تحولات لبنان و فلسطین

با شدت‌ گرفتن ناترازی تولید و توزیع بنزین در کشور، اکنون زمزمه‌های تلاش برای احیای طرح توزیع سی ان جی برای خودروهای دوگانه‌سوز از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به گوش می‌رسد؛ طرحی که سال‌ها از تاب‌وتب افتاده‌ بود.

طرح فراموش شده جایگاه‌های سی‌ان‌جی خودروها احیا می‌شود؟

به‌گزارش قدس آنلاین، سال‌های دهه ۸۰ بود که کشورمان شاهد توسعه سریع جایگاه‌های سی.ان.جی برای توزیع گاز بین خودروهایی بود که به‌اصطلاح دوگانه‌سوز شده بودند. این خودروها با اقدام‌هایی که از سوی خودروسازان صورت‌گرفته بود، می‌توانستند هم از سوخت بنزین و هم از گاز استفاده کنند.

آن زمان کشور ازیک‌طرف شاهد صف‌های طولانی مقابل جایگاه‌های سی.ان.جی بود و از طرف دیگر حوادث ناشی از درست عمل‌نکردن جایگاه‌ها و خودروها افزایش یافت. مشکلات ناشی از تامین بنزین مورد نیاز کشور، متولیان را به سمت توسعه جایگاه‌های توزیع سی. ان. جی ازیک‌طرف و تشویق مردم به استفاده از سی.ان.جی هدایت کرد.

اما این طرح دیری نپایید و با برطرف‌ شدن مشکلات ناشی از عدم تامین به‌موقع بنزین به دست فراموشی سپرده شد و نیز بسیاری از خودروهایی که دوگانه‌سوز شده بودند به‌اجبار از حیز انتفاع خارج شدند و تنها معدودی از خودروها همچنان دوگانه‌سوز هستند.

همچنین جایگاه‌هایی که برای این منظور به‌سرعت احداث شده بودند، کارکرد خود را از دست دادند و تب‌وتاب فراگیر سی.ان.جی در کشور خوابید.

اما انگار قرار است دوباره شاهد رونق‌گرفتن سی.ان.جی در کشور و داستان‌های بعدی آن باشیم. آن‌گونه که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر داده تلاش برای توسعه سی.ان.جی به برنامه‌های این شرکت اضافه شده است.

شدت‌گرفتن ناترازی تولید و توزیع بنزین در کشور انگار شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را به سمت احیای سی.ان.جی سوق داده است.

در همین زمینه، محمدصادق عظیمی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نشستی که با پیمانکاران تبدیل ناوگان سی‌ان‌جی داشت، با اشاره به‌شدت گرفتن رشد مصرف بنزین که به افزایش ناترازی این فرآورده منجر شده است، خاطرنشان‌کرد: افزون بر اقدام‌ها و تمهیدهای اندیشیده در دوره جدید مدیریت مبنی بر افزایش تولید بنزین با حفظ کیفیت این فرآورده، همچنان روند مصرف بنزین در کشور باعث افزایش ناترازی بنزین می‌شود.

وی ادامه داد: در یک ماه گذشته، مطالعه‌ای به‌منظور احصای وضعیت موجود و اقدام‌های اجرا شده در حوزه سی‌ان‌جی انجام و چالش‌های اصلی ذی‌نفعان مختلف این پروژه ملی شناسایی و برنامه‌هایی در افق زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: در افق زمانی کوتاه‌مدت، اقدام‌هایی مانند پیگیری بازپرداخت مطالبات پیمانکاران سی‌ان‌جی، افزایش حق‌العمل جایگاه‌های سی‌ان‌جی و بهینه‌کردن سهمیه سوخت تخصیصی به خودروهای دوگانه‌سوز در دست اقدام است تا بتوانیم ظرفیت تبدیل ناوگان خودرویی کشور را به دوگانه‌سوز، در یک برنامه ۶ماهه به شکل محسوسی افزایش دهیم.

عظیمی‌فر با بیان اینکه برای افق زمانی میان‌مدت نیز افزایش سطح پوشش جایگاه‌های سی‌ان‌جی با احداث جایگاه‌های جدید، تعویض مخازن فرسوده، اختصاص درصد مشخصی از تولید محصولات خودرویی به خودروهای دوگانه‌سوز با همکاری وزارت صمت مدنظر خواهد بود، گفت: در بلندمدت انتظار داریم در صورت تحقق برنامه، تکمیل سطح پوشش جایگاه‌ها و تبدیل خودروهای سنگین نفت گازسوز به سی‌ان‌جی انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.