آخرین تحولات لبنان

دبیر سی‌و چهارمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی گفت: بخش کودک و نوجوان، حلقه واصله میان تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر بدنه استان است و با حمایت‌های صورت گرفته می‌توان این بخش را در مسیر سالم‌تری قرار داد.

اضافه شدن بخش کودک و نوجوان به جشنواره تئاتر خراسان رضوی

رضا عرفانی در خصوص تفاوت‌های جشنواره تئاتر استان با دیگر دوره‌ها اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های سی‌و چهارمین جشنواره تئاتر استان در شکل اجراست و ما علاوه بر بخش اصلی که تئاتر صحنه‌ای و خیابانی است، بخش ویژه‌ کودک و نوجوان را که همراه با تجربیات نوین است به جشنواره اضافه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه دانشجویان و هنرجویان آموزشگاه‌ها می‌توانند آثار خود را در بخش جوان ارسال کنند، افزود: بخش کودک و نوجوان، از بخش‌هایی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، آموزش و پرورش و همچنین حوزه هنری پای کار آمدند و می‌توان گفت که این بخش بهترین و متفاوت‌ترین حوزه ما در جشنواره تئاتر امسال است.

دبیر سی‌و چهارمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی بیان کرد: بخش کودک و نوجوان، حلقه واصله میان تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر بدنه استان است و سه نهادی که نام بردم از این بخش در زمینه اجرا و استعداد حمایت‌هایی را انجام می‌دهند. در بخش دیگر این جشنواره، عکس تئاتر که برگرفته از هنرهای تجسمی است و بخش نمایش‌نامه‌خوانی و نمایش‌نامه‌نویسی را نیز به این جشنواره اضافه کرده‌ایم.  

وی تصریح کرد: یکی از معضلاتی که همواره در بخش تئاتر حرفه‌ای وجود دارد این است که ما از متن‌های با کیفیت برخوردار نیستیم و اگر متن خوب هم وجود داشته باشد، تولید آن نیز طولانی می‌شود و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، حرفه‌ای نیستند و به این دلیل این بخش اضافه شد تا به تولید محتوا و نمایشنامه حرفه‌ای و فاخر کمک کند.

عرفانی تصریح کرد: تئاتر کودک و نوجوان به شدت تربیتی است و این نوع تئاتر حامی خانواده و دغدغه‌هایی از جنس آن‌هاست. بنابراین دانش‌آموزانی که مستعد هستند در این جشنواره راه پیدا کنند و افراد صاحب نام آن‌ها را در مسیر حرفه‌ای‌تری برای ورود به تئاتر نیز سوق دهند. 

وی اضافه کرد: یکی دیگر از تفاوت‌های این دوره از جشنواره با دیگر دوره‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی است و از اساتید استانی و کشوری دعوت به عمل آوردیم تا تجربیات خود را به هنرجویان انتقال دهند. تاکنون ۳ کارگاه نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی و بازیگری برگزار کردیم و استقبال هم از سوی جوانان و هنرجویان عرصه تئاتر بسیار خوب بوده است.

دبیر سی‌و چهارمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که ما در این دوره انجام می‌دهیم، حمایت ویژه از فعالیت‌های شهرستانی است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این بخش کمک‌هایی را انجام داد، عنوان کرد: سیاست‌گذاری اعضای جشنواره به این سمت‌وسو است که تئاتر شهرستان‌ها به صورت ویژه دیده شود و بسته حمایتی هم از جهت آموزشی و اکران‌ها نیز بهبود پیدا کند.

عرفانی اظهار کرد: با توجه به اینکه محمد حسین‌زاده مدیر کل ارشاد خراسان رضوی دغدغه هنر و هنرمند را دارند ما را در این زمینه بسیار حمایت کردند. ما از سوی هنرمندان ۱۸۳ درخواست به دبیرخانه داشتیم که حدود ۸۳ اثر در بخش اصلی صحنه‌ای و خیابانی وجود داشت و ۱۰۳ درخواست هم در بخش ویژه بود که این موارد نشان می‌دهد ما در این بخش‌های جدید که در این دوره از جشنواره در نظر گرفتیم جوانان مستعد زیادی داریم که باید در این مسیر قرار گیرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.