تحولات لبنان و فلسطین

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با بیان اینکه «لبنان به کمک نظامی نیاز ندارد»، گفت: ایران در کمک رسانی انسان دوستانه به لبنان از طرق مختلف فعال است و اولویت فوری باید بر آتش بس و امدادرسانی متمرکز شود.

نمایندگی ایران در سازمان ملل: لبنان به کمک نظامی نیاز ندارد / اولویت فوری باید آتش‌بس و امدادرسانی باشد

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوال فاکس نیوز درباره ادعای ارسال سلاح به لبنان از طریق هواپیماهای ایران‌ایر گفت: «ایران در کمک‌رسانی انسان‌دوستانه به لبنان از طرق مختلف فعال است، و همچنین آمادگی خود برای کمک‌های پزشکی و پذیرش مجروحان را اعلام کرده و مورد پذیرش دولت لبنان نیز قرار گرفته است.»

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ادامه داد:« لبنان نیاز به کمک نظامی ندارد. اولویت فوری باید بر آتش‌بس و امدادرسانی متمرکز گردد.»

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره لبنان گفت: مردم لبنان قربانی یک کارزار نظام‌مند از ترور و خشونت هستند که توسط رژیم اسرائیل از پیش برنامه‌ریزی شده تا این ملت را فلج، حاکمیت آن را تضعیف و رنجی پایدار بر مردم آن تحمیل کند. رژیم اسرائیل اکنون به یک تهدید جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی تبدیل شده است. اقدامات تجاوزگرانه و تروریستی مداوم آن تهدیدکننده کل منطقه است و منطقه را به جنگی تمام‌عیار سوق داده است.

ایروانی گفت: با وجود اینکه دولت لبنان، از جمله حزب‌الله، با پیشنهاد آتش‌بس موقت ۲۱ روزه مشترک موافقت کرد، رژیم اسرائیل با وقاحت آن را رد کرده و تهاجم گسترده‌ای علیه لبنان به راه انداخته و غیرنظامیان بی‌گناه را بی‌رحمانه هدف قرار داده است. رژیم اسرائیل سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، که شخصیتی برجسته در جهان اسلام و عاملی حیاتی برای صلح و ثبات در لبنان بود، را با هدف نابودی هرگونه شانس آتش‌بس ترور کرد. ایشان بهترین امید باقی‌مانده برای پیشبرد روند آتش‌بس بودند.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: این ترور بزدلانه یادآور تلخ دیگری از اقدام وحشتناک قبلی رژیم اسرائیل است: ترور آقای اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس و نخست‌وزیر پیشین فلسطین، در تهران؛ تروری که در حقیقت هرگونه امید به آتش‌بس برای غزه را به نابودی کشاند. چنین اقدامات فجیعی نشان می‌دهد که رژیم اسرائیل هیچ علاقه‌ای به صلح یا آتش‌بس ندارد. هدف واقعی آن تنها تحریک یک جنگ تمام‌عیار در سراسر منطقه است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: لبنان در آستانه فروپاشی انسانی قرار دارد و جامعه بین‌المللی نباید اجازه دهد که این فاجعه بدتر شود. ضروری است که کمک‌های بشردوستانه بدون مانع به لبنان برسد یابد. جامعه بین‌المللی باید فوراً حمایت مالی و لجستیکی لازم را فراهم کند تا اطمینان حاصل شود که لوازم ضروری به جمعیت‌های آسیب‌دیده می‌رسد.

ایروانی خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت: اعتبار این شورا در معرض خطر است. جمهوری اسلامی ایران خواستار اقدام و آتش‌بس فوری است. آتش‌بس یک درخواست نیست، بلکه یک ضرورت است. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت می‌خواهد که رژیم اسرائیل را به‌خاطر ارتکاب چنین جنگ نسل‌کشی و جنایات علیه مردم لبنان و فلسطین پاسخگو کند.این شورا باید پیامی قاطع ارسال کند: «اشغالگری و تجاوزات رژیم اسرائیل باید پایان یابد.» رژیم اسرائیل باید به‌طور کامل قطعنامه ۱۷۰۱ (۲۰۰۶) را اجرا کند. راه‌حل عادلانه برای این بحران مستلزم به رسمیت شناختن حاکمیت و استقلال لبنان، پایان اشغالگری غیرقانونی و تجاوزات رژیم اسرائیل و احترام به حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل است.

ارتش رژیم اسرائیل از دوم مهر ۱۴۰۲حملات گسترده به مناطق مختلف جنوب لبنان را آغاز کرد که تا این لحظه نیز همچنان ادامه دارد و طبق گزارش وزارت بهداشت لبنان، حملات این رژیم تاکنون صدها شهید و هزاران زخمی برجای گذاشته است. حزب‌الله لبنان نیز در مقابل هدف قرار گرفتن غیرنظامیان در این کشور سکوت نکرد؛ عملیات‌های متعدد علیه مواضع و شهرک‌های اسرائیلی در شمال فلسطین اشغالی را در دستور کار قرار داد .

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.