تحولات لبنان و فلسطین

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران از عوامل داخلی و بین المللی منفی شدن تراز تجاری کشور گفت.

دلایل داخلی و خارجی منفی شدن تراز تجای کشور

به گزارش قدس آنلاین محمدعلی دهقان‌ دهنوی امروز در نشستی با اهالی رسانه کاهش قیمت‌ های جهانی، افت صادرات گاز، وضع عوارض صادراتی بر کالاهای خام و نیمه خام،  قوانین و مقررات متعدد، خلق الساعه و متناقض و متعدد، تعدد دستگاه های بدون صلاحیت در وضع مقررات و محدود کردن صادرکنندگان را مهم ترین عوامل بین المللی و داخلی در منفی شدن تراز تجاری کشور عنوان و تاکید کرد: این عوامل مختل شدن فرایند صادرات، ناراحتی صادرکنندگان و کسری تراز تجاری را در پی داشت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از برگزاری نخستین جلسه شورای عالی صادرات در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: به دنبال این هستیم که مصوبه های این شورا بر اساس ماده ۱۳۸ و معادل مصوبه هیات وزیران و قابل تصویب باشد و پس از آن پیگیری مصوبه ها را دنبال خواهیم کرد.

دهقان دهنوی با بیان اینکه بخش خصوصی راه های دور زدن تحریم ها را پیدا کرده است، گفت: باید راه های تسهیل در تجارت اتخاذ کرد و دست از فشار بر صادرکنندگان برداشت این ما دولتی ها هستیم که با قوانین و کنترل ها مانع ایجاد کرده ایم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین بر لزوم نزدیک تر شدن نرخ نیمایی و آزاد ارز تاکید کرد و افزود: چند نرخی شدن ارزها منجر به رانت می شود و وقتی فاصله بین ارز در سامانه نیما و بازار توافقی زیاد می شود، انگیزه ‌کم اظهاری و بیش اظهاری ایجاد و آمارها مخدوش می‌شود و درصد خطا افرایش می‌ یابد.

به گفته دهقان دهنوی تنوع کالاها و برندها و تنوع مقاصد وارداتی امکان ارزش گذاری و اظهار دقیق کالا را را سلب کرده و همواره اعتراضاتی را در پی داشته است. وی گفت: حوزه لجستیک و حمل و نقل بین‌المللی در توسعه صادرات و تنوع مقاصد صادراتی بسیار مهم است و برای توسعه تجارت به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک نیاز داریم از این رو باید سرمایه‌گذاری در این زمینه افزایش یابد و بخش خصوصی هم با نگاه بلندمدت باید وارد این حوزه شود.

به گفته وی مناطق آزاد از مبادی مهم در توسعه تجارت هستند که بخشی از مقررات و مشکلات را برای تجار و تولیدکنندگان ایجاد کرده اند و سعی بر این است که با همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد  روی ظرفیت ها برنامه ریزی  شود.

معاون وزیر صمت افزود: ایران به دنبال پیوستن به سازمان تجارت جهانی WTO‌ است و این امر ضروری است و   هم اکنون پیمان‌های تجارت ترجیحی و آزاد با بسیاری از کشورها از جمله بریکس و اوراسیا برقرار است و برای توسعه تجارت  باید تعرفه‌ها کاهش یابد یا صفر ‌شود که در این زمینه هماهنگی در زمینه استانداردها، مقررات و سایر حوزه ها نیاز است.

او همچنین پنج مقصد صادراتی اول کشور را چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان اعلام کرد که این کشورها ۷۵ درصد صادرات را به خود اختصاص داده اند.

بنا به اظهارات وی مبادی وارداتی ایران هم امارات، چین، ترکیه ، آلمان و هند هستند که ۷۵ درصد از واردات را به خود اختصاص داده اند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: در سال گذشته صادرات غیرنفتی ۴۹.۳ میلیارد دلار بود که از نظر وزن ۹.۸ درصد و از نظر ارزش ۸.۹ درصد کاهش یافته بود. ۶۶.۲ میلیارد دلار نیز واردات داشتیم که مجموع صادرات و واردات، تجارت ۱۱۵ میلیارد دلاری را برای کشور رقم زده بود. همچنین تراز تجاری ۱۶.۸ میلیارد دلار منفی بود.

وی ادامه داد: در نیمه نخست امسال نیز ۷۰ میلیون تن به ارزش ۲۵.۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۳.۴ درصد و ارزش ۶.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. چین با ۷ میلیارد دلار، عراق ۵.۲ میلیارد دلار، امارات ۳.۴ میلیارد دلار ترکیه ۲.۴ و افغانستان کمی بیش از یک میلیارد دلار ۵ مقصد نخست صادراتی ما بودند که سهم ۷۵ درصدی در صادرات کشور داشتند که نشان می‌دهد باید مقاصد صادراتی متنوع شود.

دهقان دهنوی گفت: در نیمه نخست امسال ۱۸.۲ میلیون تن واردات به ارزش ۳۲.۵ میلیارد دلار داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۲.۸ درصد و از نظر ارزش ۶.۶ درصد افزایش یافته است؛ ۵ مقصد نخست وارداتی امارات، چین، ترکیه، آلمان و هند بود که ۷۹ درصد از واردات کشور را به خود اختصاص دادند. بنابراین تراز تجاری نزدیک به ۷ میلیارد دلار منفی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.