تحولات لبنان و فلسطین

به دلیل پرداخت نشدن معوقات شرکت‌های مشاوره‌ای توسط شهرداری مشهد، در حال حاضر مشاوران پروژه‌ها و طرح‌های اجرایی با چالش‌های زیادی دست به گریبان‌اند و به همین منظور طی روزهای گذشته در محل شهرداری مشهد تجمع کردند.

سهم شهرداری مشهد در هدررفت سرمایه‌های انسانی شرکت‌های مشاور

به گزارش قدس خراسان، طرح‌های شهری شهرداری‌ها توسط مشاوران طراحی می‌شود. این مشاوران در کنار طراحی، کار نظارت بر اجرای پروژه‌های شهرداری را که توسط پیمانکاران اجرا می‌شود را هم برعهده دارند؛ اما به دلیل پرداخت نشدن معوقات شرکت‌های مشاوره‌ای توسط شهرداری مشهد، در حال حاضر مشاوران پروژه‌ها و طرح‌های اجرایی با چالش‌های زیادی دست به گریبان‌اند و به همین منظور طی روزهای گذشته در محل شهرداری مشهد تجمع کردند.

یکی از مشاوران که در تجمع شرکت کرده بود، با گلایه از وضعیت موجود به خبرنگار ما می‌گوید: حدود ۶ ماه است معوقات شرکت مشاوره‌ای من پرداخت نشده و همین موجب شده برای گذران روزمره هزینه‌های خود دچار مشکل شویم. از یک طرف معوقات ما توسط شهرداری مشهد پرداخت نمی‌شود و از طرف دیگر نمی‌توانیم حقوق کارکنان خود را بپردازیم. پرداخت نشدن معوقات توسط شهرداری مشهد که عدد قابل توجهی نسبت به سایر هزینه‌های شهرداری نیست، سبب شده نیروهای متخصص خود را از دست بدهیم.
یکی دیگر از مهندسان دارای شرکت مشاوره‌ای توضیح می‌دهد: بدهی مالیاتی، بدهی به تأمین اجتماعی و پرداخت نکردن حقوق پرسنل موجب شده مشکلات زیادی برای شرکت‌ها ایجاد شود و همه این مشکلات به دلیل مطالباتی است که از شهرداری داریم. نیروهای متخصص جزو سرمایه‌های انسانی به شمار می‌روند. چطور می‌توان چند ماه حقوق پرسنل را در این شرایط اقتصادی پرداخت نکرد و نیرو را نگه داشت؟ شهرداری با پرداخت نکردن معوقات ما چالش‌های بزرگی ایجاد کرده و هنوز تاریخ دقیقی برای تسویه همه معوقات مشخص نشده است. امیدواریم در نزدیک‌ترین زمان شهرداری معوقات ما را بپردازد.

نیروی انسانی سرمایه شرکت‌های مشاور است
دبیر انجمن مهندسان مشاور خراسان رضوی در این باره می‌گوید:  شرکت‌های مهندسان مشاور، مغز متفکر یک پروژه عمرانی هستند و کار طراحی و نظارت پروژه را بر عهده دارند؛ یعنی پیمانکار می‌سازد و مشاوران بر چگونگی اجرای کار نظارت می‌کنند تا کار با کیفیت به بهره‌برداری برسد. باید گفت یک پروژه توسط مهندسان مشاور خلق می‌شود.
فرید آزاده مافی در تشریح شرایط شرکت‌های مهندسی مشاور توضیح می‌دهد: مهندسان مشاور، پرسنل‌محور هستند و همه کارها را کارکنان تحصیلکرده دارای مدارک عالی تحصیلی و باسابقه انجام می‌دهند. از طرفی حق‌الزحمه‌ای که شرکت‌های مشاور می‌گیرند، بسیار اندک است چون هزینه‌ها از جنس پرسنل است نه از جنس مصالح و اجرا.
وی می‌افزاید: مدت زیادی است که ۵۰ شرکت مشاور در رشته‌های مختلف اعم از ابنیه، آب و فاضلاب، طراحی شهری، ترافیک راه و... با شهرداری همکاری می‌کنند و در چند وقت اخیر به سبب کم شدن منابع مالی شهرداری، پرداخت‌های صورت‌وضعیت‌های مهندسان مشاور به تعویق افتاده است. این امر می‌تواند لطمه جبران‌ناپذیری به پروژه‌های عمرانی وارد کند چون مغزهای متفکر یک پروژه دچار بحران مالی می‌شوند و این مسئله خواه‌ناخواه روی کیفیت عملکرد و زمان ارائه خدمات تأثیر می‌گذارد.

وجود مطالبات یک ساله شرکت‌های مشاور
دبیر انجمن مهندسان مشاور خراسان رضوی ضمن اشاره به وظیفه نظارتی شرکت‌های مشاورعنوان می‌کند: وقتی که پرداخت صورت‌وضعیت‌های مهندسان مشاور به تأخیر می‌افتد، چون پرسنل ناظر مثل سایر پرسنل در خود شهرداری یا شرکت‌های دیگر هستند و باید به صورت ماهیانه حقوق بگیرند، وقتی حقوق آن‌ها به تعویق می‌افتد، می‌تواند بر کیفیت پروژه اثر بگذارد، ضمن آنکه شرکت مشاور تا حدی می‌تواند حقوق پرداخت کند و در نهایت به مشکل می‌خورد.
آزاده مافی در تشریح معوقات شرکت‌های مشاور توضیح می‌دهد: از ابتدای امسال یا نیمه سال گذشته، شهرداری در پرداخت صورت‌وضعیت‌هایش با مشکل مواجه شد و شرکت‌های مشاور چون سال‌ها با شهرداری کار می‌کردند، این مسئله را متوجه شدند و سعی کردند قضیه را مدیریت کنند؛ اما در حال حاضر این موضوع به اندازه‌ای بحرانی شده که شرکت‌هایی با معوقات یک ساله وجود دارند.
وی به نبود چشم‌اندازی مشخص برای پرداخت معوقات اشاره می‌کند و می‌گوید: رکود ایجاد شده در بازار مسکن سبب شده منابع مالی شهرداری کاهش پیدا کند و از طرف دیگر درآمد شهرداری باید براساس قانون درآمدهای پایدار از منابع مشخص باشد. این عوامل موجب شده نتواند صورت‌وضعیت مهندسان مشاور را پرداخت کند. البته مهندسان مشاور معتقدند سوءمدیریت منابع مالی در شهرداری هم به این قضیه دامن زده است. با پول اندکی می‌شود معوقات مشاوران را پرداخت کرد؛ اما شهرداری به جای پرداخت هزینه‌های ضروری، منابع مالی خود را صرف محل‌هایی می‌کند که ضرورت ندارد؛ به طور مثال شهرداری باید سر ماه حقوق پرسنل سازمان خود را که بدنه فربهی دارد، پرداخت کند؛ اما مطالبه مشاوران را که مبلغ چندانی نیست، پرداخت نمی‌کند.

ابهام در تسویه کامل معوقات شرکت‌های مشاوره شهرداری
دبیر انجمن مهندسان مشاور خراسان رضوی ادامه می‌دهد: در تجمع دوشنبه صبح توسط مهندسان مشاور، از مسئولان شهرداری آمدند، صحبت‌های مشاوران معترض را شنیدند و راه‌حل‌هایی پیشنهاد کردند که شامل هماهنگی با بانک عامل برای پرداخت بخشی از مطالبات و پرداخت بخشی دیگر از پنجم تا پانزدهم به صورت نقدی بود و نتیجه جلسه و قول‌هایی که به ما دادند، در این دو بخش خلاصه شد. باید گفت باز هم قول تسویه کامل مطالبات نبوده و در حقیقت مبالغ برای این است که شرکت‌های مشاور نفسی تازه کنند و مشخص نشد با توجه به شرایط شهرداری و رکود درآمدها، سرنوشت شرکت‌های مشاور چه می‌شود.
آزاده مافی تعداد شرکت‌های مشاور درگیر در پرداخت معوقات را ۵۰شرکت عنوان و تشریح می‌کند: بنا به بزرگی و کوچکی شرکت‌ها پرسنل آن‌ها درگیر هستند و ممکن است شرکتی ۴۰ تا ۵۰ نیرو داشته باشد که در تأخیر پرداخت معوقات دچار چالش شده‌اند. بنابراین پرداخت معوقات شرکت‌های مشاوره از این نظر اهمیت دارد که معیشت تعداد زیادی نیروی حرفه‌ای دچار چالش می‌شود. 
شرکت‌های مشاور نیازمند توجه ویژه
در پیگیری این تحریریه از رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد که از حاضران در جلسه با مهندسان مشاور بود، وی می‌گوید: شرکت‌های مهندسان مشاور با مجموعه‌های پیمانکاری فرق دارند. سرمایه شرکت‌های پیمانکاری تجهیزات و ماشین‌آلات است و در شرکت‌های مشاور، نیروی انسانی سرمایه محسوب می‌شود و بیشتر آن‌ها شرکت‌هایی هستند که برای حوزه‌های طراحی، مطالعات و نظارت، متخصصان مربوطه را جذب می‌کنند.
مجید نژادحسین ادامه می‌دهد: مشاوران از تأخیر در پرداخت‌ها گلایه‌مندند. مطالبات آن‌ها کم است و با توجه به اینکه سرمایه شرکت‌های مشاور نیروی انسانی و افراد متخصص است، این شرکت‌ها نیازمند توجه ویژه‌اند. طبق استعلام از مشاوران ۱۰درصد مطالبات در تیر ماه و همچنین در فروردین و اردیبهشت هم مطالباتی پرداخت شده است. در جلسه برگزار شده، از مدیرکل مالی شهرداری دعوت و قرار شد شرکت‌هایی که مشکل بدهی مالیاتی ندارند، تا سقف ۳میلیارد تومان به بانک تجارت معرفی شوند و مشاورانی که مشکل مالیاتی دارند یا بخشی معوق دارند، تا سقف یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بانک عامل معرفی شوند تا مطالبات خود را دریافت کنند. به غیر از این موارد، قرار شد حد فاصل پنجم تا پانزدهم درصدی از صورت‌ وضعیت‌های مشاوران به صورت نقدی پرداخت شود.  همچنین اگر شرکت‌های مشاور پروژه‌ها یا طرح‌هایی دارند که نیاز به صدور پروانه شهرداری باشد، می‌توانند مبلغ پروانه خود را در قالب مطالبه با شهرداری تهاتر کنند. 
وی درباره وجود مطالبات یک‌ساله برخی از مشاوران عنوان می‌کند: تعدادی از صورت‌وضعیت‌ها در مراحل بررسی است یعنی مشاوران مبلغی را به عنوان صورت‌وضعیت اعلام می‌کنند تا کار توسط کارشناس شهرداری کنترل و تأیید شده و برای مطالبات سند صادر شود. تغییرات در دولت و تأثیر در مراودات با بانک‌ها و مشکلات ایجاد شده در درآمدهای  شهرداری سبب شد برخی موضوعات و مراودات در بحث اوراق به تأخیر بخورد.

بدهی  ۳۵۰ میلیارد تومانی
طبق شنیده‌ها مجموع مطالبات شرکت‌های مشاوره حدود ۳۵۰میلیارد تومان است که باید به ۵۰ شرکت پرداخت شود. حال این پرسش مطرح می‌شود آیا همان‌طور که مشاوران اشاره کردند، با مدیریت منابع مالی در شهرداری نمی‌توان این میزان بدهی را پرداخت کرد تا زندگی بسیاری از افراد متخصص دچار چالش نشود؟ خوب است مسئولان به تبعات پرداخت نکردن مطالبات در زمان خود توجه کنند تا شاید موجب از دست رفتن جمع زیادی از متخصصان نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.