پیشنهاد سردبیر

نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: اهمال کاری بانک مرکزی درزمینه کنترل بانکها پیرو تسهیلات مسکن قابل پذیرش نیست. شبکه بانکی به خودی خود، مردم را در زمان پرداخت وام تعلل می کنند نیازی نیست که بانک مرکزی نیز با عدم ابلاغ مبلغ جدید وام ساخت مسکن معطل کند.

بانک مرکزی در ابلاغ مبلغ جدید وام ساخت مسکن تعلل نکند/ تهران لنگر انتظاری قیمت در کشور

میثم ظهوریان در گفتگو با خبرنگار قدس باشاره به اهمال‌کاری بانک مرکزی در ابلاغ میزان وام جدید ساخت مسکن و از دست رفتن فرصت ساخت و ساز مسکن در کشور گفت: متاسفانه ما هنوز مفهوم هدایت اعتبار را در نظام بانکی جدی نگرفته ایم. بنابراین ما نه این موضوع را جدی گرفته و نه به سمت اجرایی شدن آن حرکت کرده ایم.

نماینده مردم «مشهد و کلات» در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع هدایت اعتباربانکی، بیان کرد: وقتی دولت به بانک‌ها اجازه خلق پول را می‌دهد، این بدین معنی است که هیچ نهاد دیگری این اجازه را در اختیار ندارد. بنابراین این امتیاز انحصاری است که دولت در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد و در ازای این امتیاز دولت باید حکمرانی صحیحی بر بانک‌ها داشته باشد تا مشخص شود این خلق پول قرار است به چه نحوی جهت دهی شود.

قوانین قبلی ما به بانک مرکزی اجازه حکمرانی به بانکهای خصوصی را نمی داد

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مسئله هنوز به شکل جدی در سیاست گذاری بانکی اعمال نشده است و مقداری هم ضعف در ابزارها داشته‌ایم یعنی قوانین قبلی ما اساساً به بانک مرکزی اجازه نمی‌داده این حکمرانی را به ویژه در بانک‌های خصوصی انجام دهد. با این حال در بانک‌های دولتی هم این موارد جدی گرفته نمی‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های قانون جدید بانک مرکزی تاکید کرد: با این حال باید سعی کنیم این مسئله در درون دولت هم جدی گرفته شود.

وی با اشاره به شرایط حاکم در حوزه مسکن و ارائه تسهیلات به این بخش، تاکید کرد: حوزه مسکن یکی از نیازهای اولیه کشور قلمداد می‌شود؛ چرا که بخش عمده‌ای از سبد خانوار در این بخش هزینه می‌شود. بعضاً در شهرهایی به مانند تهران حتی سهم مسکن در سبد خانوار تا بیش از ۶۰ درصد هم رسیده است و این یعنی اگر ما بتوانیم موضوع مسکن را با ارائه تسهیلات مناسب برطرف کنیم. قطعاً بخش زیادی از مشکلات کشور و جامعه برطرف خواهد شد.

لزوم حل مشکلات مسکن در تهران به عنوان لنگر انتظاری قیمت مسکن در کشور

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفع مشکلات بخش مسکن در تهران حایز اهمیت است، گفت: به واقع  قیمت مسکن در تهران، لنگر انتظاری قیمت مسکن در کشور است.

ظهوریان تاکید کرد: مسکن یکی از حوزه‌هایی است که خیلی قیمتش بر اساس عرضه و تقاضا مشخص نمی‌شود. به عنوان مثال شهر کوچکی که در ان مسکن خیلی مشتری ندارد، همواره نگاهش برای تعیین قیمت به شهری همچون تهران است تا نسبتی از قیمت تهران در قیمت شهرهای بزرگ شکل گیرد. بنابراین سیاست گذاری ما در حوزه مسکن بسیار حائز اهمیت است و باید در شهرهای بزرگ هم در این بخش تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم.

وی تاکید کرد: بنابراین اهمال کاری بانک مرکزی در زمینه کنترل بانکها پیرو تسهیلات مسکن قابل پذیرش نیست. همچنین وزارت راه و شهرسازی هم در بخش عرضه زمین باید موضوعات را به جد پیگیری کند. شبکه بانکی به خودی خود، مردم را در زمان پرداخت تسهیلات ساخت مسکن معطل می‌کنند و دیگری نیازی نیست که بانک مرکزی نیز با عدم ابلاغ مبلغ جدید وام ساخت مسکن، این معطلی را بیشتر کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک‌ها باید در زمینه تسهیلات بخش مسکن فعال باشند، ادامه داد: حتماً باید به قوانین در رابطه با ارائه تسهیلات مسکن از سوی بانک‌ها، عمل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.