سید محمدصادق علی پرست، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی 04 ـ1403 همزمان با میلاد باسعادت پیامبر گرامی اسلام(ص) و هفته وحدت، شعار سال تحصیلی جدید را «مهر نبوی در سرای رضوی» اعلام و در آستانه سال تحصیلی جدید با بیان گزارشی از فرایند نوسازی و تجهیز مدارس امام رضا(ع) اظهار کرد: در طول سه سال گذشته توفیق خدمت به خانواده مدارس امام رضا(ع)، اقدامات متنوعی از جمله تجهیز کارگاههای رایانه و آزمایشگاه، احداث زمینهای چمن، چینش و تجهیز کلاسهای درس و... در جهت تجهیز، بهسازی و نوسازی مدارس امام رضا(ع) انجام شده تا فضاهای آموزشی مناسب حضور دانش آموزان شود.
وی ادامه داد: بعد از دوران کرونا و جذب نیروهای کارآمد مدارس توسط آموزشوپرورش، بهمنظور رفع کمبود نیروی انسانی، نیاز به جذب نیروهای متخصص و کارآمد پیدا شد؛ لذا ازاینرو طرح جذب و تبدیل وضعیت نیروی انسانی در دو مرحله، طی دو سال اخیر به اجرا گذاشته شد؛ کاری که در مدارس دولتی معمول نیست؛ ولی در مدارس امام رضا (ع) در حال انجام است.
تربیت نسل آینده برای حضور مؤثر در اجتماع
مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی با بیان این که طرح و برنامههای پرورشی با نگاه آمادهکردن نسل آینده برای حضور مؤثر در اجتماع و هویتیابی در محیطهای نوین ارتباطی مدنظر است، توضیح داد: یکی از مهمترین آسیبهای روز، حضور فردی فرزندمان در فضای مجازی است که او را از بسیاری از فضاهای گروهی و اجتماعی که نیاز آینده دانشآموز است، دور میکند.
علی پرست یکی از مهمترین رویکردهای حوزه پرورشی در مدارس امام رضا (ع) را پرداختن به تربیت اجتماعی دانشآموزان از مسیر اردوها، برنامههای زیارت، حضور در راهپیماییهای مناسبتی، طرحهای قرآنی و محفلی و فعالیتهای خدمت محور برشمرد و ادامه داد: در نظر داریم فضای گفتوگو و تعامل سازنده، افزایش اعتمادبهنفس و دیگر ابعاد رشد و تربیت همهجانبه دانشآموزان در محیطهای آموزشی را آماده کنیم.
تدابیر آموزشی از ابتدایی تا متوسطه
مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی با تشریح بخشی از اهداف فعالیتهای آموزشی در مدارس امام رضا (ع) از ابتدایی تا متوسطه گفت: بسته به پایه تحصیلی، طرح و برنامههای متنوع آموزشی نظیر دورههای مطالعه و تندخوانی، تقویت مهارت خواندن و نوشتن، انواع فعالیتهای علمی و پژوهشی از مسیر آزمایشگاه، مسابقات علمی و کارگاههای مهارتی، تشویق افتخارآفرینان و... بهمنظور تقویت بنیه علمی و مهارتهای عملی دانشآموزان تدبیر و اجرا میشود.
تبدیل محیط آموزشی به محیط یادگیری
علی پرست با بیان اینکه یکی از بندهای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، ایجاد تنوع در محیطهای یادگیری است، بیان کرد: تغییر نگرش دانشآموزان از محیط آموزشی به محیط یادگیری، بسترساز رشد آنها میشود، چراکه خودش بهعنوان کنشگر فعال تلاش میکند در تولید دانش، نقشآفرینی کند.
وی ادامه داد: دو سال است که در مدارس امام رضا (ع) به شکلهای مختلف در پی تغییر محیط مدرسه به جایی برای محیط یادگیری هستیم، آن هم در دورهای که یادگیری از مسیر بسترهای متنوع رسانهای بدون زمان و مکان جریان دارد که اگر بتوانیم این یادگیریها را مدیریت کنیم، به رشد منجر خواهد شد.
منحنی صعودی کسب افتخارات
مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی به موضوع کلیدی کنکور در پایه متوسطه دوم پرداخت و اضافه کرد: باتوجهبه تغییرات در نظام آموزشی، چون کسب معدل و آزمون سراسری در روند تحصیلی دانشآموزان بسیار حائز اهمیت است، در این دوره با برنامهریزی و اجرای بسته سه سالانه کنکور و ایجاد سالنهای مطالعه، در پی توانمندسازی و آمادگی علمی دانشآموزان برای ورود به دانشگاههای برتر هستیم تا از این طریق، هدف کادرسازی آستان قدس رضوی برای نظام اسلامی نیز محقق شود.
در این راستا، امسال شاهد رشد 35 درصدی کسب افتخارات در المپیادهای علمی نسبت به سال گذشته بودیم و در آزمون سراسری نیز 8 دانش آموز، رتبه زیر 100 کسب کردند.
وی افزود: امسال همچنین 7 درصد قبولی دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) در مدارس خاص نظیر استعداد درخشان رشدداشته ایم. به علاوه، در سال تحصیلی گذشته شاهد رشد معدل دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) بودیم و تلاش داریم این روند صعودی در سال جدید نیز ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: علاوه بر این، دانشآموزان با شرکت در انواع مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی و کسب موفقیت در سطح ناحیه، استان و کشور، بیش از یک هزار و 700 رتبه کسب کردند و این یعنی از هر 8 دانش آموز، یک نفر موفق به کسب یک افتخار شده است.
نظر شما