پیشنهاد سردبیر

۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۴
کد خبر: 1012110

اتفاق روز جمعه روی سکوهای ورزشگاه نقش جهان و فوت یکی از هواداران تیم ملوان در دیدار این تیم مقابل سپاهان سروصدای زیادی به پا کرده است.

به غیر از غمناک بودن این واقعه، نکته‌ای که به‌سرعت مورد توجه قرار می‌گیرد این است که چرا مسئولان برگزاری، این مسابقه را متوقف نکردند تا به حال این فرد رسیدگی کنند؟

راه‌های زیادی برای پاسخ به این پرسش وجود دارد و حتی مسئولان برگزاری مسابقه که اکنون به خاطر کم‌کاری توسط فدراسیون فوتبال تعلیق شده‌اند نیز می‌توانند دلایل خود را برای متوقف نکردن بازی داشته باشند. آن‌ها حتی می‌توانند قانون جدید برخی از توسعه‌یافته‌ترین فوتبال‌های جهان مانند لیگ برتر انگلیس را ارائه کنند که از فصل گذشته متوقف کردن بازی‌ها به خاطر بدحالی تماشاگران را لغو کرده‌اند. اما مشکل ما در اداره فوتبال یا بسیاری از نهادها و سازمان‌های دیگر دقیقاً همین‌جاست؛ یعنی فراموش کردن راه درست، آن چیزی که عقل و قلبمان می‌گوید و چشم بسته رفتن به سراغ قوانین و پیروی نیم‌بند از آن!

اگر این اتفاق برای ما تازگی داشته است، بارها در موارد مشابه آن را در خارج از کشور دیده‌ایم. وقتی نوواک جوکوویچ در ضربه آخر تنیس خود که قهرمانی مسترز را برایش به ارمغان می‌آورد، مسابقه خود را متوقف کرد تا به حال یک تماشاگر بدحال برسد، یا بزرگ‌ترین فوتبالیست‌های جهان قبل از سوت داور بازی‌هایشان که هر کدام میلیون‌ها یورو را جابه‌جا می‌کند متوقف می‌کنند، یعنی نگاه به این قضیه فراتر از بحث فوتبال است. مگر ما نمی‌گوییم که کمک به هم نوع هنوز در میان ما ایرانیان وجود دارد و تا خلافش گفته شود، شعر «بنی آدم اعضای یکدیگرند» را با تأکید ویژه بر قرار داشتنش بر ورودی سازمان ملل بر صورتشان می‌کوبیم؟ مگر دوربین مخفی درست نمی‌کنیم از اینکه وقتی یک نفر حالش در کنار خیابان بد شود همه به یاریش می‌شتابند، در حالی که در فلان کشور خارجی مردم سنگدل از کنار او رد می‌شوند؟ پس چرا باید در چنین شرایطی که جان یک فرد از هر فوتبالی به‌خصوص این فوتبال درب و داغان ما مهم‌تر است، آن را متوقف نکنیم و به فکر این باشیم که قانون چه می‌گوید؟ البته بعید است مسئولی که در استادیوم، بازی را متوقف نکرد، به همان قانون نیز فکر کرده باشد، بلکه فقط خواسته مسئولیتش هرچه زودتر تمام شود و چندرغاز حق مأموریتش را بگیرد و برود. اما حتی اگر این افراد بعد از جست‌وجو متوجه شدند قانونی برای متوقف نکردن بازی در خارج از کشور وجود دارد، بندهای دیگر آن را نیز به او نشان دهید، یعنی در همه استادیوم‌ها یک تیم پزشکی مخصوص فقط برای تماشاگران وجود دارد که اگر حال کسی بد شد به او رسیدگی کنند.

وقتی چنین امکاناتی به تماشاگرانمان نمی‌دهیم، پس دفعه بعدی دست‌کم اگر کسی از آن‌ها در حال مرگ بود، لطفاً این فوتبال خیلی مهم خودتان را قطع کرده و به حال آن‌ها رسیدگی کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.