پیشنهاد سردبیر

عضو انجمن صنفی آردسازان گفت: ۵۰درصد کیفیت نان به کیفیت آرد برمی‌گردد. تولیدکنندگان بایدمحصولی با مشخصات ثابت در اختیار نانوایان قرار دهند ضمن اینکه ۵۰درصد کیفیت نان هم مربوط‌به هنر نانواست.

کیفیت نان ۵۰-۵۰ به هنر تولیدکننده آرد و نان بر می‌گردد

قیمت نان در هفته جاری افزایش یافت در حالی که کیفیت این محصول پرمصرف در کشور همچنان پایین است. برخی علت این امر را کیفیت نوع گندم‌های تولیدی داخل می‌دانند و بعضی موضوع را به زنجیره تبدیل گندم به نان ارتباط می‌دهند.

در راستای ارتقا این محصول استراتژیک، استاندارد ملی ۱۰۴ الزامی شده که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

آیا روند تبدیل گندم به آرد استانداردها رعایت می‌شود؟ محمدرضا مرتضوی، عضو انجمن صنفی آردسازان ایران درباره زنجیره تبدیل گندم به آرد و کیفیت نان به خبرنگار مهر گفت: ایران جز کشورهایی است که دارای آرد تیره بوده و به طور میانگین آرد مصرفی کشور دارای ۱۳ درصد سبوس است.

وی با اشاره به برخی سخنان درباره استفاده از آرد سفید در نانوایی‌های سنتی افزود: آرد سفید آرد نول است که ۲۸ درصد سبوس‌گیری شده اما میانگین سبوس‌گیری کارخانجات ایران ۱۳ درصد است.

وی گفت: ما ۱۵ درصد از لایه‌های بیرونی یا سبوس را وارد آردی که در حال توزیع است، می‌کنیم.

این عضو انجمن صنفی آردسازان ایران با تاکید بر اینکه آردی که در کشور در حال استفاده است آرد سفید نیست، عنوان کرد: این تبلیغات نادرستی است که ذهن جامعه را به مسیر اشتباه هدایت می‌کند.

زنجیره کیفیت نان از آرد تا خمیر

مرتضوی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: به طور قطع ۵۰ درصد کیفیت نان به کیفیت آرد بر می‌گردد. تولیدکنندگان آرد باید محصولی با یک سری مشخصات ثابت در اختیار نانوایان قرار دهند.

وی اضافه کرد: ۵۰ درصد از کیفیت نان هم به هنر نانوا بر می‌گردد که چگونه آرد را تبدیل به خمیر و نان کند.

پیشرفت ایران در آردسازی

این عضو انجمن صنفی آردسازان ایران با بیان اینکه به لحاظ تکنولوژی صنعت آرد، ایران یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است، گفت: کشور ما در صنعت آرد مانند تولید روغن و لبنیات پیشرفته است.

این عضو کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران تصریح کرد: بوتیک‌های صنعت لبنیات و ماشین آلات صنایع روغنی جهان در ایران است؛ بنابراین ما در بخش صنعت غذایی توانایی‌های توسعه یافته‌ای داریم و ظرفیت تولید هر نوع آردی در کشور فراهم است.

تفاوت قیمت نان‌های مسطح و حجیم

این عضو انجمن صنفی آردسازان ایران در پاسخ به این پرسش که چرا پس کیفیت نان در کشور پایین است، گفت: هنگامی که می‌گوئیم کیفیت نان پایین است باید دید با چه شاخصی این موضوع مطرح می‌شود. نخست اینکه ما مصرف کننده نان‌های تخت هستیم. قرار بود بخشی از این نان تبدیل به نان‌های حجیم و صنعتی شود.

وی اظهار کرد: برخی از کارشناسان غذایی معتقدند نان‌های حجیم نان‌های سالم‌تری هستند. قرار بود برای این امر سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای انجام شود. متأسفانه در حال حاضر تفاوت قیمت آردی که در اختیار نان مسطح و نان حجیم در کشور گذاشته می‌شود تقریباً ۲۵ برابر است. یعنی نانوایان بخش حجیم آردی که تهیه می‌کنند تقریباً ۲۰ برابر نانوایان سنتی است.

دخالت دولت در اقتصاد آرد و نان حداقل شود

این عضو انجمن صنفی آردسازان ایران در ادامه سخنان خود تصریح کرد: موضوع دخالت بیش از اندازه اقتصاد نان از سوی نهادهای دولتی می‌تواند به کیفیت آرد و نان کشور لطمه بزند. معتقدم باید دخالت در این حوزه به حداقل برسد.

وی یادآور شد: اگر دولت می‌خواهد یارانه بپردازد و طبقات آسیب پذیر را حمایت کند باید خارج از مدیریت اقتصاد آرد و نان باشد.

مرتضوی در پایان تاکید کرد: اگر این بخش اصلاح شود که بیمار مزمن اقتصاد کشور به شمار می‌رود، هم در بخش نان و هم آرد، توانایی‌هایی بسیار گسترده‌ای برای تأمین نیازهای مردم وجود دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.