موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

نیروهای اوکراینی که در جبهه شرقی در برابر پیشروی روسیه مقاومت می‌کنند، می‌گویند عملیات کورسک نه‌تنها پیشروی روس‌ها را متوقف نکرده، بلکه آن را تشدید کرده است.

واشنگتن‌پست: قمار اوکراین در کورسک ناکام مانده است/ روسیه در دونباس پیشروی می‌کند

قدس؛ رسانه آمریکایی در مقاله‌ای با نظامیان و شهروندان اوکراینی در جبهه‌های کورسک و پوکروفسک گفت‌وگو کرده و گزارش داد کی‌یف در حمله به کورسک به اهداف خود دست نیافته است.

به گزارش واشنگتن‌پست، بیش از سه هفته از آغاز حمله اوکراین به خاک روسیه در منطقه کورسک می‌گذرد و کی‌یف مدعی است که همه چیز طبق نقشه پیش می‌رود، اما به نظر می‌رسد هدف اصلی کی‌یف، یعنی توقف پیشروی روس‌ها در خاک اوکراین همچنان دور از دسترس است.

رسانه آمریکایی مدعی است صدها سرباز روسیه در زندان‌های اوکراین به سر می‌برند و صدها کیلومتر مربع از خاک این کشور با نفوذ نظامیان اوکراینی درگیر شده، اما نیروهای مسلح روسیه همچنان به پیشروی خود در اوکراین ادامه می‌دهند.

اگر طرح بلندپروازانه «اولکساندر سیرسکی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین شکست بخورد، این کشور تعداد زیادی از سربازان آموزش‌دیده و تجهیزات نظامی خارجی خود را در کورسک از دست می‌دهد و همچنین ممکن است بخشی از قلمرو حیاتی خود در شاهراه مهم «پوکروفسک» را نیز به نیروهای مسلح روسیه واگذار کند.

واشنگتن‌پست: قمار اوکراین در کورسک ناکام مانده؛ روسیه در دونباس پیشروی می‌کند
نظامی اوکراینی در منطقه «سومی»

نبرد برای هدفی نامشخص

تحلیلگران بر این باورند که مشخص نیست هدف نهایی کی‌یف از این حمله چیست و آیا قمار سیرسکی نتیجه خواهد داد یا نه.

«نیکو لانگ» مقام سابق دفاعی آلمان که در مرکز تحلیل سیاست‌های اروپا فعالیت می‌کند، می‌گوید «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه کنترل شرایط را در دست گرفته و اگر کی‌یف قصد داشت با این حمله در مذاکرات صلح دست بالا را داشته باشد، کرملین این امتیاز را از اوکراین دریغ کرده است.

او با بیان اینکه روسیه با وجود حمله اوکراین در کورسک همچنان به پیشروی خود در خاک این کشور ادامه می‌دهد، گفت پوتین عملاً به اوکراینی‌ها گفته است: «می‌توانید بمانید، می‌توانید بروید، هر کاری که می‌خواهید بکنید. من فعلاً مشغول کارهای دیگری هستم.»

این تحلیلگر همچنین گفت روسیه می‌تواند مناطقی از اوکراین را که در کنترل خود در آورده، حفظ کند، اما اوکراین این توانایی را ندارد که در صورت سلطه بر کورسک، آن را حفظ کرده و نیروهایش را در دراز مدت در آنجا مستقر کند.

واشنگتن‌پست: قمار اوکراین در کورسک ناکام مانده؛ روسیه در دونباس پیشروی می‌کند
نیروهای اوکراینی در کورسک

حمله‌ای بدون نتیجه ملموس

به گزارش واشنگتن‌پست، زلنسکی و سیرسکی اذعان کرده‌اند که همچنان جبهه پوکروفسک دشوارترین جبهه جنگ است. در روزهای اخیر انبوهی از غیرنظامیان اوکراینی از پوکروفسک و روستاهای اطراف آن فرار کرده‌اند، زیرا نیروهای روسیه در حال پیشروی هستند و نیروهای باقی‌مانده برای نبرد خیابانی در شهر آماده می‌شوند.

در گزارش واشنگتن‌پست آمده است: «شادمانی بخشی از نیروهای اوکراینی که از مواضع دفاعی حداقلی در غرب روسیه عبور کرده و حدود ۵۰۰ مایل مربع را تصرف کردند، با وضعیت هم‌قطاران خسته آن‌ها که در شرق اوکراین با موج عظیمی از نیروهای روسیه مقابله می‌کنند، تضاد شدیدی دارد.»

به گفته فرمانده یکی از گردان‌های اوکراین، کی‌یف قصد ندارد در حمله به کورسک نتیجه ملموسی در میدان نبرد حاصل شود، بلکه می‌خواهد بر جامعه بین‌المللی، وضعیت روحی و روانی مردم اوکراین و روحیه شهروندان روسیه اثر بگذارد.

به گزارش واشنگتن‌پست، اوکراین در سال میلادی گذشته شکست سنگینی در ضدحمله پرسروصدای تابستانه خورد و هرگونه امید به پیشروی نیروهای این کشور از بین رفت. از این رو، عملیات کورسک کاملا محرمانه برنامه‌ریزی شد، تا جایی که سربازان منتقل‌شده به شهر «سومی» اوکراین در نزدیکی مرز کورسک، فکر می‌کردند پس از نبرد طولانی در جبهه شرقی، به این منطقه منتقل شده‌اند تا استراحت کنند!

یکی از نظامیان اوکراینی که به کورسک رفته، می‌گوید: «به یاد داریم که چقدر ضدحمله در زاپوریژیا را بزرگ کردیم، اما در نهایت شکست خوردیم.»

واشنگتن‌پست: قمار اوکراین در کورسک ناکام مانده؛ روسیه در دونباس پیشروی می‌کند
پوکروفسک

ناآرامی در جبهه شرقی

به گزارش واشنگتن‌پست، همزمان با تلاش نیروهای اوکراینی برای پیشروی در خاک روسیه، نظامیان این کشور در دونتسک سعی دارند تا حد امکان، موضع خود را حفظ کنند و آنقدرها از پیشروی هم‌قطاران خود در کورسک شادمان نیستند.

سربازان اوکراینی در منطقه دونتسک به خبرنگاران واشنگتن‌پست گفتند ایالات متحده باید وسایل نقلیه بیشتری زرهی بیشتری به اوکراین ارسال کند تا نظامیان این کشور پناهگاهی در برابر آتش مدام توپخانه‌های روسیه داشته باشند.

آن‌ها می‌گویند از وقتی اوکراین عملیات کورسک را آغاز کرده، حملات نیروهای روسیه در پوکروفسک شدت گرفته و روسیه توان نظامی خود در سراسر خط مقدم را بر این جبهه متمرکز کرده است.

در سراسر این شهر، غیرنظامیان وسایل خود را جمع کرده و آماده تخلیه هستند. یک شهروند اوکراینی به واشنگتن‌پست گفت که از عملیات کورسک حمایت می‌کند، اما نمی‌خواهد شاهد سقوط شهرش باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.