پیشنهاد سردبیر

۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹
کد خبر: 1012987

چهار سال از آغاز فعالیت سامانه آموزشیار می گذرد؛ سامانه ای که قرار بود جزایر متفرق این دانشگاه یعنی ۵۰۰ نقطه آموزشی این مجموعه را به یکدیگر متصل کند و مشکلات و چالش های گذشته را برطرف کند.

چهار سال چالش با سامانه "آموزشیار"

با فعال شدن دو سامانه «آموزشیار» و «پژوهشیار» به گفته مسئولان این دانشگاه، قرار بود دیگر دانشجویان برای انجام امور مختلف خود اعم از آموزشی، پژوهشی، مالی و... نیازی به طی کردن بروکراسی مرسوم اداری نداشته باشند و به راحتی امور خود را غیر حضوری انجام دهند.

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یک روز پس از راه اندازی آموزشیار یکی از نکات مهم این سامانه را غیر ممکن بودن هرگونه تقلب و جعل مدرک در آن عنوان کرده بود.

محمد عابدی، مدیرکل دانش‌آموختگان این دانشگاه نیز در همان سال پس از انتشار خبری در خصوص جعل مدرک پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تکذیب این ادعا گفته بود با راه اندازی سامانه آموزشیار در دانشگاه امکان هرگونه تخلف احتمالی در نظام آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط با صدور مدرک فارغ التحصیلی به صفر رسیده است.

با این حال، چالش های پیش روی دانشجویان با آموزشیار از همان ماه های نخست راه اندازی آن خود را نشان داد؛ برای مثال مشکلات فنی این سامانه در نیمسال دوم تحصیلی دانشگاه در سال ۹۹ به حدی بود که بسیاری از دانشجویان حتی در آخرین مهلت موفق به انجام آن نشدند. این در حالی است که حیدری، سخنگوی وقت دانشگاه آزاد گفته بود: "من در جریان مشکلات زیر ساختی نیستم، اما در مجموع این سامانه مشکلی ندارد؛ به دلیل اینکه حجم ورودی دانشجویان به سامانه زیاد است، ممکن است اختلالاتی داشته باشد؛ اما تعداد زیادی از دانشجویان تاکنون توانستند ثبت نام و انتخاب واحد خود را انجام دهند."

بهمن سال گذشته نیز باز دانشجویان هنگام انتخاب واحد ساعت ها در بن بست سامانه آموزشیار منتظر ماندند، اما این بار نیز مسئولان دانشگاه در اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب شایبه‌ شکل‌گیری حمله سایبری به این سامانه قول دادند اقدامات لازم را برای رفع مشکل پیش‌آمده انجام دهند.

بگذریم که چند روز بعد، حمله سایبری به این سامانه تایید شد و مدیران دانشگاه اعلام کردند تیم‌های فنی و تخصصی رصد و پایش ضمن شناسایی منشأ حملات، اقدام لازم برای رفع آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در بیانیه منتشر شده این دانشگاه در سال گذشته آمده بود:" با توجه به نوع حملات، تیم‌های امنیت شبکه تدابیر لازم را انجام داده و سرویس انتخاب واحد دوباره در دسترس قرار گرفته است. همچنین با توجه به تنوع حمله، سیاست‌های امنیتی ارتقا یافته و افزایش یافته‌اند. این تغییرات در دو نوبت صورت گرفته و با توجه به پیش‌بینی تکرار حملات، اقدامات پیش‌گیرانه توسط تیم رصد، پایش و اقدام نیز در دستور کار قرار گرفته است."

حالا دوباره پس از چهار سال بار دیگر  امسال  نیز آموزشیار در  برهه حساس انتخاب واحد و دفاع از پایان نامه‌ها دچار قطعی های مکرر شد، بگونه ای که مسئولان دانشگاه مجبور شدند با صدور اطلاعیه ای فرایند انتخاب واحد را به روزهای یکم تا پنجم مهر موکول کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های آموزش عالی که ۴۰ درصد از آموزش عالی کشور را برعهده دارد، بارها ادعای تبدیل شدن به یک دانشگاه فناور را تکرار کرده است. ضمن آنکه از سوی دیگر این دانشگاه در کنار دیگر موسسات صاحب نام کشور، از جمله دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی فناوری اطلاعات در گرایش امنیت اطلاعات است و وظیفه تربیت دانشجویان را در این خصوص عهده دار است.

بنابر این نخستین انتظار از چنین دانشگاهی آن است که در عصر فناوری اطلاعات حداقل ابزار حفظ و صیانت از سرمایه های مادی و داده های دانشجویان را با استفاده از نخبگان این دانشگاه فراهم کند.

اما واقعیت عریان این روزها نشان می دهد که آموزشیار پس از گذشت چهار سال با همه آن ادعاهای نخست و امکان استفاده از ظرفیت های مادی و نیروی انسانی تربیت شده این دانشگاه، نتوانسته است راه دشوار عبور از هزارتوی بروکراسی اداری و آموزشی را تسهیل کند. مصداق این گفته، حال دانشجویانی است که برای انجام و ادامه فرایند کارشان همچنان باید به صورت حضوری پیگیر تایید وضعیت خود در سامانه شوند، یا به دلیل قطع بودن شبکه، دفاع پایان نامه شان با بن بست می خورد یا مثل این روزها، به وقت انتخاب واحد ساعت ها وقت آن ها تلف می شود.

به نظر می رسد در چنین شرایطی بهتر است مسئولان دانشگاه به جای کتمان، تکذیب و یا پاک کردن صورت مساله با صدور اطلاعیه و بیانیه، ضمن پذیرش عذر و کوتاهی خویش، دلایل آسیب پذیری ابزارهای ارتباطی اینچنینی خود را بررسی کرده و با بهره مندی از تجارب دیگر موسسات آموزشی مشابه داخلی و خارجی، یکبار برای همیشه عزم خود را برای تقویت زیرساخت های ارتباطی و فنی این مجموعه جزم کنند تا در موقعیت های اینچنینی بسادگی در تور و شبکه هکرهای حرفه ای گرفتار نیایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.