های فیلمسازان را مورد بررسی قرار دهند.

دبیر اولین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» درباره سطح کیفی آثار بیان کرد: آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در هر سه بخش فیلمنامه، فیلم و عکس فراتر از سطح انتظار ما بود و آثار خیلی خوبی در بین آنها وجود دارد.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر حاج جلال وطمانی و سلام ستوده نماینده شهرستان مهاباد و سیامند جوانبخت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره این جشنواره، رویکردها و تاثیرات آن دقایقی سخنرانی کردند.

در ادامه مسئولین اجرایی در بخش‌های مختلف، گزارش عملکرد بخش‌های خود را به حاضران در جلسه ارائه دادند.

بنا بر اعلام دبیرخانه جشنواره تعداد آثار پذیرفته شده در بخش فیلم، ۵۷ اثر کوتاه داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی، تعداد آثار پذیرفته شده در بخش فیلمنامه ۴۶ اثر و تعداد عکس‌های پذیرفته شده ۶۷ عکس در دو بخش آزاد (با رویکرد مردم‌نگاری) ۳۲ عکس و نوعی نگاه ۳۵ عکس است که علاقه‌مندان برای دیدن اسامی آثار راه‌یافته به جشنواره می‌توانند به سایت جشنواره به نشانی asmanff.com مراجعه کنند.

در پایان این نشست از پوستر جشنواره با طراحی سید منصور سیدمحمدی رونمایی شد.

معرفی پذیرفته‌شدگان جشنواره آسمان/ پوستر رونمایی شد

اولین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» به دبیری فیلمساز مهابادی ابراهیم سعیدی، با رویکرد هنری و گردشگری و با هدف معرفی پتانسیل‌های بومی و محلی، در سه بخش فیلم، فیلمنامه و عکس در روزهای ۱۸ تا ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ همزمان با روز ملی سینما در محل پلازای میدان منگوران و مجموعه حوضخانه رستم بیگ شهر مهاباد به صورت روباز برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.