تحولات لبنان و فلسطین

اگرچه مساحت جزیره اندک، اما زیبایی‌های اسرارآمیز و مسحورکننده آن بسیار است. در این بهشت زمین‌شناسی معجزه شگفت‌انگیز خلقت رنگ‌ها را خواهید دید.اینجا رنگین کمان آسمان بر زمین نشسته و شما را به سفری شگفت‌انگیز خواهد برد.

نبض زندگی ایرانی چندین هزاره است که در قلب خلیج فارس می‌زند/ هرمز؛ جزیره رنگ

کشتی سحر پس از ۴۵ دقیقه نبرد با امواج به آرامی سر برسینه دیواره اسکله نهاد و خستگی این جنگ تن به تن را به آرامش موج شکن دریا سپرد، طناب‌ها محکم شدند و مسافران مریخ یکی پس از دیگری پا بر سرزمین سرخ نهادند.

اسکله پر از هیاهو، نشاط و زندگی است. بوی شرجی دریا با بوی مهربانی مردم جزیره مشام را پر می‌کند. موتورهای سه چرخه همانند صف سواره نظام ردیف شده‌اند و انتظار مسافران را می‌کشند. در چشم بر هم زدنی صدای موتورها بلند می‌شود و هر کدام با تعدادی مسافر راهی مقصدی شدند.

جزیره هرمز یکی از جزایر مهم با وسعت ۴۲ کیلومترمربع در 18 کیلومتری جنوب شرقی بندرعباس قرار دارد.

نام این جزیره، در باستان «زرون» بود که پس از حمله اعراب به این جزیره «جرون» نامیده شد. البته در نوشتارهای مختلف، جزیره هرمز با عناوین دیگری نیز شناخته می‌شود «ارموز»، «هارموزیا»، «ارموس» نیز از نام‌های دیگر جزیره «هرمز»هستند.

هنر و زیبایی بخرید

بازارچه محلی جزیره روی اسکله و در کنار قلعه پرتغالی‌ها بسیار زیبا و دیدنی است. اینجا زندگی در جریان است. صدف‌هایی که از دل دریا برآمده‌اند و به زیبایی تبدیل به صنایع دستی مانند مجسمه، دستبند و گردنبند شده‌اند و به نیکی بر دل می‌نشینند.

لباس‌های سنتی مزین به هنر خوس با نقوش زیبای ستارگان، نه خشت، کندو عسلی، شش قلب، خشت در خشت و... که با دستان هنرمند و توانای زنان و دختران جزیره با نخ‌های طلایی و نقره‌ای دوخته شده‌اند، جلوه‌ای از ذوق، زیبایی و هنررا به تصویر کشیده‌اند که در زیر نور خورشید تلألؤ و درخششی دو چندان به خود گرفته و چشم را خیره می‌کنند.

زنان خونگرم و مهربان جزیره هرمز، هنگام خرید اجناس با حوصله در مورد هر کدام از محصولات صنایع دستی توضیح می‌دهند و حتی اگر خریدی هم از بساطشان در کار نباشد خم به ابرو نمی‌آورند و با گشاده‌رویی مشایعتتان می‌کنند.

از مسیر اسکله که به سمت شمال جزیره و قلعه تاریخی پرتغالی‌ها رهسپار می‌شوید، اقامتگاه‌های بومگردی و رستوران‌های سنتی زیادی با غذاهای لذیذ محلی در حاشیه ساحلی میزبان مسافران هستند.

جلو بسیاری از خانه‌ها بساط کوچکی از لباس و صنایع دستی پهن است و اهل خانه با تعدادی از همسایه‌ها در حال گفت‌وگو هستند. صمیمیت و مهربانی در رفتار مردمان جزیره نشین به خوبی هویداست. انگار خونگرمی آن‌ها نشأت گرفته از گرمای جنوب است.

دریا و آسمان به جای هم

قلعه پرتغالی‌ها یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی جزیره هرمز است. این قلعه خاکش سرخ است. ساخت قلعه به دوران استعمار جزیره توسط پرتغالی‌ها برمی‌گردد. موقعیت استراتژیک و تجاری جزیره هرمز، پرتغالی‌ها را برآن داشت تا دست به تصاحب این نگین درخشان خلیج فارس بزنند و برای حکومت خود چنین دژ محکمی برپا کنند.

معماری زیبا و شگفت‌انگیز قلعه شما را شگفت‌زده می‌کند، سقف کلیسای قلعه را که می‌نگری، انگار دریا به آسمان چسبیده است، انواع صدف‌ها، مرجان و فسیل انواع موجودات دریایی لابه لای مصالح به چشم می‌خورد.

به مریخ خوش آمدید

زیبایی‌های اسرارآمیز جزیره هرمز تمامی ندارد. دیدن موج‌های سرخ رنگی که از دل دریای نیلگون بیرون می‌آیند و صورت ساحل را مادرانه نوازش می‌کنند و آرام به دل دریا می‌خزند شگفت‌انگیز است، اینجا ساحل سرخ جزیره هرمز است.

وجود عنصر «اکسید آهن»، سبب به‌وجود آمدن این پدیده در این ساحل شده است. وقتی بیشتر شگفت‌زده می‌شوید که بدانید در این منطقه کوهی وجود دارد که خاکش خوردنی و خوراکی است.

نبض زندگی ایرانی چندین هزاره است که در قلب خلیج فارس می‌زند/ هرمز؛ جزیره رنگ

خاکی به نام «گلک» که متعلق به کوه خوراکی قرمز رنگی، «دلک» است و در تهیه انواع ادویه ها استفاده می‌شود از جمله در ساخت معجونی سس‌مانند به نام «سوراغ» که طعم‌دهنده نوعی نان محلی است به نام «تموشی».

خاک سرخ موجود در این جزیره از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است و از گذشته نه چندان دور از این خاک در صنایع مختلف رنگ‌سازی، لوازم آرایشی، شیشه و سرامیک‌سازی استفاده می‌شد. همچنین به کشورهای دیگر صادر می‌شد که خوشبختانه در حال حاضر صادرات این خاک محدود شده است.

گفته می‌شود اکسیدآهن در ۷۰ درصد از خاک ساحل سرخ وجود دارد. سنگ‌های «مگنیت»، «هماتیت»و «اولیژیست» در ترکیب خود، اکسیدآهن دارند که به‌وفور در جزیره یافت می‌شوند.

یکی دیگر از سنگ‌های معروف هرمز، سنگ فلر طلایی رنگی به نام «پیریت» است. این سنگ با نام طلای ابلهان و چشم شیطان نیز شناخته می‌شود و در ترکیب خود درصد بالایی «سولفیدآهن» دارد.

خود را در آغوش رنگین کمان رها کنید

اگرچه مساحت جزیره هرمز اندک، اما زیبایی‌های اسرارآمیزو مسحورکننده آن بسیار است. در این بهشت زمین‌شناسی معجزه شگفت‌انگیز خلقت رنگ‌ها را در دره رنگین کمان در جنوب غربی جزیره خواهید دید.

اینجا رنگین کمان آسمان بر زمین نشسته و شما را به سفری شگفت‌انگیز در سرزمین رنگ‌ها فرا می‌خواند.

دره رنگین‌کمان که رنگین‌ترین ناحیه جزیره است با کوه‌هایی که از تجمیع بیش از ۷۰ نوع کانی و طیف رنگی گسترده در رنگ‌های سبز، قرمز، سفید، طلایی و... در کنار یکدیگر تابلو خاکی مهیج، زیبا و بی‌نظیری از طبیعت خلق کرده است و آن‌گاه از این همه شگفتی سر به سجده آفریننده خواهید گذاشت که در میان دره، با سنگی بزرگ همانند انسانی که دست‌ها را برای شکرگزاری رو به پروردگارو آسمان گشوده مواجه می‌شوید که در هنگام ریزش باران، آب از میان این دستان به میان چاله‌ای در سطح زیرین سنگ فرو می‌ریزد واین آب هرگز روی نابودی به خود نمی‌بیند.

در کناره دره رنگین کمان، فرش پر آوازه خاکی را که تماماً با خاک‌های رنگین جزیره وبه دست بومیان هرمزی طراحی می‌شود را خواهید دید. تافته‌ای جدا بافته ازخاک با پشتوانه سنت‌ها و فرهنگ‌های مردم جزیره که بر سینه زمین پهن شده و با نقش و نگارهای زیبا خودنمایی می‌کند.

قصه رنگ‌های جزیره هرمز تمامی ندارد درست در مسیری که از دره رنگین کمان به سمت دره تندیس‌ها حرکت می‌کنید با کوهی از برف مواجه می‌شوید اما اشتباه نکنید در جنوب کشور در جزایر هرگز از آسمان برفی بر زمین نمی‌نشیند، بلکه آنچه می‌بینید گنبدی از نمک است که دست توانای آفریدگار تبلور دانه‌های نمک را در نظر بیننده به‌خصوص در هنگامه شب همانند دانه‌های برف به نمایش گذاشته است و رودی طلایی که از میان نمک‌های این گنبد زیبا می‌گذرد، زیبایی‌های هرمز را کامل می‌کند.

غار الهه نمک فیروزه‌ای نیز از دیگر شگفتی‌های این جزیره است که براثر فعالیت‌های زمین‌شناسی در میان دره‌های هرمز ایجاد شده است، دهانه آن کم‌ارتفاع است وباید نشسته وارد غار شد و آنجاست که بدون پلک زدن مسحور زیبایی این الهه خواهید شد.

قدم بر سکه‌های نقره‌ای بگذارید

وقت آن رسیده که کفش‌هایتان را از پا بیرون بیاورید و با گام‌هایی آرام و آهسته ساحل نقره‌ای جزیره هرمز را لمس کنید و لذت ببرید. درخشش و تلألؤ خاک نقره‌ای جزیره که همانند براده‌های نقره می‌درخشند برایتان خاطره‌ای شگفت‌انگیز و رؤیایی رقم خواهد زد.

این خاک که از مواد مذاب آتشفشانی طی قرن‌های گذشته بر جای مانده، حاوی «آمینوسیلیکات» است که درآن کانی‌های آذرین و میکا وجود دارد و از پودر شدن این سنگ و کانی‌ها، چنین براده‌های درخشانی بر جای مانده است.

نکته قابل توجه دیگر اینکه خاک ساحل نقره‌ای جزیره هرمز، مغناطیس دارد. زیرا از جنس آهن است، اما نگران نباشید. این خاک، تیز و برنده نیست و از قدم زدن روی آن با پای برهنه لذت خواهید برد.

نبض زندگی ایرانی چندین هزاره است که در قلب خلیج فارس می‌زند/ هرمز؛ جزیره رنگ

این صدای تیشه از فرهاد نیست

زیبایی‌های جنوب غرب جزیره به همین جا ختم نمی‌شوند. صدای «هو هو» دره تندیس‌ها صدای تیشه فرهاد نیست بلکه آب و باد دست به دست هم داده‌اند وبا فرسایش خاک شگفتی آفریده‌اند.

سربه هوا بودن اگر چه خوب نیست، اما اینجا جایی است که باید تمام مسیر سر به آسمان داشته باشید که مبادا هنری از طبیعت از دیدتان پنهان بماند، هر تندیس به شمایلی است که اگر قوه تخیلتان قوی باشد می‌توانید مجسمه انواع حیوانات از اژدهای افسانه‌ای گرفته تا مرغ و خروس خانه مادر بزرگه را در آنجا ببینید.

آرامش در موسیقی رازآلود

حال اگر احساس خستگی می‌کنید پا در سرزمین سکوت بگذارید و انرژی دریافت کنید. در دره سکوت، نمک‌ها همانند گیسوان آبشار از کوه سرازیر شده‌اند و شما در میان این گیسوان پریشان به آرامشی عجیب دست خواهید یافت.

نمک موجود در این دره قادر به دفع انرژی منفی از شماست و شما با حال خوشی این مکان را ترک خواهید کرد.

ساحل لاک پشت‌ها، جنگل‌های حرا، دشت آهوان، خانه جری پولاک، موزه دکتر نادعلیان وبازارچه‌های محلی و هزاران جاذبه دیدنی دیگر در این جزیره اسرار آمیزو بکر که در آن خبری از وسایل نقلیه شخصی نیست، شما را به دیدن و ماندن فرا می‌خواند.

شب‌های زیبای جزیره و زدن چادر در کنار ساحل و استفاده از سکوت رمزآلود و آرام بخش جزیره همراه با موسیقی امواج دریا وهمچنین شنیدن موسیقی سنتی «زار»، «هوزار» و «لیوای» هرمز تجربه‌ای بکر است که هرگز فراموش نخواهید کرد.


خبرنگار: شهین صادقی
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.