پیشنهاد سردبیر

سخنگوی خانه سینما با تشریح دلایل برگزار نشدن جشن خانه سینما گفت: با غیبت اجتناب ناپذیر برخی سینماگران، شرایط منصفانه‌ای برای برپایی جشن و رقابت فراهم نیست بخصوص آنکه ۳۰۰ سینماگر هنوز پرونده باز دارند.

رسول صدرعاملی: شرایط منصفانه‌ای برای برپایی جشن خانه سینما نیست

به گزارش قدس آنلاین، در آستانه فرارسیدن روز ملی سینما، رسول صدرعاملی صبح دوشنبه ۱۹ شهریورماه در نشستی در خانه سینما درباره جایگزینی هفته پاسداشت سینما به جای جشن روز سینما توضیح داد: آخرین جشن خانه سینما سال ۹۸ برگزار شد که بعد از آن بنا به دلایل مختلف از جمله اعتراض های اجتماعی برگزار نشد. ما در هیات رییسه صحبت از جشن سینما را دنبال می‌کردیم تا تندیس‌هاس صنفی همانند گذشته را اهدا کنیم ولی بعد دیدیم این ماراتن منصفانه نیست چون در این چند سال برخی از همکاران ما به دلایل امنیتی امکان فعالیت نداشتند و به همین دلیل جشن فعلا برگزار نمی‌شود.

او افزود: هدف ما از برگزاری هفته پاسداشت، ایجاد رابطه‌ای بین سینما و جامعه و نهادهای فرهنگی است. در این یک هفته بزرگداشت و یادبودهایی خواهیم داشت به یاد مهرجویی ، پوراحمد، پرتوی و همکارانی که بین ما نیستند. همچنین همه صنوف سینما برنامه‌ریزی خاص خود را خواهند داشت و به بهتر شدن این رابطه بین سینما ‌و جامعه کمک می‌کنند.‌

صدرعاملی گفت: امیدواریم سال آینده هیات رییسه بعدی با فراهم شدن شرایط بتواند جشن خانه سینما را به روال قبل برگزار کند ولی فعلا این شرایط مهیا نیست. چون هنوز حدود ۳۰۰ نفر از همکاران ما پرونده باز دارند و امیدواریم با رسیدگی به این مشکل، شرایط برای برپایی جشن فراهم شود. تا آن موقع مراسم پاسداشت برگزار می‌شود و ادامه هم خواهد داشت و حتی در سطح استان گسترش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: در بخش استانی، وزارت ارشاد برنامه‌ای را در قالب هفته مهر سینما دارد که در این بخش و در استان‌ها نمایندگان ما در مراسم و نشست‌های تخصصی سینما شرکت فعال دارند و امیدواریم به روزی برسیم که سینما به ادبیات و فرهنگ خود برگردد.

صدرعاملی در پاسخ به این سوال ایسنا که چرا جشن روز سینما را به عنوان یک تریبون برای طرح مسایل صنفی برگزار نکردند، گفت: ما جشن را با هدف رقابت باید برگزار می‌کردیم‌ ولی به هر حال بسیاری از کارگردان‌های مطرح سینما و بازیگران در این چند سال نتوانستند فعالیت کنند و از این جهت منصفانه نبود. با این حال از همین فرصت و نیز دیگر برنامه‌های این هفته پاسداشت برای طرح این مسایل و مشکلات استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه در دیدار با وزیر جدید فرهنگ این موضوع را پیگیری کردیم.ما در دوران انتخابات هشت سوال داشتیم که آقایان پزشکیان و قالیباف پاسخ دادند و چون آقای پزشکیان رییس‌جمهور شدند آن را به عنوان مطالبه با وزیر مطرح کردیم و گفتیم که این پاسخ‌های رییس‌جمهور سندی جدی بین ما و دولت است که آن را دنبال می‌کنیم. وزیر فرهنگ هم بابت آن قول عملی دادند. همچنین درباره پرونده‌های باز، قول مساعد دادند که با کمیته حقوقی که پیگیر این امور بود کار را دنبال کنند و اطلاع دارم که در یکی دو روز گذشته هم نخستین جلسه برگزار شده است. 

او افزود که در جلسه با وزیر،‌ مسئله بیمه بیکاری سینماگران به عنوان یک کار بر زمین مانده به طور جدی مطرح شده است. 

صدرعاملی در پاسخ به دیگر سوال ایسنا مبنی براینکه به نظر می‌رسید برپایی هفته مهر با کمرنگ کردن فعالیت و حضور خانه سینما همراه است، گفت: بله ممکن است برای کمرنگ شدن جشن خانه سینما بوده باشد ولی اگر نخواهیم فکرخوانی کنیم باید گفت که این موقعیت زیرساخت خوبی است که خانه سینما می‌تواند در آن مراسم حضور داشته باشد و آن را به برنامه‌ها و جشن خود پیوند بزند. 

او در بخشی دیگر درباره مستقل نبودن خانه سینما و وابستگی‌های دولتی با اشاره به اینکه «مهم است که چه کسی وزیر فرهنگ باشد»، بیان کرد: خانه سینما یک نهاد اجتماعی مردمی بوده ولی منکر کمک‌های دولتی نیستیم. این به معنای مستقل نبودن نیست و در صحبت با وزیر هم گفتیم که امیدواریم خانه سینما به جایی برسد که از نظر مالی به کمک دولت نیازی نداشته باشد تا پیشانی جدی فرهنگی سینمای ایران باشد. 

صدرعاملی سخنگوی خانه سینما همچنین با تاکید بر لزوم ساخت هزار سالن سینما گفت: اگر الان فیلم درخوری در سینما نمی‌بینیم به این معنا نیست که بلد نیستیم فیلم درخور بسازیم بلکه شرایط آن فراهم نبود. بخش اندیشمند، متفکر و پرسشگر سینما همچنان در حال کار است ولی باید بتواند از صافی و مرزهای ممیزی که بخش زیادی از آن غیرقابل قبول است، عبور کند. البته شخصا معتقدم فیلم بفروش می‌تواند برای همه منتقدان و نیز جامعه قابل قبول باشد و صرفا فیلم بفروش بدون کیفیت نیست.

در بخشی از این نشست شادمهر راستین جزییات برنامه‌های پاسداشت هفته روز سینما را تشریح کرد. 
علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما نیز در این جلسه حضور داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.