تحولات لبنان و فلسطین

خاورمیانه امروز در پرتگاه جنگی همه جانبه قرار دارد. رژیم صهیونیستی بدنبال جنگ بزرگی است که ابتدا از درگیری نیروهای نیابتی ایران و سپس به جنگ با ایران ختم شود

نتانیاهو و سودای تغییر خاورمیانه با سرنیزه آمریکایی / گزارش نشریه «هیل» در تشریح سیاست های جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی

سالها پیش بود که پروژه از بحر تا نهر رژیم صهیونیستی برای شکل گیری خاورمیانه بزرگ مطرح شد و پس از مسکوت ماندن، دوباره پروژه اسرائیل بزرگ پس از جنگ غزه در محافل رژیم بر سر زبان ها افتاد. مرداد سال جاری میلادی بود که یورونیوز در بطن جنگ غزه دوباره «از نهر تا بحر» سخن گفت و  نوشت اسحاق رابین، نخست‌وزیر اسرائیل در سال ۱۹۹۲ میلادی اظهار داشته «من دوست دارم غزه در دریا غرق شود، اما این اتفاق نمی‌افتد و باید راه حلی برای آن پیدا شود»؛ صهیونیست‌ها خود را اروپایی‌های خوب، و فلسطینی‌های بومی را موجوداتی پست می‌دانستند، کما اینکه هرتزل می‌نویسد: «ما می‌توانیم پیشتاز فرهنگ در برابر بربریت باشیم.»

جنگ طلبی ادامه دارد

نشریه هیل با ذکر این مقدمه در گزارشی به قلم خانم لورا کلی - یک سیاستمدار آمریکایی - با تیتر «اسرائیل به دنبال تغییر شکل خاورمیانه با توسل به زور و حمایت ایالات متحده است» به تحولات پیرامون حمله حماس در ۷ اکتبر، پرداخته و می نویسد: یک سال پس از این واقعه، اسرائیل در حال تغییر شکل خاورمیانه با زور است و با کمک ایالات متحده مبارزه را با ایران و نیروهای نیابتی آن انجام می دهد. این در حالی است که آنها در طول ۷۶ سال از اشغالگری، تلاش کردند تا قلمرو سرزمینی خود را توسعه دهند.

در ادامه گزارش آمده: پرزیدنت بایدن به اسرائیل نسبت به حمله بزرگ به ایران در تلافی رگبار موشکی هفته گذشته هشدار می دهد، اما همچنان سفیر اسرائیل در ایالات متحده معتقد است که "مسیری طولانی و دشوار" در پیش است. مایکل هرتزوگ، روز دوشنبه در مراسم یادبودی در سفارت اسرائیل گفت: به دنبال حمله هفتم اکتبر، همه دشمنان ما در منطقه و جهان بوی خون را حس کردند، ضعف و آسیب پذیری ما را احساس کردند و به ما ضربه زدند. یک سال بعد، داستان این جنگ این گونه تغییر می کند اسرائیل به پا می‌خیزد، جریان را برمی‌گرداند، بازدارندگی خود را بدست می آورد و حلقه آتشی را که ایران در اطراف ما ساخته است، از بین می‌برد.» این داستان جنگ طلبی ادامه دارد چراکه ماه گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل علناً آتش‌بس را رد کرد، درست زمانی که پیشنهاد آتش بس با حزب الله هماهنگ شده بود.

خاورمیانه در پرتگاه جنگی همه جانبه

نشریه هیل می نویسد: از آن زمان، اسرائیل برنامه‌های خود را برای برچیدن حزب‌الله، تضعیف ایران و سرکوب حماس در نوار غزه پیش برد و این موارد عمدتاً بدون مشورت با ایالات متحده، اتفاق افتاد اما هرچه بود رژیم اسرائیل به شدت به حمایت نظامی و سیاسی واشنگتن متکی بود.

راندا اسلیم از کارشناسان موسسه خاورمیانه به نشریه هیل می گوید: «در گذشته، وقتی با همکاران اسرائیلی صحبت می‌کردم، آنها همیشه می‌گفتند که نهاد امنیتی آنها و همچنین تشکیلات سیاسی آنها بر این باور بوده‌اند که آنچه آنها «جنگ بزرگ» می‌خوانند، اجتناب‌ناپذیر است. خانم لورا کلی معتقد است: رژیم صهیونیستی بدنبال جنگ بزرگی است که ابتدا از درگیری نیروهای نیابتی ایران آغاز شود و سپس به جنگ با ایران ختم شود. این در حالی است که نظرسنجی های نشان می دهد نزدیک به ۸۰ درصد اسرائیلی ها از عملیات نظامی علیه حزب الله لبنان حمایت می کنند، حتی با وجود ادامه جنگ در غزه و اینکه هنوز گروگان ها در اسارت حماس است. اما ۵۳ درصد از اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند زمان پایان جنگ در غزه فرا رسیده است و همچنان پایگاه  جناح راست نتانیاهو (۶۱ درصد) فکر می‌کنند هنوز زمان پایان جنگ در غزه فرا نرسیده است.

جاناتان لرد، کارشناس ارشد و مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز آمریکایی جدید نیز معتقد است: «وقتی صحبت از تغییر شکل خاورمیانه به میان می‌آید، فکر می‌کنم اسرائیلی‌ها قطعاً در تلاش هستند تا هرنوع  تهدیدات امنیتی در نزدیک‌ترین فاصله با خود را تغییر دهند. در عین حال، مقامات آمریکایی به آکسیوس اذعان کردند که ایالات متحده بدون در هر حالتی به دفاع از اسرائیل کمک خواهد کرد. این مخصوص بایدن نیست. ترامپ نیز هفته گذشته در تماسی تلفنی با نتانیاهو به او به خاطر عملیات علیه حزب الله تبریک گفت. اسلیم کارشناس موسسه خاورمیانه با اشاره به این مسائل معتقد است: خاورمیانه امروز در پرتگاه جنگی همه جانبه قرار دارد که پیامدهای ویرانگری برای ثبات منطقه خواهد داشت و پیامدهای بلندمدتی بر سیاست منطقه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.