پیشنهاد سردبیر

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آب نمک می‌تواند طول مدت سرماخوردگی کودک را تا دو روز کاهش دهند.

تأثیر شست‌وشوی بینی با آب نمک برای درمان سرماخوردگی کودکان

به گزارش مدیسن نت، دکتر «استیو کانینگهام»، پروفسور طب تنفسی کودکان در دانشگاه ادینبورگ انگلستان، گفت: «ما دریافتیم کودکانی که از قطره‌های بینی آب نمک استفاده می‌کردند به‌طور متوسط به مدت شش روز علائم سرماخوردگی داشتند، در حالی که کسانی که مراقبت‌های معمول را داشتند به مدت هشت روز علایم سرماخوردگی داشتند.»

وی افزود: «کودکانی که قطره بینی آب نمک دریافت می‌کردند نیز در طول بیماری خود به داروهای کمتری نیاز داشتند».

کانینگهام گفت: «داروهای بدون نسخه حاوی داروهایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن می‌توانند علایم را تسکین دهند، اما تاکنون هیچ درمانی که بتواند بهبودی پس از سرماخوردگی را تسریع کند، شناسایی نشده است.»

برای مطالعه جدید، محققان بیش از ۴۰۰ کودک ۶ ساله یا کمتر را انتخاب کردند و به طور تصادفی از آن ها خواستند که قطره‌های بینی آب نمک یا مراقبت‌های معمول را در صورت سرماخوردگی مصرف کنند.

محققان خاطرنشان کردند که محلول‌های آب شور بیشتر توسط مردم آسیای جنوبی به عنوان شست و شوی بینی یا غرغره کردن برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود.

به طور کلی، حدود ۳۰۰ نفر از بچه‌ها سرما خوردند و به نیمی از آن ها قطره آب نمک برای درمان داده شد.

محققان گفتند کودکان حداقل چهار بار در روز با استفاده از محلول آب شوری که در خانه با نمک دریا درست می‌کردند، بینی شأن را شست و شو دادند.

نه تنها بچه‌ها با قطره‌های آب نمک سریع‌تر خوب شدند، بلکه سرماخوردگی کمتر به دیگر اعضای خانواده سرایت پیدا کرد.

کانینگهام گفت: «کاهش مدت سرماخوردگی در کودکان به این معنی است که افراد کمتری در خانه آن ها به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند، که پیامدهای واضحی برای اینکه خانواده چقدر سریع احساس بهتری می‌کنند و می‌توانند به فعالیت‌های معمول خود مانند مدرسه و کار بازگردند، دارد.»

وی افزود: «مطالعه ما همچنین نشان داد که والدین می‌توانند با خیال راحت قطره‌های بینی را برای کودکان خود بسازند و از آن استفاده کنند و بنابراین تا حدودی بر سرماخوردگی که کودکانشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد کنترل داشته باشند».

محققان می‌گویند که این قطره‌ها احتمالاً با تقویت توانایی سیستم تنفسی برای مبارزه با ویروس سرماخوردگی عمل می‌کنند.

کانینگهام توضیح داد: «نمک از سدیم و کلرید تشکیل شده است. کلرید توسط سلول‌های پوشاننده بینی و نای برای تولید اسید هیپوکلرو در سلول‌ها استفاده می‌شود که از آن برای دفاع در برابر عفونت ویروسی استفاده می‌کنند.»

کانینگهام افزود: «با دادن کلرید اضافی به سلول‌های پوششی، این روند به سلول‌ها کمک می‌کند اسید هیپوکلری بیشتری تولید کنند، که به سرکوب تکثیر ویروسی، کاهش طول عفونت ویروس و در نتیجه طول مدت علایم کمک می‌کند».

تیم تحقیق قصد دارد تأثیر قطره‌های آب نمک بر خس خس سینه در هنگام سرماخوردگی را بررسی کند. نتایج اولیه این مطالعه نشان داد کودکانی که قطره را دریافت کردند، به میزان قابل توجهی تعداد خس خس سینه کمتری داشتند، ۵٪ در مقابل ۱۹٪.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.