موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

نگاهی به آمار و ارقام سه هفته ابتدایی فصل جدید لیگ برتر نشان می‌دهد که بازیکنان خارجی تازه‌وارد به فوتبال ایران توانسته‌اند نگاه‌ها را به سوی خود خیره کنند.

 آماری امیدوارکننده در لیگ برتر؛ عملکرد درخشان خارجی‌های تازه وارد

به گزارش قدس آنلاین، فدراسیون فوتبال بعد از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام تصمیم گرفت تا از شمار سهمیه بازیکنان خارجی کسر نکند و تیم‌ها مجاز به قرار دادن نام (۱+۵) بازیکن خارجی در فهرست تیم‌شان هستند؛ البته که در این میان، تیم‌هایی چون پرسپولیس و فولاد همچنان از حیث شمار سهمیه خارجی شرایط نابسامانی دارند. فصل گذشته قانون حضور بازیکن خارجی در حداقل ۶۰ درصد دقایق بازی‌های تیمش تصویب شد که این قانون برای فصل جدید از ۶۰ درصد دقایق به ۶۰ درصد شمار بازی‌ها تغییر ماهیت داد و تفسیرهای مختلف از قانون وضع‌شده، شرایط ویژه‌ای را در بازار تابستانه به‌وجود آورده است.

تیم‌های مختلفی استقلال تهران، استقلال خوزستان، پرسپولیس، تراکتور تبریز، چادرملو اردکان، خیبر خرم‌آباد، سپاهان اصفهان، فولاد خوزستان، گل‌گهر سیرجان و مس رفسنجان در بازار نقل‌وانتقالات تابستانه به سراغ جذب بازیکن خارجی رفتند تا فهرست خود را تقویت کنند. جالب آنکه نساجی مازندران هم در حال ادامه همکاری با لوآن پولی است تا مازنی‌ها هم جزو تیم‌هایی باشند که بازیکن خارجی در اختیار دارند و این مسئله بدان معناست که اکثریت تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ بیست‌وچهارم به سراغ استفاده از سهمیه بازیکن خارجی رفته‌اند که مرور کارنامه بازیکنان تازه‌وارد نشان می‌دهد که آن‌ها توانسته شروع قابل‌قبولی در لیگ برتر فوتبال ایران داشته باشند.

اشترکالی، پرچمدار خارجی‌های تازه‌وارد

تراکتور با وجود حفظ رحمان جعفری، به سراغ جذب ۳ مهاجم جدید در بازار نقل‌وانتقالات تابستانه رفت و سرخ‌پوشان تبریزی با تومیسلاو اشترکالی، سوکول چیکالشی و مهدی عبدی به توافق رسیدند. بدون‌شک چهره ویژه خط حمله تراکتوری‌ها در ۳ هفته ابتدایی فصل جدید، تومیسلاو اشترکالی بود؛ مهاجم بلندقامت اهل کشور کرواسی که هفته نخست برابر مس رفسنجان موفق به گلزنی شد و در هفته سوم هم دروازه هوادار را باز کرد تا خیلی زود در صف مدعیان آقای گلی لیگ بیست‌وچهارم قرار گیرد.

درخشش ۳ آفریقایی تازه‌وارد و وینگر آلبانیایی

تیوی بیفوما، وینگر کنگویی استقلال خوزستان، در اولین دقایق حضورش در فوتبال باشگاهی ایران، کیفیت فنی خود را به رخ کشید و با یک شوت زیبا از روی ضربه ایستگاهی، یکی از مهم‌ترین گل‌های هفته سوم را وارد دروازه استقلال تهران کرد تا شروعی طوفانی داشته باشد. کوین بولی هم در نقش فرشته نجات خیبر برابر ذوب‌آهن اصفهان درخشید و گل تساوی‌بخش خیبری‌ها را به‌ثمر رساند تا اولین امتیاز خانگی تاریخ این تیم در لیگ برتر به‌ثبت برسد. ایوب العملود هم که چهره شاخص ترکیب پرسپولیس است؛ مدافع راستی که سرخ‌پوشان پایتخت را از شکست برابر تراکتور در تبریز نجات داد و در جمع بازیکنان یک‌گله لیگ برتر قرار دارد. سباستین اسپاهیو، وینگر آلبانیایی مس رفسنجان هم در هفته‌ای که گذشت، در نقش یار تعویضی وارد ترکیب مس شد و در قامت گل‌ساز در جمع شاگردان محرم نویدکیا درخشید تا بیش از پیش توانایی‌های خود را به نویدکیا اثبات کند.

۲ دروازه‌بانی که چشم‌ها را به سوی خود دوختند

اشترکالی، بیفوما، بولی و العملود با گلزنی خود و اسپاهیو با گل‌سازی‌اش توانستند نگاه‌ها را به سوی خود خیره کنند اما در این میان نمی‌تواند از عملکرد درخشان دو دروازه‌بان خارجی تازه‌وارد فوتبال ایران چشم‌پوشی کرد. الکسیس گندوز بدون‌شک یکی از آماده‌ترین بازیکنان فصل جدید لیگ برتر محسوب می‌شود که اوج درخشش‌اش او در جدال با تراکتور تبریز بود که یک‌تنه سد راه سرخ‌پوشان تبریزی شد و تونی فریتاس باتیستا هم در قامت اولین بازیکن خارجی تاریخ باشگاه خیبر توانسته عملکرد قابل‌قبولی را از خود در خط دروازه تیم خرم‌آبادی به جای بگذارد و یک کلین‌شیت در کارنامه هر دو دروازه‌بان تازه‌وارد لیگ برتر فوتبال ایران به چشم می‌خورد.

آلوز، اورونوف و واگنین همچنان می‌درخشند!

لیگ برتر فوتبال ایران در فصل گذشته هم البته میزبان بازیکنان خارجی باکیفیتی بود که دوره درخشش‌اش آن‌ها همچنان ادامه دارد. ریکاردو آلوز در قامت یکی از بهترین بازیکنان خارجی تاریخ لیگ برتر، در فصل جدید توانسته ۲ بار در نقش گل‌ساز در ترکیب تراکتور بدرخشد و توجهات را به سوی خود جلب کند. اوستون اورونوف در هفته‌ای که گذشت، اولین گل خود در فصل جدید را به‌ثمر رساند و زمینه‌ساز برد پرسپولیس مقابل فولاد شد و گوستاوو واگنین هم با وجود جدایی از تراکتور و پیوستن به گل‌گهر، در هفته اخیر گل پیروزی‌بخش سیرجانی‌ها را برابر نساجی به‌ثمر رساند تا درخشش این هافبک تهاجمی برزیلی هم در فوتبال ایران ادامه داشته باشد. در این میان البته باید اشاره‌ای هم به عملکرد خوب لوآن پولی در خط دروازه نساجی داشت؛ دروازه‌بانی که برخلاف روند نتیجه‌گیری تیمش توانسته با مهارهای پرشمار خود نگاه‌ها را به سوی خود جلب کند و اوج درخشش او در هفته اخیر برابر گل‌گهر سیرجان بود که موفق به مهار ضربه پنالتی احمدرضا زنده‌روح شد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.