نقش معلم در ایجاد علاقه به تحصیل بسیار است. شاید مبالغه نباشد که بگویید یک معلم عالی میتواند زندگی دانشآموزان را تغییر دهد. داستانهای زیاد و بی پایانی از معلمانی عالی وجود دارد که نشان دهندهی فواید رابطه قوی بین معلم و دانشآموز میباشد. یک معلم عالی یادگیری را برای کودک به کاری شاد تبدیل میسازد. زیرا درسهایی که محرک و سرگرم کننده باشند برای موفق تحصیلی دانش آموز اساسی هستند. برخی دانش اموزان که بیشتر مستعد رفتارهای نادرست، درس گریزی یا عدم مشارکت در درسها هستند به معلمی که خود را درگیر کرده و شاد است بیشتر وابسته خواهند شد. اگر بتوانید محیط کلاس خود را محیطی هیجان انگیز برای یادگیری کنید میتوانید دانش اموزان را بیشتر شیفته درس کرده و آنها وقتی علاقه داشته و در عین حال به چالش کشیده شوند، بهتر درس را یاد میگیرند. این بخشی از ایجاد علاقه و انگیزه برای دانش آموز است که شاید کار زیاد سادهای نباشد. اما در طولانی مدت فایده بی اندازهای برای دانش آموز خواهد دشت.
در مورد اینکه معلم خوب چقدر در اشتیاق به تحصیل کودکان مهم است با عادل برکم، کارشناس آموزش و پرورش به گفتوگو پرداختیم که در ادامه میخوانید.
معلم آینده تحصیلی دانشآموزان را تضمین میکند
عادل بَرکم، کارشناس آموزش و پرورش در مورد نقش معلم برای ادامه تحصیل کودکان به خبرنگار تحریریه جوان قدس گفت: اصلیترین و مهمترین رکن در آموزش و پرورش معلم است، اگر ما مدرسه و کتاب به تعداد زیاد داشته باشیم اما معلم خوب به اندازه کافی نداشته باشیم، نمیتوانیم نرخ سواد را در جامعه افزایش بدهیم. زمانی ما میتوانیم نرخ سواد جمعی را افزایش بدهیم و دانشآموزان علاقمند به تحصیل و ادامه آن شود که معلم خوب هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی داشته باشیم و متاسفانه ما در کشور دچار این ضعف هستیم.
وی در این مورد افزود: دانشآموز معلم را به عنوان یک آیینه و نتیجهای از سواد آموزی میبیند، معلم برای دانشآموز یک الگو است. حالا هر اندازه این الگو و نقشه راه ر از کیفیت خوب برخوردار باشد به همان اندازه مسیر جذاب و دانشآموز ترغیب به تحصیل میشود.
این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانشآموزانی که رغبتی به تحصیل ندارند یا از لحاظ درسی ضعیف تلقی میشوند، افرادی هستندکه شناخت و پیش فرضی از نتیجه تحصیل ندارند، بیان کرد: زمانی که معلم انگیزه، دانش و مهارت تخصصی داشته باشد، انگیزه دانشآموز برای یادگیری نیز بیشتر میشود. این نکته را هم نباید فراموش کرد که وضعیت معیشتی معلم در روحیه و انگیزه تدریس او تاثیرگذار است.
برکم به نحوه جذب معلم در مدارس نیز اشاره کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان یک مسیر ایدهآل برای تربیت و جذب معلمان حرفهای در مدارس است اما چالشی که در این زمینه وجود دارد این است که خود دانشگاه فرهنگیان ضعفهایی در محتوا و برنامههای درسی دارد. با برطرف کردن این ایرادات میتوان معلمان نخبه پرورش داد؛ البته جذب معلمین تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان راه حل نیست باید این فرصت ایجاد شود که از دنشگاههای دیگر هم جذب معلم داشته باشیم تا از ظرفیتهای آنها برای جبران کمبودها استفاده شود.
رابطه اولیا با معلم باید چگونه باشد؟
برکم در مورد اینکه اولیا چگونه با معلم رابطه برقرار کند تا بتواند به نحوه یادگیری دانشآموز نظارت داشته باشد عنوان کرد: ارتباط بین اولیا و مدرسه خیلی مهم است و انجمن مربیان هم به همین منظور تشکیل شد تا پیگیر ارتباط بین اولیا با مدرسه و دانشآموز باشد. کودک با ورود به مدرسه در دو نهاد متفاوت زندگی میکند، اگر این دو فضا در اوایل به درستی کنترل نشود، همان ابتدا دچار دوگانگی میشود. بهتر این است که یک اعتماد دوطرفه از لحاظ درسی و تربیتی شکل بگیرد.
وی ادامه داد: متاسفانه در خیلی از موارد این اعتماد و ارتباط شکل نمیگیرد. سیاست آموزش و پرورش مبنی بر کمک مالی مجاز به مدرسه و وضعیت اقتصادی موجود در خانواده ها موجب شده، مدرسه و جایگاه معلم در ذهن اولیا مخدوش شود.
این کارشناس آموزش و پرورش در پایان گفت: یکی از دلایلی که جامعه ما از آن رنج میبرد این است که نمیتوانند برنامه ریزی درست را انجام بدهند و نیازهای اساسی خود را به صورت درست برآورده کند. تعداد زیادی از مدارس در مناطق مختلف وجود دارد که با کمبود منابع مالی و انسانی روبرو هستند و آنچه مورد نیازشان است تامین نمیشود. متاسفانه وزارت آموزش وپرورش هم سیاستگذاری درست در این زمینه انجام نداده است. به ترتیب به ناچار تن به تدریس استادان غیر مرتبط با رشته تخصصی را در مدارس میدهیم، این امر یکی از دلایل مهمی است که شاهد افت تحصیلی دانش آموزان است.
خدابخش حکیمی-خبرنگار تحریریه جوان قدس
نظر شما