تحولات لبنان و فلسطین

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت به مجلس آمده و در کمیسیون شوراها تقریباً تمام مواد این لایحه بررسی شده است، گفت: منتظر هستیم که این لایحه برای رأی‌گیری به صحن مجلس بیاید.

لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت به‌زودی به صحن علنی مجلس می‌آید

به گزارش قدس خراسان، احسان عظیمی‌راد امروز در نشست خبری که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه این نشست گویای این مطلب است که ما می‌خواهیم در مقابل هر کاری پاسخگو باشیم، گفت: زمانی که برای انتخابات مجلس دوازدهم دیدارهایی با مردم مشهد و کلات داشتم، بیشترین مطلبی که مردم بیان می‌کردند این بود که شما هم اگر رأی بیاورید، می‌روید و دیگر نمی‌توانیم به شما دسترسی پیدا کنیم و شما را نمی‌بینیم تا چهار سال بعد که دوباره به رأی مردم نیاز دارید، چرا که در گذشته برخی نمایندگان به هر دلیلی نتوانسته بودند، آن تعامل را با بدنه مردم برقرار کنند و کسی خبر نداشت که بعد از چهار سال چه اتفاقاتی توسط آن مسئول رقم خورده است. در این چهار ماه تلاش کردم که این اتفاق رخ ندهد و برعکس نگاه برخی از مردم که شاید یک نگاه غالبی می‌شد که به‌طور کلی مسئولان ما اینگونه هستند، تلاش کردم این دیدگاه را در مردم تغییر دهم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نماینده شأن ملی و منطقه‌ای دارد، افزود: تلاش کردیم در این چهار ماه و تا زمانی که هستیم جایگاه ملی نماینده مشهد و کلات را حفظ و در نگاه ملی در آن حوزه‌هایی که تخصصی ورود کرده‌ایم، این نقش و جایگاه را حفظ کنیم و این موضوع را مردم مشهد و کلات ببینند و به آن افتخار کنند. در موضوع منطقه‌ای نیز نباید مشهد و کلات را رها کنیم و تنها در حوزه ملی فعالیت کنیم، چرا که مشهد با توجه به اینکه سالانه زائران زیادی را میزبانی می‌کند، مشکلات زیادی دارد، مسئولان شهر کلات نیز می‌گویند این شهر  15-20 سال عقب‌ماندگی دارد و ما نباید این دو شهر را در حوزه منطقه‌ای فراموش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه دانش‌بنیان‌ها دو رویکرد را مجلس در دستور کار داده است، رویکرد اول در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری نظارت جدی بر قانون جهش تولید دانش‌بنیان است و رویکرد دوم نیز اصلاح این قانون و قوانین گذشته در حوزه کسب‌وکارهای فناورانه و دانش‌بنیان است.

عظیمی‌راد با بیان اینکه کمیته فناوری و نوآوری در کمیسیون آموزش مجلس تشکیل شده است، ادامه داد: جلسات این کمیته هر هفته دوشنبه‌ها برگزار می‌شود و هدف اصلی آن ابتدا نظارت بر میزان اجرایی شدن قانون جهش تولید دانش‌بنیان در تمام حوزه‌ها است، چرا که قانون جهش در مفاد گوناگون وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده است. در جلسات برگزار شده این کمیته خروجی‌های مالی و مادی را بررسی کردیم که باید طبق قانون در اختیار معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی قرار بگیرد و این اعتبارات را به شرکت‌های دانش بنیان بدهند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اعتباراتی که اکنون در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد، خیلی کم است، عنوان کرد: ما شرکت‌های دانش‌بنیان خوبی در حوزه فرهنگی و زیارت و سایر حوزه‌ها داریم اما حمایت‌های کاملی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد، یکی از دلایلش این است که این قانون هنوز به‌درستی اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه اکنون نظارت مجلس بر روی کمیسیون به‌گونه‌ای شده است که بر اجرایی‌تر شدن قانون کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ نزدیک ۲۵ همت پولی بوده که از مجموعه صنایع و بقیه کارخانه‌جات طبق قانون باید درصدی از درآمد خود را به حساب خزانه دولت واریز کنند و باید همین میزان به معاونت علمی ریاست جمهوری داده می‌شد، اما تنها نزدیک چهار هزار میلیارد تومان واریز کرده بودند و این موضوع نیازمند نظارت جدی است، اگر این نظارت انجام شود این 25 همت به حساب معاونت علمی ریاست جمهوری واریز می‌شد و طبق قانون جهش نیز 50 درصد آن به حساب صندوق نوآوری و شکوفایی واریز می‌شد که مأموریت آن ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان است.

عظیمی‌راد افزود: در مرحله دوم سازمان برنامه و بودجه را خواستیم که گزارش دهند، چرا که تخلف کرده بودند و بعد به دیوان محاسبات اعلام کردیم که طرح تحقیق و تفحص را اجرایی کنند، چرا که باید سازمان برنامه این تخلف را از بین ببرد و پول را به حساب معاونت علمی ریاست جمهوری واریز کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه در سال جاری برای این ردیف بودجه سقف نگذاشته است و اعلام کرده هر میزان بودجه برای معاونت علمی ریاست جمهوری واریز شود، همه را به حساب این معاونت واریز می‌کند، تاکنون هفت همت به معاونت علمی اختصاص پیدا کرده که تقریباً 50 درصد آن تاکنون واریز شده و الباقی آن واریز نشده است.

وی ادامه داد: در حوزه زیارت نیز که حوزه جدی ماست، درخواست کرده‌ایم که موضوع تشکیل شرکت‌ها در معاونت علمی و پرداخت تسهیلات تسهیل شود.

عظیمی‌راد با بیان اینکه امروز در بسیاری از شهرهای کشور از جمله مشهد و به‌ویژه در حاشیه شهر دچار کمبود معلم و کلاس درس هستیم، گفت: برای حل ای ن مشکلات می‌توانیم از ظرفیت خیران استفاده کنیم و اداره نوسازی وزارتخانه آموزش و پرورش نیز به این حوزه ورود کرده و اعتبارات خاصی را به آن اختصاص داده است. استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و داخلی شهر از جمله زمین‌ها متعلق به آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد نیز می‌تواند در این حوزه به‌کار گرفته شود، در این زمینه جلساتی را با مسئولان این ارگان‌ها و اداره کل آموزش و پرورش برگزار کردیم تا اگر در حوزه تأمین زمین مشکل دارند این مشکل را برطرف کنیم، در حوزه تأمین اعتبارات از وزارتخانه نیز مشکلی نداریم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به بازدیدی که از مدارس حاشیه شهر مشهد داشتیم، موضوع اتباع از جنبه‌های گوناگون یکی از دغدغه‌های مردم در این مناطق است، عنوان کرد: در برخی روستا این موضوع مطرح شد که 90 درصد از برخی مدارس را دانش‌آموزان اتباع تشکیل داده‌اند، پس از ورود به مجلس نشستی با مدیرکل اتباع استان گذاشتیم تا موضوع اتباع را بررسی کنیم. در این جلسه مطرح شد که لایحه سازمان ملی مهاجرت در مجلس یازدهم مطرح شده و مجلس آن را در صحن علنی مطرح نکرده است، پیشنهاد این بود این لایحه را که در وزارت کشور مسکوت مانده، برای تصویب و اجرایی شدن به مجلس ببریم.

یکی از نکات مثبت این لایحه این است که اتباع غیرمجاز باید از کشور اخراج شوند و اتباع مجاز نیز می‌توانند با شرایط خاصی در کشور زندگی کنند، در این لایحه آمده که در چه نقاطی از کشور می‌توانند اسکان داده شوند، همچنین برای بهداشت و آموزش و دیگر مسائل اتباع نیز پیش‌بینی‌های لازم در این طرح شده است.

وی با بیان اینکه این لایحه به مجلس آمده و در کمیسیون شوراها تقریباً تمام مواد این لایحه بررسی شده است، افزود: منتظر هستیم که این لایحه برای رأی‌گیری به صحن مجلس بیاید. یکی از دستورکارهای مجلس مرتبط با کمیسیون شوراها همین لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت است.

عظیمی‌راد با اشاره به اینکه اکنون کنترل بر روی مرزها وجود دارد و طرح انسداد مرزها به‌شکل جدی در حال اجرا شدن است، گفت: اما ممکن است اتباع به‌صورت غیرمجاز وارد کشور شوند و این کنترل باید جدی‌تر و دقیق‌تر باشد، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در حال نظارت بر روی امنیت مرزها است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبتی با وزیر آموزش و پرورش درباره افزایش بودجه، بیان کرد: بودجه آموزش و پرورش از 15 درصد از 100 درصد بودجه عمومی کشور به 2.8 درصد از کل بودجه رسیده است و هر سال شاهد کاهش این بودجه بوده‌ایم، امیدواریم از سال ۱۴۰۴ به بعد این بودجه را به سمت افزایشی ببریم تا بتوانیم درآمد معلمان را نیز افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه با افزایش درآمد معلمان و تأمین مالی آن‌ها می‌توانیم از پدیده معلم بلاگرهایی که به خاطر درآمد بیشتر به این سمت رفته‌اند جلوگیری کنیم، عنوان کرد: گزینش آموزش و پرورش کار نظارت و رصد و ارزیابی معلمان را برعهده دارد، یکی از مباحثی که با وزیر نیز در این مورد صحبت کردیم این بوده که گزینش آموزش و پرورش بر روی ریل درست خودش قرار بگیرد و رفتار معلمان را در فضای مجازی رصد کنند.

عظیمی‌راد با انتقاد از عدم توانمندسازی معلمان در دانشگاه فرهنگیان، افزود: موضوع توانمندسازی اساتید و معلمان از موضوعاتی است که مطرح کردیم و کمیسیون آموزش نیز به‌صورت جدی به این موضوع ورود کرده است، دانشگاه‌ فرهنگیان، سازمان ملی مهارت، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم هر کدام باید متناسب با مأموریت خود در این حوزه‌ها عمل و نقش خود را ایفا کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای اولین بار در شهرستان کلات دفتر ارتباط مردمی ایجاد کرده‌ام، خاطرنشان کرد: مسئول دفتر بنده در کلات از پاسگاه‌های مرزی کلات دیدن کرده، با جانشین مرزبانی کلات نیز صحبت کرده و کمبود امکانات از جمله کمبود آب و عدم دسترسی به راه‌های مناسب و ساختمان‌های به‌شدت کهنه و قدیمی مرزبانی را مورد بررسی قرار داده است. روز جمعه به مردم و مرزبانان کلات قول دادم که یکی از موضوعاتی که به‌صورت جدی پیگیری و اجرایی می‌کنم، همین موضوع است.

وی از پیگیری‌های انجام شده در حوزه بهداشت و درمان و گردشگری شهرستان کلات گفت و ادامه داد: پروژه مطالعاتی جاده مشهد-کلات از سال ۱۴۰۰ در وزارت راه و شهرسازی انجام شده بود، اما به دلیل عدم توجیه اقتصادی متوقف شده بود، چرا که یک راه فرعی و روستایی است اما خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر ما موجب شد که وزیر جدید راه و شهرسازی پروژه را تأیید کند و مشاوران نیز طرح را با توجیه اقتصادی مثبت دوباره بازنگری کردند و این پروژه را دوباره به سازمان برنامه و بودجه ارسال کردند. این پروژه اکنون در حال ارتقاء به راه اصلی است و امیدواریم که اعتبار ۱۴۵۰ میلیارد تومانی برای آن تصویب شود. ما قطعاً این موضوع را از طریق همه ظ رفیت‌های موجود پیگیری خواهیم کرد.

عظیمی‌راد از قول گرفته شده درباره تدریس برای تدریس معلمان مدارس خاص در مدارس دولتی خبر داد و گفت: در راستای افزایش کیفیت آموزشی برنامه‌های زیادی در کمیسیون آموزش مجلس داریم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درباره اعتراضی که کمیسیون آموزش به تأثیر قطعی معدل در کنکور ابراز کردند، خاطرنشان کرد: در جلسات مختلف صدا و سیما، مناظره‌ای که با دکتر سوزن‌چی داشتیم، در جلسه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و آخرین مرحله هم در جلسه‌ای که خدمت رئیس‌جمهور داشتیم موضوع را خیلی دقیق مطرح کردیم. تمام مستندات علمی را به ایشان تقدیم کردیم و کاملاً موافق حذف آن بودند.

وی از پیگیری و مطالبه راه‌اندازی شورای ملی زیارت از رئیس جمهور خبر داد و افزود: یکی از کارهای این شورا این است که بودجه خوبی با سرفصل و ردیف مشخص در بودجه کشور برای زیارت در نظر گرفته شود، در این راستا پیگیری می‌کنیم که نمایندگان در لایحه بودجه ۱۴۰۴ حتماً ردیفی به‌نام زیارت را در مجلس بیاورند.

عظیمی‌راد با اشاره به ضرورت ایجاد کارگروه‌هایی در زمینه زیارت در نهادهای و دستگاه‌های اجرایی استان، ادامه داد: باید در کنار نگاه فرهنگی به حوزه زیارت، نگاه اقتصادی و گردشگری نیز داشته باشیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در مورد هوش مصنوعی، سازمان ملی هوش مصنوعی توسط معاونت علمی ریاست جمهوری در دوره سیزدهم تشکیل شده است و اکنون لوایحی را به مجلس ارسال می‌کنند و در چند ماه آینده شاهد تصویب قوانینی در حوزه هوش مصنوعی در مجلس خواهید بود.

وی با بیان اینکه موضوع اساتید و دانشجویان اخراجی این است که علت اخراج یا تعلیق آن‌ها دقیق بررسی شود، افزود: اگر براساس مستندات دقیق حکمی برای استاد و دانشجویی صادر شده است، دلیلی وجود ندارد که برخلاف آن حکم عمل شود. مسئولان دولتی نیز این موضوع را پذیرفتند و اکنون در یک کمیته در حال بررسی دقیق این موضوع هستند، بر این موضوع نیز تأکید کردیم که برگشت استاد یا دانشجو نباید باعث آسیب به دانشگاه شود.

عظیمی‌راد درباره سهمیه‌های تحصیلی گفت: رئیس جمهور به‌عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اخیراً نامه‌ای را به کمیسیون آموزش زده‌اند تا این کمیسیون، وزارت علوم، سازمان سنجش آموزش کشور و چند مرکز دیگر در مورد سهمیه‌ها نظرش را رسماً اعلام کند، قرار است با تعامل این چند مجموعه در حوزه آموزش جمع‌بندی و بازنگری در خصوص سهمیه‌ها صورت گیرد و به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شود، تا تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه نمایندگان مجلس در دوره‌های قبل با پرداختن به موضوع سهمیه‌ها مخالف بودند که یکی از دلایل آن در زمینه ریزش آرا در انتخابات بوده است، اما در این دوره مجلس قضیه متفاوت است و ما در کمیسیون آموزش نگاه‌مان انجام دادن یک کار درست و منطقی برای کشور است.

وی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم یکی از شفاف‌ترین نمایندگان این دوره من هستم و در سامانه شفافیت نیز می‌توانید آرا من را ببینید، تاکنون حتی یک رأی ممتنع هم نداده‌ام تلاش می‌کنیم طرحی را برای حذف رأی ممتنع به صحن بیاوریم اما نمایندگان اکنون در حال مخالفت با این طرح هستند و توجیه‌شان این است که شاید گاهی به جمع‌بندی نرسند.

عظیمی‌راد عنوان کرد: درباره طرح ساماندهی معلمان به وزیر آموزش و پروش اعلام کردم اگر شما به برنامه‌های اساسی در حوزه آموزش و پرورش بپردازید، شما یک پاشنه آشیل دارید و آن هم تعیین تکلیف وضعیت معلمان موجود است و اگر نتوانید این موضوع را کنترل و مدیریت کنید شما هر روز با تجمع، پیامک و تماس اعتراض‌آمیز مواجه هستید و این باعث می‌شود که نتوانید به کار اصلی در حوزه تحول آموزش و پرورش بپردازید، بنابراین خواهش کردم که طرح ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش را ارائه دهد، هنوز این طرح ارائه نشده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این طرح معلمان خرید خدمات به‌کار معین تبدیل وضعیت می‌شوند، در این زمینه با سازمان اداری استخدامی با آموزش و پرورش چندین جلسه داشتیم و وزیر نیز خوشبختانه پای کار است، ادامه داد: امیدواریم به‌زودی حدود ۲۶ هزار معلم خرید خدماتی که درصد بالایی از آن‌ها هنوز تبدیل وضعیت نشده‌اند، خبر اعلام تبدیل وضعیت‌شان را اعلام کنیم.

وی متذکر شد: اکنون در مرکز پژوهش‌های مجلس جلساتی را داشته‌ایم تا طرحی را آماده کنیم تا یک بار برای همیشه موضوع معلمان حل شود، امیدواریم از سال آینده بخش عمده مشکلات معلمان را با این طرح حل کنیم و از اینجا به بعد تنها کانال ورود معلمان دانشگاه فرهنگیان و آزمون ماده 28 باشد.

عظیمی‌راد با بیان اینکه استان قطعاً هماهنگی و همکاری مجمع نمایندگان با استاندار محترم شرط اساسی موفقیت است، گفت: این تعامل و همکاری قطعاً منجر به ارتقاء توان حاکمیت در استان و موفقیت و رشد آن می‌شود، موضوع دوم جنگیدن برای تحقق حق استان است. باید استاندار، معاونین استاندار و مدیران کل در کنار نمایندگان بجنگند تا اعتبار ملی را برای استان بگیرند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در تلاش هستیم که قوانین مربوط به گمرکات را به ویژه در خراسان رضوی که چندین گمرک مهم و حساس دارد، در غالب قوانینی که موجود حل کنیم و هم اگر نیاز به اصلاحاتی باشد، برطرف کنیم. اگر مسئولان اجرایی نیز در استان درخواستی تصویب قانون جدیدی داشته باشند حتماً با کمک دوستان این کار را انجام می‌دهیم. تقویت گمرکات یکی از موضوعات جدی است که به استان و تعاملات بین‌المللی آن کمک می‌کند.

وی در مورد انتخاب استاندار نیز متذکر شد: مجمع نمایندگان بنایش بر این بود که دخالتی در تعیین استاندار نداشته باشد، نمایندگان در این رابطه نظرات مختلفی داشتند اما در مجموع در آن جلسه صحبت شد که طبق قولی که دولت و وزیر کشور در زمان رأی اعتماد به ما داده بود، گزینه‌های مختلف را بررسی و به دولت معرفی کنیم اما آن را رسانه‌ای نکنیم، بنابراین 6 گزینه انتخاب شد که آقای مظفری نیز در آن گزینه‌ها بودند. قرار شد آقای زنگنه، رئیس مجمع صرفاً به‌عنوان نماینده کل مجموع با دولت این موضوعات را دنبال کند که با منجر به جلسه‌ای با وزیر کشور شد، دقیقاً یک هفته قبل از اینکه آقای مظفری به‌صورت رسمی معرفی شوند به ما اعلام کردند که با توجه به جمع‌بندی نهایی به آقای مظفری رسیدیم.

عظیمی‌راد با بیان اینکه در حوزه انتخاب مدیران کل نیز هیچ دخالتی نمی‌کنم، چرا که می‌خواهم بر روی مدیران کل نظارت کنم، گفت: در دولت جدید، همکاری و تعامل شرط اصلی ماست، اما اگر مدیرکلی منصوب شد و کم‌کاری وجود داشت، یقیناً ما در قالب نظارت کمک می‌کنیم تا ضعف‌ها اصلاح شوند، اگر هم اصلاح نشود، اقدامات نظارتی خود را اعمال می‌کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات شهر مشهد مربوط به حمل و نقل عمومی است، عنوان کرد: جلساتی با شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در حوزه قطار شهری و واردات ۱۰۰ دستگاه اتوبوس شهری داشتیم، این دو مسئله را در جلسه‌ای با حضور آقایان نیکزاد و ارجائی مطرح کردم و گفتند که بودجه وجود دارد اما مشکل مجوزی است که باید صادر شود تا این دو مشکل شهرداری مشهد برطرف شود.

وی افزود: شهرداری مشهد 30 میلیارد تومان از دولت طلبکار است اما از آن طرف بدهی سنگینی به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و وزارت کشور دارد، ما در تلاش هستیم که مشکل بدهی‌های شهرداری را حل و هم مطالبات را از دولت اخذ کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.