تحولات لبنان و فلسطین

پایه متوسطه، یکی از مقاطع حساس تحصیلی دانش‌آموزان است که آن‌ها را از دوره مقدماتی دبستان برای ورود به دبیرستان و مقاطع تحصیلی بالاتر آماده می‌کند. کشف و پرورش استعداد دانش‌آموزان و آماده‌سازی همه‌جانبه آن‌ها، نیازمند توانمندسازی و تربیت است.

دبیرستان امام رضا (ع)؛ سه‌گام برای آمادگی علمی، مهارتی و تربیتی

متوسطه پسرانه دوره اول امام رضا (ع) واحد ۹ در طول سال تحصیلی گذشته، برنامه‌های متنوعی را در دو حوزه آموزشی و تربیتی اجرا کرد تا ۵۱۳ دانش آموز پایه‌های هفتم، هشتم و نهم با هدایت و راهبری ۵۷ نفر کادر آموزشی و اجرایی، به اهداف تعریف شده نزدیک شوند.  
علیرضا شاه مرادی مدیر این دبیرستان در گفت‌وگو با خبرنگار ما به تشریح مهم‌ترین اقدامات خود و همکارانش در این زمینه پرداخته است:

تمایزات آموزشی هم‌سو با کشف و پرورش استعدادها
علیرضا شاه مرادی با تأکید بر این که کشف و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان از مسیر توانمندسازی آن‌ها برای شرکت در جشنواره نوجوان خوارزمی، از برجسته‌ترین اهداف آموزشی متوسطه دوره اول امام رضا (ع) است، گفت: با کمک کارشناسان پژوهشی پژوهش‌سرای امام رضا (ع) و تشکیل ۱۶ جلسه‌ رایگان توانمندسازی در خارج از ساعات درسی برای هریک از محورهای پژوهش، آزمایشگاه، زبان انگلیسی، ریاضی و بازی‌های رایانه‌ای به منظور تقویت بنیه علمی دانش آموزان و هدایت آن‌ها به سمت‌ پروراندن ایده‌های خلاقانه در حوزه‌های متنوع تلاش کردیم.  
وی افزود: در همین راستا، میزبان اولین افتتاحیه جشنواره نوجوان خوارزمی در استان خراسان رضوی بودیم و ضمن برپایی ۱۳ غرفه با موضوعات مرتبط با جشنواره و تجربه‌گردانی دانش آموزان موفق جشنواره سال گذشته، گامی به سمت رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان مدرسه برداشتیم.  
شاه مرادی با اشاره به یکی دیگر از تمایزات آموزشی این دبیرستان، گفت: معاونین پایه‌ها در این آموزشگاه در جایگاه راهبران آموزشی نقش‌آفرینی می‌کنند، با این تفاوت که در کنار نیازهای علمی و آموزشی دانش‌آموزان، به همه امور تربیتی و پرورشی آن‌ها نیز رسیدگی می‌کنند.  
وی اضافه کرد: همچنین «کارگاه هنر و تجربه» از جمله مشخصه‌های آموزشی این واحد نسبت به سایر واحدهای هم‌تراز است که در آن دانش‌آموزان بسته به هنر و استعداد خود در این کارگاه آموزش می‌بینند و می‌توانند دست‌ساخته‌های هنری و مهارتی خود را در قالب بازارچه کار و فن آوری مدرسه و نیز دیگر نمایشگاه‌ها و مراکز عرضه، به فروش برسانند.  
شاه مرادی دستاوردهای حوزه آموزشی دبیرستان را کسب معدل بالای ۱۹ دانش آموزان در دو نوبت سال تحصیلی۰۳-۱۴۰۲ در سه پایه هفتم، هشتم و نهم دانست و ادامه داد: معدل دانش آموزان، در نوبت اول سال تحصیلی گذشته بین همه مدارس امام رضا(ع) رتبه اول را کسب کرد. همچنین ۱۷ دانش آموز پایه نهمی در مدارس سمپاد پذیرفته شدند، ۳۲ دانش آموز در مدارس نمونه دولتی و ۱۰۳ نفر در مدارس امام رضا(ع) قبول شدند.  

تدابیر پرورشی از صبحگاه ویژه تا اردوی تکلیف
مدیر متوسطه پسرانه دوره اول امام رضا (ع) واحد ۹، با اشاره به این که یکی از محوری‌ترین طرح‌های پرورشی مدرسه، صبحگاه ویژه هر پایه است، اظهار داشت: سه روز در هفته، دانش آموزان یک پایه به‌جای حضور در یک ساعت برنامه صبحگاه، به نمازخانه می‌روند و درخصوص نیازها و اقتضائات آن‌ها نظیر آمادگی برای امتحانات پایان ترم، آموزش‌های مرتبط با هدایت تحصیلی، احکام مرتبط با سن خودشان و... صحبت می‌شود.  
وی افزود: همراهی اولیای دانش‌آموزان با فعالیت‌های مدرسه، یکی از بندهای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است که در دل برنامه «دوشنبه‌های امام حسنی» محقق شده است. همه‌دانش آموزان مدرسه، اول صبح زیارت عاشورا را در نمازخانه قرائت می‌کنند و سپس به کلاس می‌روند. هنگام زنگ‌تفریح اول، سفره‌ای به نام امام حسن (ع) با مشارکت کامل خانواده‌ها و تلاش دانش‌آموزان پهن می‌شود و همه از برکت آن بهره‌مند می‌شوند.  
شاه مردادی با بیان این مطلب که ورود دانش‌آموزان پایه هشتم به سن تکلیف، یکی از محورهای حائز اهمیت در امور تربیتی این واحد است، خاطرنشان کرد: برای نشان‌دادن اهمیت مکلف شدن به دانش‌آموزان، به‌جای برگزاری یک جشن مانند سایر مدارس، یک اردوی شبانه‌روزی مشتمل بر کلاس‌های آموزشی مسائل فیزیولوژی، احکام، سواد رسانه، خودشناسی و برنامه‌های سرگرمی و تفریحی پیش‌بینی شد تا خاطره‌ای به‌یادماندنی از ورود به سن تکلیف در فضای تعلیم‌وتربیت برای دانش‌آموزان به جا بماند.  

پیوند آموزش‌وپرورش
مدیر متوسطه پسرانه دوره اول امام رضا (ع) واحد ۹ ادامه داد: علاوه بر این دستاوردها، گروه «یاران همراه» با هدف هم‌اندیشی و هم‌افزایی همکاران در فضای مجازی راه‌اندازی شد تا از کوچک ترین تا بزرگ ترین اقدامات مدرسه به شور و هم‌اندیشی گذاشته شود.
وی تصریح کرد: از دل این بحث و گفت‌وگوها، طرح انتخاب و تقدیر از دانش‌آموزان برگزیده در دو حوزه آموزشی و پرورشی بیرون آمد و پس از برنامه‌ریزی به اجرا گذاشته شد تا با درنظرگرفتن ملاک‌هایی از جمله آموزش، پژوهش، تربیت‌بدنی، فعالیت‌های پرورشی و انضباط، دانش‌آموزان به رشد همه‌جانبه در ۶ ساحت‌ تربیتی ترغیب شوند.
در ادامه این طرح ۳۰ دانش آموز اول هر پایه، در هر نیم‌سال تحصیلی شناسایی شدند و در مجموع از ۹۰ نفر به عنوان دانش آموزان تمام ساحتی در قالب جشنی دانش آموزمحور، با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.