پیشنهاد سردبیر

وزیرآموزش و پرورش گفت: آمادگی مدیران نظام تعلیم و تربیت برای بازگشایی مدارس در عالی‌ترین سطح خود قرار دارد و اطمینان می‌دهیم سال تحصیلی جدید به بهترین شکل ممکن آغاز خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش: آمادگی مدیران آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس در عالی‌ترین سطح است

به گزارش قدس خراسان، آئین اهدای تجهیزات آموزشی ، هنرستانی ، ورزشی و بهداشتی به مدارس منتخب همزمان با سراسرکشور در مشهد نیز برگزارشد. همزمان با برگزاری این مراسم ۴۷۳ پروژه ورزشی طرح شهید سلیمانی و ۲۲۵ فضای آموزشی مختص مدارس خراسان رضوی با حضور وزیرآموزش و پرورش درمجموعه ورزشی شماره ۳ بابک مروج تربتی به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح کردید.
وزیرآموزش و پرورش در این مراسم با بیان اینکه آمادگی مدیران نظام تعلیم و تربیت برای بازگشایی مدارس در عالی‌ترین سطح خود قرار دارد گفت: اطمینان می‌دهیم سال تحصیلی جدید به بهترین شکل ممکن آغاز خواهد شد و همه همکاران ما و دستگاه های اجرایی تلاش می‌کنند تا دغدغه این حوزه حیاتی و مهم به کمترین میزان خود برسد.

*ماموریت های آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید
علیرضا کاظمی افزود: ماموریت نخست آموزش و پرورش انتقال باورها، اعتقادات، فرهنگ و رسوم، هویت ملی و دینی و ارزش های دینی و ولایی به دانش آموزان است و تمام تلاش ما بر این است تا با استفاده از تمام ظرفیت های موجود در کشور، در حوزه های مختلف ورزشی، فرهنگی و تربیتی زمینه تحقق این ماموریت فراهم شود.

وی با اشاره به این که مهمترین گفتمان این وزارتخانه، موضوع "پرورش دانش آموزان" است گفت: مدرسه کانون تحقق این ماموریت است و تمام توجه ما باید به این کانون اصلی نظام تعلیم و تربیت باشد تا دغدغه اولیای مدرسه کم و امکانات برای این طلایه داران، محقق شود و در این امر دولت و مجلس باید در کنار هم باشند.

کاظمی افزود: ماموریت دوم آموزش و پرورش "انتقال دانش" است و این که بتواند آنچه نیاز امروز جامعه برای حرکت به سمت قله های پیشرفت است را تامین کند و باید بهترین معلمان در این زمینه به کار گرفته شوند و بهترین فناوری در اختیار دانش آموزان قرار گیرد و همچنین زمینه برخورداری معلمان از جدیدترین مهارت ها و توانمندیهای علمی مهیا شود و در این خصوص مهمترین ماموریت متوجه اصلی ترین کانون و سرچشمه زایای علم و دانش آموزی یعنی دانشگاه فرهنگیان است.

*آغاز سال تحصیلی درخراسان رضوی بدون دغدغه
استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم  گفت: تلاش شده تا سال تحصیلی در استان با حداقل مسائل و مشکلات آغاز شود.

یعقوبعلی نظری افزود: پیش‌بینی ما این است که معلمان در همان روز اول در کلاس‌ها حاضر خواهند شد. در آخرین بررسی که  مخصوصا در مشهد انجام شده جمع‌بندی ما این است که سال تحصیلی را در استان با حداقل مسائل و مشکلات آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در بدو شروع به کار ۳۴ کلان‌مسئله را در استان شناسایی کردیم، عنوان کرد: ۱۴ کلان‌مسئله در حوزه زیرساخت و یک مسئله در ارتباط با کلاس و عقب‌ماندگی کلاس و فضای آموزشی بود.میزان عقب‌ماندگی در ایجاد فضای آموزشی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار کلاس می‌شد که باید راه حلی برای آن پیدا می‌کردیم. اعتبارات سنواتی، عمرانی و تملکی که سالانه تخصیص پیدا می‌کند، پاسخ نمی‌دهد، بنابراین باید ظرفیت جدیدی ایجاد می‌کردیم که مولدسازی را در دستور کار قرار دادیم..

استانداری خراسان رضوی بیان کرد: ۴۰۰۰ کلاس را طی دو، سه سال گذشته به بهره‌برداری رساندیم و ۵۰۰۰ کلاس هم در برنامه قرار گرفته و قرار است آموزش و پرورش با خیرین به صورت ۵۰-۵۰ بسازند.برای تحقق این موضوع مهم و حل این مساله اقدامات جانبی هم باید صورت می‌گرفت. باید در عرض دو، سه سال این عقب‌ماندگی را در فضای آموزشی جبران کنیم تا با وجود همه این سختی‌ها یکی از کلان‌مساله‌ها حل شود.

*ارسال تجهیرات ورزشی و آموزشی به سراسر استان

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی درخصوص این مراسم گفت: این طرح ها با هدف تامین و تجهیز زیر ساخت های ورزشی مدارس کشور افتتاح می شود.همچنین در کنار این طرح ها ۲۲۵ فضای آموزشی نیز در خراسان رضوی مورد بهره برداری قرار گرفت.

سید امیرشوشتری افزود: این طرح ها در راستای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به منظور محرومیت‌زدایی، توسعه فضاهای آموزشی و تامین وسایل و تجهیزات آموزشی، ورزشی و بهداشتی به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۵۳۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ عازم مدارس هستند، عنوان کرد: قول دادیم سال تحصیلی پیش رو سالی آرام، مطمئن و بدون کمبودها باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین اظهارداشت:اقدامات انجام شده برای تجهیزمدارس استان به وسایل و تجهیزات ورزشی اقدامات قابل توجهی بوده که اعزام ۹۰ ماشین حمل تجهیزات جدید و ارسال آنها به مدارس سراسر استان اقدامی درخور توجه است که پس از تجهیز تمامی مدارس خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ به وسایل ورزشی که رکوردی از خود به جای گذاشت ارسال تجهیزات جدید رکورد جدید دیگری در حوزه ورزش مدارس استان است.

*بهره برداری از ۲۲۵ پروژه آموزشی خراسان رضوی
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی نیز در حاشیه این مراسم  گفت: همزمان با بهره برداری از ۴۷۳ پروژه کشوری  ۲۲۵ پروژه آموزشی در استان خراسان رضوی به بهره برداری رسید.

جاسم حسین‌پور اظهار داشت: این تعداد مدرسه جدید شامل هزار و۷۴ کلاس درس است.که برای ساخت این تعداد پروژه ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده است که میزان مشارکت خیرین مدرسه ساز برای ساخت این پوژه ها حدود ۴۰ درصد است.

*حل مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به اینکه انشالله مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش را در سال جاری حل خواهیم کرد گفت: هزینه در حوزه آموزش و پرورش هزینه نیست، سرمایه‌گذاری برای آینده است. در مجلس قبل تلاش کردیم که مجلس آموزش و پرورشی باشد.

محسن زنگنه افزود: در زمینه تصویب رتبه‌بندی معلمان اقداماتی انجام و ردیف‌های اعتباری خوبی به آموزش و پرورش در طول سال‌های گذشته داده شده، همچنین در بودجه‌های سنواتی احکام بسیار خوبی در برنامه هفتم دیده شده است. در این چند سال به خصوص در استان و همه کشور شاهد افزایش مشارکت خیرین در عرصه آموزش و پرورش نیز بودیم. در سه سال گذشته اتفاقات ارزشمندی در حوزه زیرساخت‌های آموزش و پرورش، تجهیزات و فضاهای ورزشی و آموزشی اتفاق افتاد.

*افزایش اعتبارات ورزش دانش آموزی

معاون تربیت‌ بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در مراسم مذکور گفت: دانش آموزان مدارس کشور از سال تحصیلی جدید هر سال با توجه به امکانات و تجهیزات مدارس با هدف استعدادیابی یک رشته ورزشی را آموزش خواهند دید.

صادق ستاری فرد افزود: آموزش های ورزشی در مدارس با اجرای طرح شهید سلیمانی و در اختیار قرار دادن تجهیزات و امکانات نو و به روز در مدارس کشور توسعه می یابد.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر با نگاه ویژه به موضوع ورزش در مدارس، اعتبار مدارس از عوارض مالیات انرژی گاز از ۲۰ به ۴۰ درصد و سهم مالیات بر ارزش افزوده از ۱۲ به ۴۰ درصد افزایش یافت که این موارد در برنامه هفتم توسعه نیز آمده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در مدارس گفت: با اجرای این طرح تاکنون ۲ هزار و ۹۰۰ فضای ورزشی جدید در مدارس کشور راه اندازی و ۲۳۹ مکان ورزشی نیز تعمیر و بازسازی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.