موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

کارنامه ملاک عمل داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ در حالی منتشر شد که داوطلبان سال ۱۴۰۲ نیز در صورت تمایل می‌توانستند با نمرات سال گذشته خود در رقابت امسال شرکت کنند؛ داوطلبان کنکور معتقدند این مسأله سبب ایجاد حباب در رتبه‌ها شده است.

سردرگمی تازه؛ دردسر ترمیم معدل یا ثبت‌نام دوباره برای کنکوری‌های امسال

«این یک فاجعه است؛ آرزوهای ما نابود شد، چند سال زحمت‌مان به هدر رفت، رتبه‌های داوطلبان امسال چند برابر شده چون داوطلبان آزمون سال گذشته می‌توانستند امسال بدون شرکت در آزمون از تراز سال گذشته‌شان استفاده کنند و همین باعث ایجاد یک حباب در رتبه‌ها شد.»؛ این‌ها را یکی از داوطلبان کنکور امسال می‌گوید.

بعد از اینکه آرام‌تر می‌شود از او می‌خواهم موضوع را صریح‌تر توضیح دهد، می‌گوید که براساس قانون، اعتبار تراز داوطلبان کنکور دو سال است؛ یعنی هر داوطلب تا ۲ سال می‌تواند از تراز آزمون‌های قبلی استفاده کند؛ داوطلبان سال گذشته در کنکور امسال از تراز ذخیره شده پارسال خود استفاده کردند و همین مسأله سبب شد که کنکوری‌های سال ۱۴۰۳ رتبه‌هایی چند برابر پیش‌بینی‌ها دریافت کنند.

یکی دیگر از داوطلبان هم می‌گوید که سال ۱۴۰۲ دو بار کنکور برگزار شد و امسال نیز دو بار کنکور برگزار شد، شخصی که از اولین کنکور ۱۴۰۲ حاضر بوده می‌توانسته بهترین تراز این ۴ کنکور را برای خودش ذخیره کند، یعنی امسال ۴ کنکور با هم قیاس شد درحالی که این ۴ کنکور (کنکور تیر و اردیبهشت امسال و کنکور تیر ۱۴۰۲ و دی ۱۴۰۱) از نظر دشواری آزمون و تعداد داوطلبان متفاوت بودند.

داوطلب دیگری هم می‌گوید که برخی سال گذشته به دانشگاه رفته‌اند اما امسال دوباره برای ترمیم معدل یا کنکور ثبت‌نام کردند و حتی با اینکه بیشتر آن‌ها آزمونی ندادند باز هم تراز سال قبل‌شان از دانش آموزان امسال بیشتر شد.

* این رتبه‌ها حباب است یا واقعی؟

یکی از مشاوران کنکور می‌گوید که ما هم برای مشاوره در انتخاب رشته داوطلبان سردرگم شدیم چرا که نمی‌دانیم این داوطلبان سال گذشته که برخی از آن‌ها حتی دانشجو هستند، آیا انصراف می‌دهند یا دوباره ثبت‌نام می‌کنند، یعنی نمی‌دانیم داوطلبی که برای مشاوره انتخاب رشته به ما مراجعه کرده بدون درنظر گرفتن حباب ترازهای ذخیره شده چه رتبه‌ای کسب کرده که ما براساس آن رتبه برای وی انتخاب رشته کنیم.

وی می‌گوید که اگر این افراد که حالا دانشجو هستند امسال دوباره انتخاب رشته کنند جایی که سال گذشته در دانشگاه اشغال کرده بودند چه می‌شود؛ اگر هم در کنکور امسال انتخاب رشته نکنند، رتبه‌ای که اشغال کرده‌اند به چه طریق به چرخه رتبه‌های بقیه داوطلبان بر می‌گردد؟

کلید حل مشکل در دفترچه راهنمای انتخاب رشته

این مشکل در میان داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی بیشتر دیده می‌شد اما در حالیکه داوطلبان آزمون سال ۱۴۰۳ از رتبه‌های خود بسیار ناراحت بودند و دلیل این مسأله را هم ذخیره تراز کنکوری‌های ۱۴۰۲ می‌دانستند، دفترچه راهنمای انتخاب رشته داوطلبان بر روی سایت سازمان ملی سنجش قرار گرفت و نکته‌ای در دفترچه اعلام شد که احتمالا حباب رتبه‌ها را می‌ترکاند چرا که با این تدبیر سازمان ملی سنجش، احتمال کاهش رتبه داوطلبان حتی در حد ۲-۳ هزار رتبه وجود دارد.

سازمان ملی سنجش اعلام کرد داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در رشته‌های پزشکی دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شده و در سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته می‌کنند از فرایند اعلام نتایج نهایی حذف خواهند شد.

همچنین داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ پذیرفته شده و در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ نیز پذیرفته می‌شوند، قبولی سال ۱۴۰۲ آنان لغو شده و اجازه ادامه تحصیل در کدرشته محل قبولی سال قبل را ندارند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.