پیشنهاد سردبیر

بنابر اعلام مرکز قوه قضائیه، استفاده از سامانه خدمات هوشمند الکترونیک و خودکاربری‌ها توسط مردم، با مزایایی همراه است.

صدور الکترونیک گواهی عدم سوءپیشینه کمتر از یک روز کاری

مرکز قوه قضائیه اعلام کرد: یکی از مهم ترین راه های تحقق عدالت در کشور ایجاد دسترسی آسان و سریع مردم به خدمات قضائی است. به همین خاطر یکی از برنامه‌های تحولی قوه قضائیه در سال‌های اخیر توسعه خدمات هوشمند الکترونیک و خودکاربری‌ها و انجام امور توسط خود مردم است.

ورود روزانه ٣٠ هزار نفر از وکلا و کارشناسان حقوقی دستگاه‌های اجرایی به سامانه خودکاربری

امروز خودکاربری‌ها برای مراجعین حرفه‌ای قوه قضائیه یعنی وکلا، کارشناسان رسمی و نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور به گونه‌ای طراحی شده که می‌توانند تمام امور مربوط به طرح و پیگیری پرونده را بدون مراجعه به دفاتر الکترونیک قضایی و یا دادسرا و دادگاه انجام بدهند.

در حال حاضر روزانه بیش از ٣٠ هزار نفر از وکلا و کارشناسان و نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور وارد سامانه خودکاربری می‌شوند و بیش از ٢۴٠ هزار اقدام مرتبط با پرونده‌هایشان را در آن محیط انجام داده و پیگیری می‌کنند.

نبرد عدلیه با محدودیت‌های زمانی و مکانی

در دوره تحولی عدلیه مردم در هر نقطه جغرافیایی و در هر ساعت از شبانه روز می‌توانند از طریق مراجعه به پنجره واحد قوه قضائیه خدمات الکترونیک قضائی مورد نیاز خود را به صورت برخط و غیرحضوری دریافت کنند.

این امکان هم برای شهروندان داخل ایران و هم برای ایرانیانی که ساکن خارج از کشور هستند فراهم است. هموطنان ساکن خارج از کشور می‌توانند با دریافت «شناسه ثنا» به صورت غیرحضوری به دنیایی از خدمات قضائی، بدون محدودیت زمانی و مکانی وارد شده و حتی در جلسه دادگاه خود نیز به صورت برخط شرکت کنند.

از طرف با استفاده از سامانه نوبت‌دهی الکترونیکی قوه قضائیه حضور و رفت‌وآمد ٣ میلیون نفر در عدلیه ساماندهی شده و دیگر خبری از صف‌های طولانی و یا نوبت فروشی در محاکم قضائی نیست، یا این پدیده‌ها به حداقل ممکن رسیده است.

در حال حاضر مدت زمان صدور الکترونیک گواهی عدم سوءپیشینه به طور میانگین کمتر از یک روز کاری و حدود ١٩ ساعت است. در سال ١۴٠٢ حدود ٢ میلیون و ٨ هزار گواهی عدم سوءپیشینه صادر شده که ۵٠ درصد این گواهی‌ها به صورت خودکاربری و بدون مراجعه حضوری بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.