تحولات لبنان و فلسطین

یک پیشکسوت قرآنی معتقد است: سیدحسن نصرالله مصداق بارز و اَتّم مردان مخلص خدا بود. فرماندهی دلیر، سیدی قرآن‌باور و قرآن‌یاور که اتفاقی جز شهادت شایسته او نبود.

سیدحسن نصرالله، قرآن‌باور و قرآن‌یاور بود

​عباس سلیمی؛ پیشکسوت و قاری بین‌المللی با عرض تسلیت به مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله؛ دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: سید مقاومت فرماندهی دلیر، سیدی قرآن‌باور و قرآن‌یاور بود. چیزی جز شهادت نیز شایسته شخصیت بزرگ او نبود. او همه هستی خود را در راه خدا بخشید و جالب اینکه حتی موشک‌های رژیم فرعونی اسرائیل نیز از خون پاک این شهید بزرگوار نوشیدند. شهید سید مقاومت از ارادتمندان واقعی علمی و عملی قرآن و عترت(ع) بود و این امری بسیار مهم است. امروزه بسیاری از ما که در حوزه قرآن فعالیت می‌کنیم، حداکثر به لحاظ تئوری، لفاظی و ظاهری در ارتباط با مسائل قرآن دادِ سخن می‌دهیم، در حالی که سیدحسن نصرالله علاوه بر این مسئله، هستی خود را تقدیم این راه کرد. او در عمل پای کار و مرد میدان بود، موردی که در کمتر شخصیت‌هایی می‌توان آن را یافت. سیدحسن نصرالله از مصادیق بارز و اَتّم مردان مخلص فی‌ سبیل‌ الله بود که هم فرزندانش را در راه خدا تقدیم کرد و هم خود به شکل ناجوانمردانه، از میان ما رخت بر بست.
 
سال ۶۶ موعد نخستین دیدار با سیدحسن نصرالله

عضو سابق هیئت امنای سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: توفیق نخستین دیدار این حقیر با شخصیت ارزشمند ایشان، به سال ۱۳۶۶ بازمی‌گردد. آن زمان که به همت سازمان دارالقرآن‌ الکریم موضوع اعزام قاریان و حفاظ ایران به کشورهای مختلف سازماندهی و ساماندهی شده بود، من نیز این سعادت را داشتم تا به همراه سه تن از استادان قرآنی از جمله مهدی قره‌شیخلو، اسماعیل شادالویی و علی فربین ابتدا به سوریه و پس از آن برای اجرای برنامه‌های متنوع قرآنی به بیروت و بعلبک سفر داشته باشیم.

این قاری بین‌المللی ادامه داد: در آن زمان به نزد عارف بزرگوار آیت‌الله فقید سیداحمد فهری‌زنجانی که شارع کتب عرفانی امام راحل و نماینده ایشان در سوریه بودند، رفتیم و برنامه‌هایی را خدمت این عالم جلیل‌القدر اجرا کردیم. برنامه‌های متنوع دیگری نیز با هماهنگی آیت‌الله اختری؛ سفیر ایران در سوریه و مرحوم حسین شیخ‌الاسلام؛ دیپلمات کارکشته ایرانی و استاد فقید صادق آئینه‌وند به اجرا درآمد.

این خادم‌القرآن افزود: پس از اجرای برنامه‌های گوناگون در سوریه به بیروت رهسپار شدیم و آنجا در مسجدی که امام جماعت آن را علامه فقید سیدمحمدحسین فضل‌الله به عهده داشت و مصادف با ماه رمضان، برنامه‌هایی را اجرا کردیم؛ آن زمان سیدحسن نصرالله طلبه‌ جوانی بود و دبیر کلی حزب‌الله را شهید سیدعباس موسوی عهده‌دار بود.
دعوت سیدحسن نصرالله برای اجرای برنامه قرآنی روز قدس

سلیمی تأکید کرد: سیدحسن نصرالله از جمله کسانی بود که وقتی ما برنامه‌های قرآنی اجرا می‌کردیم، بسیار تحت تأثیر قرار می‌گرفت. همان سال برای مراسم روز قدس در لبنان و درست در روزهای نخستین تشکیل سازمان نظامی حزب‌الله از ما دعوت شد تا برای اجرای برنامه حضور داشته باشیم.
وی ادامه داد: در آن مراسم پس از تلاوت قرآن، همخوانی قطعه معروف «الارض لنا/ القدس لنا» را برای نخستین‌بار در آن جمع اجرا کردیم و بسیار مورد توجه قرار گرفت و شور و شعف بسیاری را در آن محفل برپا کرد. این استقبال در شب‌های بعد اجرای ما همچنان دنبال شد.
دیدار مجدد بعد از ۱۸ سال در آستان حضرت عبدالعظیم(ع)
معاون سابق موقوفات آستان عبدالعظیم الحسنی(ع) اظهار کرد: از آن دیدار سالیانی گذشت تا اینکه در سال ۱۳۸۴ که در روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) خدمت می‌کردم، از سوی مرحوم آیت‌الله ری‌شهری؛ نماینده ولی فقیه و تولیت فقید آن آستان به من اطلاع داده شد که میهمان ویژه‌ای قصد زیارت آن مضاجع متبرک را دارند، او کسی نبود جز شهید سیدحسن نصرالله که توفیق استقبال رسمی از ایشان را با هدایت حراست آستان و اتخاذ همه تدابیر امنیتی و حفاظتی، به عهده داشتم. تصور نمی‌کردم این عزیز بزرگوار بعد از گذشت این سالیان، مرا به خاطر داشته باشند، اما عجیب بود که به محض پیاده شدن از اتومبیل، من را به اسم خطاب قرار داد و این حافظه او مرا شگفت‌زده کرد. این شهید بزرگوار همانجا به من اعلام کرد که پیش از هر چیزی تمایل دارد تا به زیارت مضجع سه امامزاده آستان مقدس مشرف شود که افتخار همراهی سید مقاومت نصیب من شد.
وی گفت: آن روز مردمی که به عنوان زائر آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در حال زیارت بودند در برخورد با سیدحسن نصرالله، شادمان شده و از این دیدار ابراز بهجت کردند و با سر دادن شعار «مرگ بر اسرائیل» علاقه‌مندی خود را به آن شخصیت آزادی خواه و آرمان‌طلب جریان مقاومت لبنان نشان دادند. آن زیارت منتهی به دیدار سیدحسن نصرالله با آیت‌الله ری‌شهری در دارالتولیه آستان شد و مذاکرات مهمی میان این دو بزرگوار شکل گرفت.

نجابت، آرامش و سکینه الهی در سیمای او موج می‌زد

سلیمی با اشاره به اینکه به فاصله کوتاهی بعد از این اتفاق جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله علیه اسرائیل شکل گرفت و در نهایت به شکست مفتضحانه اسرائیل منجر شد، گفت: از این سید بزرگوار نجابت، آرامش، سکینه الهی و محبتی که در سیمای او موج می‌زد، در خاطرم مانده است. خرسندم که او مزد تلاش‌های صادقانه خود را با شهادت آن هم به شکلی که در جنگ‌های کلاسیک و غیرکلاسیک این میزان بی‌رحمی و سفاکی سابقه ندارد، گرفت.
این خادم‌القرآن تصریح کرد: بسیار خوشحالم که در فرمان فرماندهی کل قوا پس از شهادت سیدحسن نصرالله به این نکته تأکید شد که این حرکت به هیچ عنوان متوقف نخواهد شد، همچنان که در طول ۱۴۰۰ سال بیرق اسلام همواره و در هر شرایطی به اهتزاز باقی مانده است.

وی در پایان گفت: به عنوان یک سرباز کوچک نظام، وظیفه خود می‌دانم از باب توصیه نکته‌ای عرض کنم؛ در فضای ملتهبی به سر می‌بریم و عرصه عمومی، جامعه قرآنی و به ویژه از سوی جوانان ارزشی این انتظار و توقع می‌رود که پاسخ مناسب و دندان‌شکنی در مقابل این میزان از خیره‌سری و ددمنشی رژیم غاصب صهیونیستی داده شود، چرا که اگر قائل به این فراز از آیه سوره مبارکه بقره باشیم که می‌فرماید: «...فَمَنِ اعْتَدَیٰ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَیٰ عَلَیْکُمْ؛ هرکه به ستم بر شما دست دراز کند، او را از پای درآورید به قدر ستمی که به شما رسانده است» این امر فرض است و جزئی از وظایف ماست. بهتر است برادران و خواهران ایمانی در این مسیری که ملاقات سیدحسن نصرالله با معبود خویش را بدرقه می‌کنند، اصل ۱۱۰ قانون اساسی را نیز مورد مداقه قرار دهند، مبنی بر اینکه طبق قانون هر کسی مسئولیت و میزان اختیاراتی دارد که اگر در چارچوب این اختیارات قدم برندارد، اگر مجرم نباشد، متخلف است، لذا اختیار در باب صدور حکم جهاد و جنگ و اینکه چه موقع باید اسلحه برداریم و چه موقع باید آن را بر روی زمین بگذاریم، همگی با فرماندهی کل قواست، لذا استدعا دارم که عزیزان صبر پیشه کرده و منتظر مناسب‌ترین دستور و بروز رفتار از جانب ولی امر خود باشند تا ان‌شاء‌الله با صدور اوامر ایشان به پشتوانه نیرو و توان نیروهای مسلح، پاسخی درخور به دشمنان داده شود.​

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.