پیشنهاد سردبیر

سخنرانی پزشکیان این فرصت را فراهم میکند تا دو بعد صلح جویی ایران و نیز اراده اش بر حفظ تمامیت کشور و پاسخگویی به تهدیدات به نمایش گذاشته شود

رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند در آستانه نشست عمومی سازمان ملل چهره ویرانگری از ایران نشان دهد

دکتر فرشید باقریان در گفت‌وگو با قدس درارزیابی ظرفیتها و فرصتهای حضور رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای کشورمان معتقد است دکترین سیاست خارجی مسعود پزشکیان از دکترین کلان نظام متفاوت نیست، اما هر دولت در روندها مد نظر دارای خط مشی های متفاوتی است و همین موجب جلب توجه و تامل اعضای سازمان ملل درباره سخنان ایشان خواهد شد.

وی تصریح کرد: از منظر دکترین کلان نظام، موضوع تعامل با غرب و مذاکره تا زمانی که منافع ما را در خطر قرار ندهد منعی ندارد اما باید این مسیر با هوشیاری کامل طی شود. بنابراین دکترین و رویکرد رئیس جمهور و تیم همراه او میتواند این نشست را به یک معادله برد – برد تبدیل کند. برگزاری نشست سازمان ملل در این برهه نیز حاکی از خوش اقبالی دکتر پزشکیان دارد، زیرا باوجود اینکه یک ماه از مدت فعالیت ایشان نمیگذرد بناست در نشست سازمان ملل حضور یابد و تمام ظرفیتهای دیپلماسی را به کار بگیرد و رایزنیهایی داشته باشد.

فرشید باقریان
فرشید باقریان

باقریان ادامه داد: ایشان همچنین در این نشست میتواند راهکارهای جمهوری اسلامی را درباره مسائل جهانی و منطقه‌ای و ایجاد صلح بیان کند. علت جنگ میان حزب الله و اسراییل هم همین مساله است، زیرا اسراییل تلاش میکند در آستانه نشست عمومی سازمان ملل چهره ویرانگری از ایران نشان دهند تا صحتبهای رئیس جمهور تحت الشعاع قرار بگیرد. دکترین رئیس جمهور توقف جنگ و تعامل با جهان است، به همین دلیل صهیونیست ها درصدد هستند تنش بین اسراییل و حزب الله به عنوان یکی از متحدین ایران افزایش یابد تا کشورمان به آن پاسخ دهد. اما تهران یک کنشگر عاقل است و براساس عقلانیت رفتار میکند. مورد بر این بنا جمهوری اسلامی در تنشهای اخیر فعلا محتاطانه رفتار کرده که همین موجب تقویت مواضع رئیس جمهور شده است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: رئیس جمهور باید خویشتنداری خود را حفظ کند تا سخنان ما از جانب همه دنیا شنیده شود. ایران تا زمانی که احتمال بدهد میز مذاکره‌ای پیرامون آتش بس دائمی غزه وجود دارد، خویشتنداری خود را حفظ میکند و رئیس جمهور هم در نشست سازمان ملل بر آن تاکید خواهد کرد. سخنرانی پزشکیان این فرصت را فراهم میکند تا دو بعد صلح جویی ایران و نیز اراده اش بر حفظ تمامیت کشور و پاسخگویی به تهدیدات به نمایش گذاشته شود. از سویی همانطور که سایر کشورها از نشست مجمع عمومی برای ارتباط و تعامل با جهان بهره میبرد، قطعا تهران هم در این نشست به دنبال ارتباط با دیگران و بویژه مدیریت تنش با غرب است.

باقریان معتقد است: افزون بر این، کشورمان میتواند به موازات آن پیگیر رایزنی با سایر کشورها باشد. همچنین این میتوان از فرصت ملاقات حاشیه نشست بهره برد. از سوی دیگر، اگر تاکنون مواضع رسمی ما از سوی رسانه های جهان وارونه جلوه داده میشد، فرصت خوبی است تا مواضع و رویکردها را به صورت مستقیم بیان کرد و به بازگویی آسیبهای وارده بر ایران و آمریکا به دلیل فقدان رابطه دو کشور پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.