پیشنهاد سردبیر

سفارت چین در انگلیس، ادعای واشنگتن و لندن پیرامون حمایت پکن از روسیه در جنگ اوکراین را بی‌اساس خواند و از سران آمریکا و انگلیس خواست تا به «تشدید تنش» دامن نزنند.

درخواست چین از آمریکا و انگلیس؛ به تشدید تنش در جنگ اوکراین دامن نزنید

سفارت چین در انگلیس، به «بیانیه مشترک درباره گفتگوی راهبردی آمریکا و انگلیس» که پس از گفت‌وگوی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «کر استارمر»، نخست وزیر انگلیس در هفته گذشته در کاخ سفید صادر شد، پاسخ داد.

طبق گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، در بین موضوعات مطرح شده در بیانیه مشترک لندن و واشنگتن همچنین آمده است که طرفین در مورد آنچه که «حمایت چین از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه» خوانده‌اند، «نگرانی خاصی» دارند.

سفارت چین در بیانیه خود که عصر امروز منتشر شده است، ضمن رد کردن این اتهام، تاکید کرد که پکن «همیشه موضعی عینی و منصفانه را حفظ کرده و همواره به‌طور فعالانه درحال ترویج مذاکرات صلح و راهکار سیاسی برای خاتمه دادن به درگیری بین مسکو و کی‌یف بوده است.»

در بیانیه سفارت چین در انگلیس آمده است: «ما قاطعانه با انتشار مداوم اطلاعات نادرست کشورهای مربوطه مبنی بر حمایت چین از صنایع دفاعی روسیه مخالفیم. سفارت آمریکا و انگلیس با بیان چنین ادعاهایی درحال تشدید تنش و مقصر جلوه دادن دیگران برای اشتباهات خود در ادامه یافتن جنگ بین مسکو و کی‌یف هستند. واشنگتن و لندن باید از این رفتار دست بکشند.»

در بیانیه مشترک واشنگتن و لندن همچنین بر اهمیت هماهنگی نزدیک بین دو کشور در ارتقای ارزش‌ها و منافع مشترکشان در منطقه هند و اقیانوس آرام تاکید شد. طرفین تأکید کردند که «صلح و ثبات» در تنگه تایوان، که تایوان و سرزمین مادری چین را جدا می‌کند، «برای امنیت و رفاه جامعه بین‌المللی ضروری است و خواستار حل مسالمت‌آمیز مسائل بین تنگه‌ها شدند».

سفارت چین به ایالات متحده و انگلیس یادآوری کرد که «مسئله تایوان صرفاً موضوع داخلی چین است» و «هیچ نیروی خارجی حق مداخله در آن را ندارد».

پکن جزیره خودگردان تایوان را بخشی از قلمرو خود تحت اصل «چین واحد» می‌داند.

این سفارتخانه همچنین تأکید کرد: «اکنون بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات در تنگه تایوان، فعالیت‌های جدایی طلبانه برای «استقلال تایوان» و دخالت نیروهای خارجی است.»

این هیئت دیپلماتیک بیانیه مشترک انگلیس و آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این بیانیه درحال طرح «اتهامات بی اساس» و مداخله در امور داخلی چین است.

در دیدار نخست وزیر انگلیس با رئیس جمهور آمریکا در جمعه گذشته، وضعیت سرزمین‌های اشغالی و همچنین پشتیبانی از اوکراین در پی فشارهای این کشور بر متحدان غربی خود به منظور رفع محدودیت‌ها بر استفاده از موشک‌های دوربرد اهدایی برای حمله به عمق خاک روسیه نیز بررسی بود.

به نوشته وبگاه «فرانس ۲۴»، جو بایدن و کر استارمر در ضمن این دیدار تصمیم‌گیری درباره این که به اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد دریافتی از غرب به منظور حمله به خاک روسیه را بدهند، به تاخیر انداختند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره دیدار استارمر و بایدن تصریح داشت: «این ۲ رهبر مذاکراتی دقیق را درباره مجموعه‌ای از مسائل مهم برای ۲ طرف در حوزه سیاست خارجی انجام دادند. آنها بر پشتیبانی تزلزل ناپذیر از اوکراین در ضمن دفاعش در برابر تهاجم روسیه تاکید مجدد کردند.»

این در حالی است که شامگاه پنجشنبه «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در اظهاراتی هشدار آمیز گفت: «اوکراین بدون کمک غرب و ناتو نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد برای حمله به روسیه استفاده کند. به‌ کار گرفتن این دست از موشک‌ها، به معنای ورود مستقیم ناتو به جنگ علیه روسیه است.»

اتهامات مقامات ارشد انگلیس و آمریکا به چین محدود نشده است. طبق اعلام کاخ سفید بایدن و استارمر همچنین به اظهار «نگرانی عمیق» نسبت به این ادعا که ایران و کره شمالی تسلیحات کشنده در اختیار روسیه قرار می‌دهند پرداختند.

چهارشنبه هفته گذشته بود که سخنگوی پنتاگون با ابراز نگرانی نسبت به همکاری‌های دفاعی تهران و مسکو، ادعاها درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را تکرار کرد اما گفت مسکو تاکنون از آن‌ها استفاده نکرده است.

در ادامه بیانیه کاخ سفید درباره دیدار استارمر و بایدن تصریح شد: «آنها بر تعهد آهنین خود به امنیت اسرائیل تاکید مجدد کرده و برقراری یک توافق آتش‌بس که باعث آزاد شدن گروگان‌ها (اسرای صهیونیست تحت کنترل حماس) و افزایش کمک و امدادرسانی به نوار غزه شود را دارای فوریت دانستند و بر لزوم اینکه اسرائیل تلاش بیشتری به منظور محافظت از غیرنظامیان و رسیدگی به وضعیت انسانی وخیم در نوار غزه به خرج دهد، تاکید کردند.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.