چند منبع آگاه به «پولیتیکو» اعلام کردند که «ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر سابق فرانسه و چهره نزدیک به «امانوئل مکرون» شرط بسته است که رئیس‌جمهوری این کشور تا اوایل سال ۲۰۲۵ از سمت خود کناره‌گیری می کند.

چهره نزدیک به «مکرون»: رئیس جمهور فرانسه در ماه های آتی کناره گیری می کند

نخست وزیر سابق دولت مکرون (از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰) در حال آماده شدن برای کناره گیری رئیس جمهوری فرانسه است. این در حالی است که مکرون بارها اعلام کرده تا پایان دوره ریاست جمهوری در سمت خود باقی خواهد ماند.

براساس مطلب درج شده در این نشریه آمریکایی، فیلیپ رهبر حزب افق ها، با اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی فرانسه و در بحبوحه تلاش های مکرون برای مهار بحران سیاسی بی‌سابقه در این کشورف ضربه سنگینی به وی وارد کرده است.

چند چهره حزب افق ها که خواستند نامشان فاش نشود، در گفت‌وگو با پولیتیکو اعلام کردند که نخست‌وزیر سابق فرانسه به عنوان یک چهره راست میانه که روابط پیچیده ای با مکرون دارد، در حال آماده سازی نیروهای خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۵ است و شرط بسته که مکرون تا اوایل سال آینده میلادی و پیش از سال ۲۰۲۷ یعنی پایان دوره ریاست جمهوریش، از سمت خود کناره گیری می کند.

فیلیپ که در حال حاضر شهردار «لو اور» است، خبر نامزدی را دیروز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با نشریه لوپوئن اعلام کرد.

پولیتیکو در ادامه، تصمیم این سیاستمدار شناخته شده را برای جانشینی مکرون، آن هم به صورت علنی شکستی بزرگ برای رئیس جمهوری فرانسه دانسته که پیش از این وی را متحد نزدیک خود می دانست.

روابط فیلیپ و مکرون پیش از این براساس رقابت و احترام متقابل تعریف شده بود. اما پس از تصمیم رئیس جمهوری فرانسه برای برگزاری انتخابات زودهنگام و قدرت گرفتن دوباره راست افراطی در انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن (خرداد)، این روابط به تیرگی گرایید. به گونه ای که فیلیپ، مکرون را به «کشتن» ائتلاف حکومتی با اعزام ناآماده نیروهایش به انتخابات تابستانی، مقصر دانست.

بعد از شکست کوبنده حزب «رنسانس» مکرون مقابل حزب راست گرای «اجتماع ملی» در انتخابات پارلمان اروپا، وی با اعلام انتخابات زودهنگام، جامعه سیاسی را غافلگیر کرد و در حالی که انتظار می رفت این قمار سیاسی رئیس جمهوری فرانسه به نفع راست افراطی تمام شود، ائتلاف جبهه عمومی جدید (NFP) متشکل از چهار حزب اصلی چپگرا در رتبه نخست قرار گرفت و همین امر آن را با بی ثباتی سیاسی بی سابقه ای روبرو کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.