آخرین تحولات لبنان

فرمانده مرزبانی فراجا از احداث دیوارهای مرزی و حفر کانال برای تأمین امنیت در مرزهای پرخطر خبر داد.

سردار گودرزی از احداث دیوارهای مرزی و حفر کانال برای تأمین امنیت در مرزهای پرخطر خبر داد

سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی فراجا در برنامه صف اول اظهار کرد: ایران ۸ هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز دارد و بخش زیادی از این مرز خشکی است؛ ۲۷۰۰ کیلومتر هم مرز دریایی داریم و تا به امروز با اشکال مختلفی از مرزها حفاظت می شده است.

وی افزود: در گذشته مرز توسط مرزنشینان و عشایر محافظت می‌شد بعد از آن و با تشکیل دولت‌ها و ایجاد قوانین در نهایت مرز در اختیار مرزبانی فراجا قرار گرفت و مرزبانان مسئول حفاظت از مرزهای کشور را برعهده گرفتند.

سردار گودرزی در خصوص راهکارهای کشور برای تأمین امنیت مرزها گفت: در دو دهه گذشته، با توجه به تهدیداتی که در مرزهای پرخطر به‌ویژه در جنوب شرق و شمال غرب کشور وجود دارد، این مرزها را با اولویت‌بندی مناطق پرخطر و نیازمند مراقبت تقسیم‌بندی کردیم. در این مدت، برای کنترل و مسدود کردن دهانه‌های خروجی که ورود اشرار و تروریست‌ها از آنها صورت می‌گرفت، اقدام به حفر کانال، احداث دیوارهای مرزی، و کشیدن سیم‌خاردار کردیم تا مانع از ورود گروهک‌های ضدانقلاب و تروریست‌ها شویم.

فرمانده مرزبانی فراجا بیان کرد: مرزبانی در شورای امنیت کشور طرحی برای انسداد مرزها ارائه داد که مبلغ قابل توجهی برای این طرح اختصاص داده شد و بنا شده تا دیوارهای مرزی، فیبر نوری و دیگر امکانات انسداد مرز به مرور انجام شود. این طرح ۵ ساله بوده است و امسال با جدیت این طرح آغاز شده است و اعتقاد داریم ظرف یک سال آینده اتفاقات خوبی در این زمینه رقم می‌خورد.

سردار گودرزی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اقدامات مرزی اظهار داشت: ما با همکاری دولت و تحت نظارت مستقیم وزیر کشور، در کمیسیون‌های مرزی جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از محورهای اصلی این جلسات، استفاده از آشکارسازها و دستگاه‌های ایکس‌ری در معابر اقتصادی به ویژه در مناطق جنوب شرق کشور است. هدف اصلی از انسداد مرزها جلوگیری از ورود مواد مخدر، سلاح، مهمات و مواد منفجره‌ای است که قاچاقچیان، با حمایت گروه‌های تروریستی و ضد انقلاب، به داخل کشور وارد می‌کنند.

فرمانده مرزبانی افزود: در حوزه کردستان نیز، طی چند سال گذشته شاهد تلاش‌هایی برای ورود سلاح و مهمات به کشور بوده‌ایم که توسط گروه‌های معاند حمایت شده است. این گروه‌ها در ازای دریافت پول از قاچاقچیان، به صورت مسلحانه از آنها پشتیبانی می‌کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه، جلسه با کشورهای همسایه داشته‌ایم، عمدتاً به منظور اعتراض به فعالیت‌های قاچاق در مناطق جنوب شرق، افغانستان و پاکستان. متأسفانه، برخی گروه‌های ضد انقلاب موانع مرزی مانند سیم‌خاردارها را پاره می‌کنند و با نیروهای مرزی ما درگیر می‌شوند.

سردار گودرزی بیان کرد: همچنین، دیپلماسی مرزی ما به قوت ادامه دارد و یکی از وظایف مرزبانی استیفای حقوق دولت و مرزنشینان است. ما با استفاده از تفاهم‌نامه‌های مرزی، برای بهبود امنیت و کنترل مرزها تلاش می‌کنیم. آماری که از شش ماه گذشته در اختیار داریم، حاکی از پیشرفت در این زمینه است.

سردار گودرزی درباره نقش دیپلماسی مرزی در کنترل و مدیریت مرزها گفت: بلافاصله پس از وقوع هرگونه تخلف مرزی، ما به کشور مبدأ اعلام می‌کنیم که این محموله از خاک شما وارد شده و شما موظف به رسیدگی هستید. دیپلماسی مرزی همین است؛ در جاهای مختلف این دیپلماسی به کار گرفته می‌شود.

فرمانده مرزبانی فراجا گفت: یکی از نمونه‌های بارز دیپلماسی مرزی، مراسم اربعین امام حسین (ع) است. این توفیق الهی شامل بنده و همکارانمان در نیروی انتظامی شده است که توانستیم امسال بیش از ۱۶۴ جلسه با مرزبانان، کلانتران مرزی و فرماندهان مناطق مرزی عراق برگزار کنیم. حتی دو مرتبه با فرمانده مرزبانی کل عراق، یک بار در نقطه صفر مرزی قصر شیرین و یک بار در تهران، جلسه داشتیم.

وی افزود: نتیجه این جلسات را در عبور و مرور چند میلیون زائر  مشاهده می‌کنید، و بحمدالله بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای. این موفقیت به دیپلماسی مرزی و اشراف اطلاعاتی ما بازمی‌گردد که نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است.

سردار گودرزی در خصوص ضرورت اجرای قوانین مرزی گفت: اعتقاد من این است که باید به قانون عمل کنیم. اگر قوانین ما بازدارندگی لازم را نداشته باشد، دولت و مجلس محترم باید در اصلاح آنها اقدام کنند. در کشورهای همسایه، بسیاری از آنها که در حال حاضر اتباعشان در کشور ما حضور دارند، آیا اجازه می‌دهند کسی از کشور ما به صورت غیرقانونی وارد شود؟ قطعاً نه. اگر فردی دستگیر شود، مجازات‌های سنگینی برایش در نظر می‌گیرند.

سردار گودرزی بیان‌کرد: مثال بارز آن کشور عراق است که ما در حال حاضر در اوج هماهنگی با آنها هستیم. باور کنید که بارها شاهد بوده‌ام که فردی به دلیل عبور غیرقانونی از مرز، تا ۷ سال زندانی شده است. نمی‌شود که هر کسی بخواهد به راحتی از مرز عبور کند.

وی گفت: ما معتقدیم که باید حتماً گذرگاه‌های مرزی، به ویژه در مناطق کردستان، آذربایجان غربی و بخشی از کرمانشاه، با عراق هماهنگ شوند. این گذرگاه‌ها باید باز شده و مردم به صورت قانونی ثبت‌نام کنند. فرمانداران، مسئولان گمرک و دیگر نهادهای مرتبط باید در این زمینه بیشتر همکاری کنند. ما نیز آماده‌ایم که امنیت این گذرگاه‌ها را تأمین کنیم.

فرمانده مرزبانی گفت: از همین حالا به مردم غیور مرزنشین جنوب، شمال غرب و غرب کشور اطمینان می‌دهیم که امنیت آنها را به‌طور قانونی و با بررسی‌های دقیق تأمین خواهیم کرد. این را برای خودمان یک توفیق الهی می‌دانیم.

سردار گودرزی در خصوص ورود اتباع افغانستانی به ایران و تعاملات میان دو کشور گفت: از اوایل انقلاب و با توجه به حضور نظام سلطه در افغانستان، که موجب شد امنیت این کشور به هم بخورد، بسیاری از برادران افغانستانی که هم‌زبان و هم‌مذهب ما هستند، به تدریج وارد ایران شدند. برخی از این افراد به صورت قانونی در کشور ما حضور دارند و دسته‌ای دیگر نیز جوانانی هستند که برای جستجوی کار به ایران آمده‌اند. 

وی افزود: ما اعتقاد داریم که این افراد تحت نظارت و کنترل بوده‌اند و فعالیت‌های آنها مشخص است. البته هر کشوری وظیفه دارد این نوع کنترل‌ها را انجام دهد. اما پس از درگیری‌هایی که در سال ۱۴۰۰ میان دولت فعلی افغانستان و مخالفانش رخ داد، تعداد زیادی از اتباع افغانستان به داخل کشور ما آمدند. به دلیل مشترکات دینی، مذهبی و فرهنگی میان ما و افغانستان، ما نیز آنها را پذیرفتیم.

فرمانده مرزبانی فراجا گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران هیچ برنامه‌ای برای افغانی‌ستیزی ندارد و ما به دلیل هم‌مذهبی و همسایگی، همواره در کنار مردم افغانستان بوده‌ایم.

سردار گودرزی در خصوص برخورد با اتباع افغانستانی در مرزها اظهار داشت: ما افرادی را که در مرز دستگیر می‌کنیم، با رفتار و اخلاق اسلامی پذیرایی می‌کنیم؛ چرا که این چیزی است که اسلام به ما یاد داده است. با این حال، از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۷۵۰ هزار نفر از افرادی که تمایل به بازگشت به کشور خود داشته‌اند، به افغانستان بازگشته‌اند. خوشبختانه، برادران طالبان که اکنون مسئولیت افغانستان را بر عهده دارند، امنیت را برقرار کرده‌اند و خودشان نیز به دنبال بازگرداندن مردمشان به کشورشان هستند.

وی افزود: ما نیز تصمیم گرفته‌ایم که ساماندهی این موضوع را انجام دهیم. تمامی مسئولین، از جمله وزارت کشور و نیروی انتظامی، در حال پیگیری هستند تا این ساماندهی  که حق ما به‌عنوان کشور میزبان انجام شود. هرکسی که بخواهد وارد کشور ما شود، باید با مجوز قانونی باشد و تحت نظارت و کنترل دقیق قرار گیرد.

سردار گودرزی گفت: در مجموع، ورود اتباع افغانستانی به مرزهای ما به شدت کاهش یافته است. بسیاری از آنان به‌صورت خود معرف در حال بازگشت به کشورشان هستند و ما نیز تعدادی از آنها را در نقطه صفر مرزی بازمی‌گردانیم. این افراد نیز از این روند راضی هستند. ما نیز به‌عنوان همسایه، حرمت آنها را نگه می‌داریم و احترام می‌گذاریم؛ چرا که مردم افغانستان، مردمی مسلمان و خوب هستند. اما آنها نیز باید درک کنند که این ساماندهی حق ما است و باید آن را اجرا کنیم.

سردار گودرزی در پایان به برخی از دستاوردهای مرزبانی فراجا اشاره کرد و گفت: در شش ماه گذشته، بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق کشف کرده‌ایم که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است. همچنین، در زمینه انهدام باندهای قاچاق سلاح، ۱۴ درصد رشد داشته‌ایم و تاکنون ۱۴۳۷ قبضه سلاح جنگی کشف شده است که این میزان نیز ۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته است.

وی افزود: قریب به ۳۰ تن مواد مخدر کشف کرده‌ایم، اما متأسفانه شاهد افزایش شدید مواد مخدر صنعتی هستیم. مردم و قانون‌گذاران باید در این زمینه به ما کمک کنند و ما نیز در حال تقویت اقدامات خود هستیم. علاوه بر این، در مجموع ۸۷ نفر از اشرار و معاندین که با سلاح قصد ورود به کشور را داشتند، در درگیری با نیروهای ما به هلاکت رسیده‌اند که این تعداد نسبت به سال گذشته ۲.۵ درصد افزایش داشته است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.