پیشنهاد سردبیر

یک نماینده مجلس: عقد قرارداد بخشی از کاری است که مشاورین املاک انجام می‌دهند که با هزینه گزاف از مردم همراه است ولی از طریق سامانه خودنویس به صورت رایگان توسط خود مردم انجام خواهد شد. با استفاده از سازوکار سامانه خودنویس می‌توانیم این نقش را از بین

از سامانه خودنویس برای پایان دادن به نقش واسطه‌ای و سوداگرانه مشاورین املاک استفاده کنیم

در چارچوب قانون جهش تولید مسکن، مصوبه راه‌اندازی سامانه خودنویس نیز در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس، افراد برای عقد قرارداد در حوزه اجاره و یا خرید مسکن نیازی به مراجعه به مشاورین املاک ندارند. بنابراین، دست واسطه‌ها و دلالان در این حوزه کوتاه شده است.شواهد نشان می‌دهد که مردم رضایت حداکثری از سامانه خودنویس دارند. به ویژه، از آنجائیکه این سامانه به کاهش 1600 میلیارد تومانی هزینه عقد قراردادها منجر شده است، برای مردم نفع دارد.
مشاورین املاک اخیراً به جریان‌سازی منفی علیه این سامانه در رسانه‌ها اقدام کرده‌اند. این در حالی است که سامانه خودنویس یک سامانه راهبردی در راستای کاهش هزینه‌های افراد در زمینه عقد قرارداد مسکن است و به ساماندهی بیشتر امور در این حوزه منجر می‌شود.

توقعی که از دولت چهاردهم می‌رود این است که در مقابل مقاومت‌ها برای استفاده از سامانه خودنویس بایستد و به گسترش هر چه بیشتر این سامانه بپردازد. به نحوی که استفاد از این سامانه در تمامی قراردادهای حوزه مسکن اعم از خرید و اجاره به راحتی امکان‌پذیر باشد.

 ابوالفضل ظهره‌وند، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به این موضوع که سامانه خودنویس از جوانب مختلف برایمان منفعت دارد، تصریح کرد: این سامانه از پشتوانه قانونی لازم برخوردار است و از آنجائیکه بر اساس مصوبه مجلس راه‌اندازی شده است، قراردادهایی که در آن منعقد شود، سندیت دارند. این سامانه باعث می‌شود از بروز مشکلاتی که مردم در مراجعه به مشاورین املاک با آن روبرو می‌شوند، جلوگیری شود.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سامانه خودنویس، کاهش هزینه‌های مردم است. در شرایطی که هزینه-ها بسیار بالاست، افراد باید هزینه یک ماه اجاره بها را به عنوان حق الزحمه به فردی که قرارداد را تنظیم می‌کند، بدهند. در حالی که در این سامانه به صورت رایگان اقدام به انجام این کار می‌کنند. هزینه‌های سربار زیادی برای مردم وجود دارد که سامانه خودنویس آن‌ها را حذف می‌کند.
عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قطعاً سامانه خودنویس برایمان مزیت دارد و به کاهش واسطه‌ها کمک می‌کند. اساساً باید به سمت سازوکاری برویم که بنگاه‌های املاک تعدادشان محدود شود و مسئولیت-پذیری‌شان افزایش پیدا کند.
ظهره‌وند گفت: بنگاه‌های املاک در بازدید از املاکی که قرار است اجاره داده شود یا به فروش برسند، نقش دارند. این امر باعث نوعی واسطه‌گری در حوزه مسکن و ملک شده است. باید سازوکاری بیندیشیم که همگان به سامانه خودنویس بپیوندند و فروشنده و خریدار در همین بستر به یکدیگر وصل شوند.

وی ادامه داد: واسطه‌ها باعث بروز تورم در حوزه مسکن و زمین هستند و مشکلات مختلفی را شکل می‌دهند. باید این وضعیت را عوض کنیم. در غرب تجربه‌های موفقی در زمینه استفاده از سامانه‌ها در معاملات مسکن و زمین و... دارند. می‌توانیم از این تجربیات بهره ببریم.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نیاز است شهرداری‌ها نقش فعالی برعهده بگیرند. سامانه خودنویس مرجعیتی را در هر ناحیه ایجاد کند و املاک مشخصی به رسمیت شناخته شود که با این سامانه کار می‌کنند. به نحوی که امکان دور زدن سامانه توسط مشاورین املاک وجود نداشته باشد. عقد قرارداد بخشی از کاری است که مشاورین املاک انجام می‌دهند که با هزینه گزاف از مردم همراه است ولی از طریق سامانه خودنویس به صورت رایگان توسط خود مردم انجام خواهد شد. با استفاده از سازوکار سامانه خودنویس می‌توانیم این نقش را از بین ببریم و با کمک سامانه خودنویس می‌توانیم دلالی نیز حذف خواهد شد.

وی گفت: مشاورین املاک اقدام به خرید اقلام مرغوب می‌کنند و خودشان تبدیل به عرضه‌کننده می‌شوند. برخی از املاک را می‌خرند و خودشان تبدیل به طرف امضا می‌شوند. این شبکه به قدری پیچیده و مافیایی شده است که باید برای آن‌ها چاره‌اندیشی اساسی داشته باشیم.

ظهره‌وند گفت: راه‌اندازی سامانه خودنویس اقدام مناسبی است که باید قبل‌ترها شروع می‌شد. در ادامه باید اقدام به بستن بسیاری از بنگاه‌های املاک بکنیم. بسیاری از مشاورین املاک مولتی میلیاردر هستند و آن‌ها قیمت زمین و خانه را در کشور  تعیین می‌کنند. باید با این مسائل برخورد داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.