پیشنهاد سردبیر

مدیرعامل مؤسسه تربیت بدنی بنیاد کرامت رضوی گفت استادیوم امام رضا(ع) آماده میزبانی مسابقات ملی و بین‌المللی است.

استادیوم امام رضا(ع) آماده میزبانی مسابقات ملی و بین‌المللی است

«ورزشگاه امام رضا(ع) یک سرمایه ملی و هدیه‌ای از طرف آستان قدس رضوی برای مردم عزیز و سرافراز ایران اسلامی است.همان‌طور که قبل از این هم بارها از طرف آستان قدس رضوی اعلام شده، ما هیچ مانعی برای برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی و اردوهای ورزشی در این ورزشگاه نداریم. به طور طبیعی برگزاری هر گونه مسابقه در این ورزشگاه همانند دیگر ورزشگاه‌های کشور تابع قوانین مرتبط و اخذ مجوزهای لازم است و در صورت دریافت مجوز، آستان قدس رضوی برای در اختیار گذاشتن این ورزشگاه آمادگی کامل دارد».

به گزارش قدس آنلاین،این‌ها صحبت‌های دکتر امین‌زاده، مدیرعامل مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی است که پس از پایان هفته اول لیگ نخبگان آسیا روی آنتن صداو سیما بیان شد و نشان داد برخلاف تبلیغات مسمومی که انجام شده، آستان قدس رضوی مانعی برای میزبانی از بازی‌های بین‌المللی در استادیوم امام رضا (ع) نیست و اتفاقاً همیشه در کنار ورزش کشور برای ارائه خدمات به ورزشکاران و زائران و مجاوران بوده است. با این حال همان‌طور که دکتر امین زاده تأکید دارد تمام این خدمت‌رسانی‌ها طبق قوانین انجام شده و می شود. این در حالی است که طی ماه‌های گذشته بسیاری تلاش داشتند برای انجام نشدن دیدارهای ملی در مشهد به منتقدان و مردم آدرس غلط بدهند.

جالب اینکه  تاج فیروز، مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی هم  دلیل اینکه تیم ملی در استادیوم  پنج‌ستاره امام رضا (ع) به میدان نرفت را عدم تضمین لازم از سوی فدراسیون برای مراقبت از فضای عمومی و آبروی شهر مشهد عنوان داشت و به‌صراحت عنوان کرد اگر مسببان آبروریزی بازی با لبنان تنبیه می‌شدند، امروز مشهد با آغوش گشاده پذیرای تیم ملی بود.

سرآغاز چالش برگزاری مسابقات فوتبال در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد از نهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ کلید خورد؛ جایی که تیم ملی فوتبال ایران و لبنان در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد به مصاف هم رفتند. به گفته تاج فیروز، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در آن بازی مأموران با گاز فلفل افرادی که پشت در ورزشگاه بودند را متفرق کردند. اتفاقی که بازتاب بین‌المللی بزرگی داشت و حتی پای رئیس جمهور وقت و سایر مقامات را به ماجرا باز کرد و آن‌ها قول پیگیری دادند اما در عمل تا امروز اتفاقی رخ نداده است. 

*آدرس غلط به منتقدان

اما این داستان زمانی پیچیده شد که خبر تمرین یک تیم باشگاهی افغانستان در این استادیوم مخابره شد. این خبر سبب شد بسیاری این رفتار را تبعیض‌آمیز ارزیابی کرده و مسائل بی توجهی به تیم ملی را بهانه انتقادهای شدید خود قرار دهند.

مصاحبه سرمربی تیم ملی هم بنزین روی آتش انقادها بود. جایی که امیر قلعه‌نویی، در گفت‌وگویی رادیویی گفت: «یک ایرانی اصیل چرا نباید دوست داشته باشد که تیم ملی کشورش در شهرش بازی کند؟ من از سازندگان آن ورزشگاه تشکر می‌کنم. سوال من این است که چرا در اختیار تیم ملی نگذاشتید؟ هدف ما این بود که اولین بازی خودمان را در مشهد و کنار امام رضا (ع) برگزار کنیم تا به پابوسشان برویم، ولی هیچ‌کسی به ما توضیح نداد».

همین مصاحبه کافی بود تا مسئولان مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی در بیانه‌ای جواب تمام ابهامات را بدهند. روابط عمومی ورزشگاه امام رضا (ع) در واکنش به این ماجرا نوشت: «برگزاری مسابقات فوتبال در این ورزشگاه منوط به اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح است. بعد از آن این ورزشگاه در چارچوب قوانین ابلاغی قرارداد اجاره را منعقد می‌کند. تیم اتک انرژی افغانستان نیز پس از عقد قرارداد و پرداخت کلیه هزینه‌های جاری این ورزشگاه اقدام به برگزاری اردو کرد.»

*مشهد آماده میزبانی است

در ادامه همین کش‌مکش‌ها محسن حیدری، دبیر هیئت فوتبال خراسان رضوی در خصوص حضور و تمرین یک تیم افغانستانی در ورزشگاه امام رضا(ع) با وجود محدودیت‌هایی که برای سایر تیم هاست توضیحات جالبی داد: «هیچ محدودیتی برای هیچ تیمی وجود ندارد، این تیم افغانستانی، به عنوان نماینده افغانستان در چلنج لیگ آسیا، قراردادی با مجموعه آستان قدس بسته است و یک ماه تمرینات تیم را به این ورزشگاه آورده.هرتیمی می‌خواهد تمریناتش را بیاورد به مجموعه ورزشی امام رضا(ع) طبق مقررات هیچ مشکلی نیست. بنابراین هیچ تبعیضی صورت نگرفته است. بازی‌های تیم خیبرخرم آباد، نساجی مازندران و همین چند هفته پیش بازی هوادار- ذوب آهن در این ورزشگاه برگزار شده است. ضمن اینکه پیش از این هم تیم ملی در همین زمین تمرین کرده است و مشکلی نیست. منتها بحث برگزاری دیدارهای بزرگ کشوری و بین المللی مبحثی جداگانه است که نیاز به اخذ مجوزهای لازم دارد».

حیدری درخصوص لغو بازی تیم ملی در مشهد هم توضیح داد: «تیم ملی دوست داشت اینجا بازی کند ولی طبق نظر فدراسیون و مصاحبه آقای تاج، چون بازی تیم ملی 15شهریور و درست روز بعد از شهادت امام رضا(ع) بود و مشهد در این شرایط پذیرای میلیون‌ها زائر بود و شرایط برگزاری بازی تیم ملی وجود نداشت. خود مسئولان تیم ملی هم این موضوع را اذعان داشتند. غیر از این مانعی نبوده و ورزشگاه امام رضا(ع) قطعاً قابل اتکاست».

*سرنخ اصلی کجاست؟

با این تفاسیر می‌توان تربیت بدنی آستان قدس رضوی را در ماجراها و حاشیه‌های به‌وجود آمده بی‌تقصیر دانست و  سرنخ محدودیت‌ها در  برگزاری بازی‌ها درمشهد را در جاهایی دیگر جست‌وجو کرد. مشهد با داشتن دو استادیوم مجهز تشنه برگزاری بازی‌های ملی و باشگاهی است به شرط اینکه شرایط خاص این کلانشهر بزرگ مذهبی مدنظر همه ارگان‌ها باشد و تمام زمینه‌ها برای برگزاری این رویداد فراهم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.