تحولات لبنان و فلسطین

این روزها مشهدالرضا(ع) حال و هوایی شبیه مشایه دارد، چرا که ​​​​​​​هزینه‌های اقامت و غذا در مشهد بالاست و مردم این روزها دست به دست هم داده‌اند تا سنگی از جلو پای زائران امام مهربانی‌ها بردارند.

مردم پای کار اسکان و اطعام زائران امام رئوف(ع)

به گزارش قدس خراسان، این روزها مشهدالرضا(ع) حال و هوایی شبیه مشایه دارد و زائرانی که خود را به این نقطه از بهشت می‌رسانند، حکایت دلدادگی دیرینه‌ای را روایت می‌کنند که جنس آن شبیه همان مِهری است که در پیاده‌روی اربعین آن را تجربه می‌کنند.

​​​​​​​هزینه‌های اقامت و غذا در مشهد بالاست و مردم این روزها دست به دست هم داده‌اند تا سنگی از جلو پای زائران امام مهربانی‌ها بردارند. این نهضت مردمی چند سالی است در مشهدالرضا(ع) رونق گرفته و اکنون در هر گوشه‌ای از شهر شاهد ایجاد موکب‌هایی برای پذیرایی از زائران هستیم که در کنار منازل مردم میهمان‌نواز مشهد آماده میزبانی از زائران است و جلوه‌های زیبایی از کرامت مجاوران را به نمایش می‌گذارد.

۸ سال خدمت‌رسانی به زائران
مسجدالرضا(ع) در خیابان فدائیان اسلام حدود هشت سال است برنامه طبخ غذا، ایستگاه صلواتی، اسکان زائران و دعوت از پزشکان برای ویزیت بیماران را دارد.
حجت‌الاسلام محمد صادقی‌پور امام جماعت این مسجد از اسکان رایگان در طول سال خبر می‌دهد و می‌گوید: در این ایام برخی از مردم، منازل خود را در اختیار زائران قرار می‌دهند. همچنین طبخ غذا و جمع‌آوری نذورات مردمی همه به همت مردم رقم می‌خورد. در حال حاضر، ظرفیت اسکان در مسجد نزدیک به یک‌هزار نفر در هر نوبت است.

زائرسرای دائمی در مسجد بلال طلاب
مردم محله طلاب هم پای کار زائران امام رئوف(ع) هستند، مدیر مسجد بلال خیابان شیخ صدوق درباره کم و کیف پذیرایی از زائران در این مسجد می‌گوید: حدود دو سال است یک زائرسرای دائمی داریم و در طول سال نیز زائران را برای اسکان پذیرش می‌کنیم؛ اما اوج حضور آن‌ها در زمان‌های خاصی مانند تعطیلات نوروز، شب‌های قدر و به‌ویژه دهه آخر صفر است.
حجت‌الاسلام علی دسترس با بیان اینکه به همت مسجدی‌ها و هیئت امنای مسجد، برنامه تغذیه رایگان را نیز برای زائران داریم، می‌افزاید: موکب امام حسن مجتبی(ع) را نیز جلو مسجد برپا کرده‌ایم. این موکب در طول سال، شب‌های جمعه فعال است و در این چند روز نیز برنامه‌هایی برای پذیرایی از زائران با میوه، چای، شربت و غذا داریم.
او عنوان می‌کند: به اهالی محل اعلام کرده‌ایم اگر کسی خانه خالی نزدیک مسجد دارد، می‌تواند آن را به زائران اختصاص دهد تا اگر در مسجد ظرفیتی برای پذیرش زائران نداشتیم، بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم. اکنون نیز چند منزل برای این کار آماده شده است. 

«یاوران خورشید» پای کار زائران حضرت رضا(ع)  
خادمان حرم مطهر رضوی نیز این روزها به‌صورت ویژه در جای‌جای شهر مشغول خدمت به زائران هستند، از جمله این خدام، خادمان انتظامات حرم مطهر رضوی به همراه خادمیاران هستند. مسئول اداره رواق‌های حرم مطهر رضوی در این‌ باره می‌گوید: مجموعه انتظامات حرم مطهر رضوی در ۱۶ نقطه از مشهد ایستگاه‌های درون‌شهری را برای خدمت به زائران پیاده در پایان ماه صفر راه‌اندازی کرده است. امسال هشتمین سالی است که به ‌عنوان خدمت انتظامات به زائران پیاده خدمت‌رسانی می‌کنیم.
جواد مطهری می‌افزاید: گروهی با نام «یاوران خورشید» متشکل از عوامل اجرایی و ستادی را ایجاد کردیم که از ۶ کارگروه  و مسئولیت‌های مختلفی دارند؛ از جمله گروهی که پذیرش و سازماندهی زائران پیاده را انجام می‌دهند. گروه دیگری با عنوان ایمنی و امنیتی داریم که بحث پدافند غیرعامل و ایمنی در ایستگاه‌ها را پیگیری و رصد می‌کنند. گروه دیگری برای امور بهداشتی و درمانی در ایستگاه‌ها داریم که خدمات سرپایی و اورژانسی و ماساژ درمانی را به زائران رضوی ارائه می‌دهند. دو پزشک نیز در هر ایستگاه مستقر هستند تا اگر به هر دلیلی زائران نیاز به خدمات بیشتری داشتند، توسط پزشکان معاینه شوند و با هماهنگی‌هایی که با واحدهای اورژانس صورت می‌گیرد، به نزدیک‌ترین مکان برای درمان منتقل شوند.
او با اشاره به پذیرایی از حدود ۵هزار زائر یادآور می‌شود: در بخش تدارکات و پشتیبانی پذیرایی شامل صبحانه، ناهار، شام گرم و میان‌وعده‌هایی مانند میوه، شربت، چای و دمنوش را همراه با چهار روز و سه شب اقامت داریم.

اسکان و اطعام مردمی زائران رضوی باید گفتمان‌سازی شود
گوشه دیگری از این شهر در میدان ابوطالب، امام جماعت خوشفکری جوانان زیادی را برای موضوع اسکان و اطعام زائران سازماندهی کرده و  حدود پنج سال است برنامه اسکان و پذیرایی از زائران را در مسجد راه انداخته‌ است. حجت‌الاسلام علی محبوب می‌گوید: این کار ابتدا از مسجد شروع شد و سپس به خانه‌های مردم در محل گسترش یافت. 
او با بیان اینکه در سال جاری اسکان و اطعام زائرانی را که به مسجد مراجعه کرده‌اند، انجام دادیم، عنوان می‌کند:  با توجه به اینکه ما فاصله مکانی زیادی با حرم مطهر رضوی داریم، زائران کمتری به اینجا مراجعه می‌کنند. به‌طور کلی امکان پذیرش ۵۰ تا ۶۰ نفر را به ‌صورت ثابت و حدود ۸۰نفر را به شکل متغیر برای اسکان در مسجد داریم. جمعی از زائران نیز به‌صورت ثابت با ما ارتباط دارند. ابتدای محرم با ما تماس می‌گیرند و ما در این ایام در خدمتشان هستیم.
محبوب خاطرنشان می‌کند: جوانان مسجد، تشکیلاتی با عنوان حضرت ابوطالب(ع) را راه‌اندازی کرده‌اند. کارهایی که فعالان این مجموعه برای اسکان و اطعام زائران در دهه پایانی ماه صفر دارند، خیلی زیاد است و خود را محدود به محله ابوطالب نکرده‌اند. اعضای تشکیلات به جز اینکه در مسجد موسی بن جعفر(ع) و اطراف آن مشغول اسکان و اطعام زائران هستند، با چند گروه دیگر نیز تقسیم کار کرده‌اند و در دو مدرسه که پشت مسجد ما قرار دارد، کار اسکان و اطعام زائران را انجام می‌دهند. همچنین دیگر اعضای این تشکل در ایستگاه صلواتی در خیابان قرنی مشغول خدمت به زائران هستند. بخشی دیگر نیز با همکاری دو گروه جهادی، پارکینگ یکی از مراکز خرید ۱۷شهریور را برای اسکان حدود ۸هزار نفر آماده کرده‌اند. این اتفاق در همه مساجد رقم نمی‌خورد و امام جماعت‌ها خود را درگیر این مباحث نمی‌کنند. به همین خاطر این کار خیر تکثیر نمی‌شود و تبدیل به گفتمان عمومی بین مردم نمی‌شود.

تازه‌عروسی که منزلش را برای اسکان زائران داده است
مردمان محله چهنو در نزدیکی حرم مطهر کار اسکان زائران را محدود به محله خود ندیده‌اند. هادی طالبی از اهالی این محله می‌گوید: امام جماعت‌های مساجد نقش بسیار مهمی دارند. آن‌ها ارتباط نزدیکی با مردم دارند و به اطلاع‌رسانی و جذب مشارکت مردمی در زمینه اسکان و اطعام زائران می‌پردازند. با همکاری مردم مشهد در مدت ۱۰ روز، اسکان و اطعام حدود یک‌هزار و ۵۰۰ تا ۴هزار زائر را انجام داده و خدمات رفاهی نیز به آن‌ها ارائه می‌دهیم. هرچند این خدمات در شأن آن‌ها نیست؛ اما هدف ما الگوسازی و ایجاد زمینه‌ای برای خدمت به زائران بوده است.
او متذکر می‌شود: در جلسه‌ای که با مردم داشتیم، اعلام کردیم هرکس می‌خواهد به زائران امام رضا(ع) خدمت کند، زمینه آماده است. مردم نیز  همت بالایی دارند؛ برخی از آن‌ها با هر هنر و حرفه‌ای و با هر سن و تحصیلاتی که دارند، پای کار خدمت به زائران پیاده آمده‌اند. در میان این افراد تازه‌عروسی داشتیم که منزلش را با همان وسایل نو در اختیار زائران قرار داده بود و در کنار این اسکان رایگان، از زائران پذیرایی نیز می‌کردند. این کار قشنگی است که باید میان مردم مشهد فرهنگ‌سازی شود.
طالبی می‌افزاید: ما تجربه‌های خوبی در این زمینه داشته و توانسته‌ایم زائرانی را که بضاعت مالی برای اسکان نداشتند، شناسایی کرده و به آن‌ها کمک کنیم. این کمپین که هر کدام از مجاوران یک وعده غذا برای زائران بدهند نیز موجب افزایش مشارکت مردم در زمینه اطعام زائران شده است.
دبیر شورای فرهنگی محله چهنو متذکر می‌شود: متأسفانه مسئولان ما معمولاً برنامه های سال گذشته را پیاده می‌کنند. اگر این کارها به تشکل‌ها واگذار شود، می‌توانیم با همکاری هم کارهای بزرگ‌تری انجام دهیم. اگر مسئولان‌ دولتی کار اسکان و اطعام زائران رضوی را به مردم بسپارند، ما آمادگی داریم سایتی را راه‌اندازی کنیم تا مردم مشهد بتوانند به منظور ارائه خدمت به اسکان زائران در آن‌ ‌نام‌نویسی و اعلام آمادگی کرده و زائران از طریق آن سایت با دیدن پیشنهادهای مردم ثبت‌نام کنند.
او می‌افزاید: اینکه حسینیه، مسجد و سوله ورزشی را در اختیار زائران می‌گذارند، اکرام و احترام زائران به‌خوبی صورت نمی‌گیرد؛ چرا که دیدن روی خوش و میهمان‌نوازی مردم مشهد برای زائران خاطرات خوب و فراموش‌نشدنی را رقم می‌زند. اخلاص مردم در خدمت‌رسانی به زائران، برکت بیشتری به‌کار می‌دهد.
طالبی با بیان اینکه حدود ۶ سال است این سازماندهی مردمی را برای اسکان زائران انجام می‌دهیم و این روند دیگر به ‌فرد خاصی وابسته نیست، می‌گوید: زائران را نیز در خدمت‌رسانی شریک کرده‌ایم و اکنون زائرانی که سال‌های پیش از ما خدمات گرفته‌اند، تماس می‌گیرند و به‌دنبال این هستند که در خدمت‌رسانی به زائران مشارکت کنند.
او یادآور می‌شود: برخی افراد حتی برای سفر به مشهد بودجه کافی ندارند و ما تلاش می‌کنیم به آن‌ها یاری برسانیم. این دغدغه از آنجایی شکل گرفت که برخی از زائران پیاده حتی کفش مناسب برای پیاده آمدن به مشهد را نداشتند و موقع بازگشت برایشان کفش تهیه می‌کردیم.
خدمت‌رسانی مردم به مردم چیزی است که آن را در اربعین حسینی و در مسیر مشایه نجف تا کربلا به‌صورت پررنگ تجربه کرده‌ایم و این تجربه زیبا باید الگویی برای مدیریت خدمت‌رسانی به زائران رضوی در ایام پایانی ماه صفر باشد. این همان حلقه گمشده‌ای است که باید مدیران شهری و دولتی به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.