تحولات منطقه

علیرضا کاظمی با بیان اینکه کسری معلم داریم اما این کسری و کمبود معلم را با استفاده از حق‌التدریس نیروهای شاغل، کمک همکاران پیشکسوت و بازنشستگان آموزش و پرورش و استخدام نیروهای مختلفی پر کردیم، گفت: اکنون بحران و چالش و کمبود خاصی نداریم.

بحران و چالش کمبود معلم نداریم/ طرح ویژه دولت در خصوص مدارس کانکسی و سنگی
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا کاظمی در برنامه صف اول با بیان اینکه در آستانه گذار دولت و شکل‌گیری دولت چهاردهم، با بزرگترین پروژه آموزش و پرورش (پروژه مهر) مواجه شدیم گفت: شروع سال تحصیلی و آغاز حرکت آموزش و پرورش با مهر شروع می‌شود که یکی از سخت‌ترین کارهای مدیریتی آموزش و پرورش است که حداقل باید یک سال تلاش کنیم تا بیش از ۱۵ پروژه در اول مهر به نتیجه برسد و سال تحصیلی شروع شود.

وی با بیان اینکه به محض اینکه دولت شکل گرفت و به‌عنوان وزیر به مجلس معرفی شدیم، بازگشایی مدارس را جزو اولویت‌های کوتاه‌مدت قرار دادیم افزود: در شرایطی به آغاز سال تحصیلی نزدیک می‌شدیم که حدود ۱۷۶ هزار معلم کم داشتیم که با تلاش همکاران‌ در سراسر کشور و همتی که خود معلمان برای حل مسائل داشتند، کلاس‌ها را با عناوین مختلف پر کردیم و سال تحصیلی را با کمترین دغدغه و کمترین مشکل در حوزه‌های اصلی آغاز کرده‌ایم.

آغاز چاپ کتاب‌های درسی مهرماه ۱۴۰۴

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از ۱۵ شهریور امسال چاپ کتاب‌های درسی مهر ۱۴۰۴ را آغاز کرده‌ایم و اکنون بخش اعظمی از این کتاب‌ها در حال چاپ است افزود: بازگشایی مدارس، سخت‌ترین پروژه در نظام تعلیم و تربیت است.

وی درباره کتاب‌های درسی دانش‌آموزان گفت: ۱۵۶ میلیون جلد کتاب در ۹۶۵ عنوان کتاب درسی باید تولید و چاپ کنیم. یک حجم با وسعت که علاوه بر تولید، باید ثبت‌نام هم انجام شود و باید در یک شبکه بزرگی تا روستاهای دوردست توزیع شود که طبیعتا این کار بسیار سنگینی است که در سازمان پژوهش به بهترین شکل انجام شد و اگر معدود دانش‌آموزی به دلیل جابه‌جایی و نقل و انتقالی که داشتند کتاب به دستشان نرسیده، باز هم در خدمت عزیزان هستیم و به صورت تک‌جلدی و دوره‌ای، زمینه برای اینکه کتاب در اختیار آن‌ها قرار گیرد، وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف آموزش و پرورش، هدایت شغلی و تعیین مسیر تحصیلی و مسیر شغلی دانش‌آموزان است گفت: از دوره ابتدایی به‌صورت رسمی هدایت شغلی را نداریم، هرچند ما یک طرحی را در مدارس ابتدایی به نام طرح شهاب برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر داریم که به‌نوعی به مسأله هدایت شغلی هم گره می‌خورد.

کاظمی با بیان اینکه هدایت تحصیلی در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم آغاز می‌شود گفت: مسیر هدایت تحصیلی و شغلی به متوسطه دوم منتهی می‌شود.

ثبت نام و تحصیل حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس

وی درخصوص موضوع ثبت‌نام دانش‌آموزان و دغدغه‌ای که والدین آن‌ها در اول مهر دارند افزود: امسال بالاترین پوشش تحصیلی و ثبت‌نام را در سطح کشور داشته‌ایم و حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس ثبت نام کرده‌اند و کلاس‌بندی شده‌ و مشغول آموزش هستند.

حضور روزانه حدود ۲۰ دقیقه‌ای دانش‌آموزان در «شاد»

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فضای حقیقی نظام تعلیم و تربیت را به فضای مجازی منتقل کرده‌ایم ادامه داد: در شبکه شاد یا در مدرسه شاد، ۱۶ میلیون دانش‌آموز حضور دارند و از این فضا به موازات فضای حقیقی استفاده می‌کنند که یک شبکه ارتباطی مکمل برای خانواده‌ها، دانش‌آموزان، معلمان، مدیران است.

کاظمی با بیان اینکه روزانه حدود ۱۵ هزار فیلم در این فضا بارگذاری می‌شود گفت: بیش از ۱۰ میلیون کاربر در این فضا داریم و روزانه حدودا ۲۰ دقیقه دانش‌آموزان در این فضا حضور دارند و از این اپلیکیشن به عنوان مکمل برنامه آموزشی آموزش و پرورش استفاده می کنند.

۱۷۰۰ واحد و پروژه آموزشی آماده بهره‌برداری
وی با بیان اینکه با تلاش سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ۱۷۰۰ واحد آموزشی و پروژه آموزشی آماده بهره‌برداری و استفاده دانش‌آموزان در سطح کشور است افزود: ۸ هزار کلاس درس و بیش از ۳ هزار میلیارد تومان صرف این پروژه‌ها شده است البته برنامه‌های متفاوت دیگری در حوزه تعمیرات سرویس‌های بهداشتی در حال انجام است.

بحران و چالش کمبود معلم نداریم

کاظمی با بیان اینکه جمع همکاران شاغل در فضای تعلیم و تربیت، چه در محیط اداری و چه در محیط آموزشی حدود یک میلیون نفر است افزود: کسری معلم داریم اما این کسری و کمبود معلم را با استفاده از حق‌التدریس نیروهای شاغل، کمک همکاران پیشکسوت و بازنشستگان آموزش و پرورش و استخدام نیروهای مختلفی پر کردیم اکنون بحران و چالش و کمبود خاصی نداریم، ممکن است در برخی مناطق بنابر دلایلی مشکلی باشد که آن‌ها را هم مدیریت می‌کنیم.

حضور ۶۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس ایران
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وقتی یک حجم ۱۶ میلیونی دانش‌آموز، با شرایط مختلف، با انتظارات و محدودیت‌های مختلف دارید، ممکن است درصدی مشکلات وجود داشته باشد ادامه داد: در شرایطی سال تحصیلی را آغاز کردیم که تاکنون حدودا ۶۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع را در مدارس جای دادیم که در هیچ کشوری در دنیا سابقه ندارد.

کاظمی با بیان اینکه دانش‌آموزان اتباع مانند دانش‌آموزان ایرانی از تحصیل رایگان و از شرایط مساوی در ادامه تحصیل برخوردارند گفت: برخی از آن‌ها، کارت‌های هویتی و اقامتی دارند، برخی‌ ندارند و سعی کردیم مشکلات همه این‌ها را رسیدگی کنیم و یکی از مشکلات ایجاد شده، محدودیت ثبت‌نام بود.

۴۰ هزار کلاس درس با تراکم جمعیتی بیش از ۳۵ دانش‌آموز در کشور 

وی با بیان اینکه حدود بیش از ۴۰ هزار کلاس درس با یک جمعیت بالای ۳۵ دانش‌آموز اداره می‌شود و طبیعتا این روی کیفیت آموزش اثر می‌گذارد ولی چاره‌ای نداریم افزود: به هر حال باید این دانش‌آموز را ثبت‌نام کنیم زیرا در کلاس ۳۵ نفره درس بخواند بهتر است تا خارج از مدرسه و کلاس باشد ما مکلف هستیم که هر دانش‌آموزی که متقاضی ثبت‌نام در مدرسه دولتی باشد، برای آن فضا و کلاس ایجاد کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مدارس غیردولتی به هر حال تلاش شده یک محیط مناسب کیفی برای دانش‌آموزان آماده شود ادامه داد: بر شهریه‌ها و ثبت‌نام دانش‌آموزان نظارت شده تا بتوانیم رضایت خانواده‌ها و اولیای دانش‌آموزان را با توجه به شرایط جلب کنیم.

ساختار جغرافیایی وجود مدارس کانکسی و سنگی را می‌طلبد

کاظمی با بیان اینکه در چند جا بحران وجود دارد گفت: مدارس کانکسی بحران نیستند و شرایط اقلیمی و گاهی تعداد دانش‌آموزان به ایجاد مدارس کانکسی می‌انجامد. گاهی اوقات عشایری که از یک نقطه به یک نقطه دیگر می‌رود، کانکس را جابه‌جا می‌کنند و با خود می‌برند، بخش‌هایی هم مدارس سنگی داریم که به هر حال، بنا به ساختار جغرافیایی و زیست‌بوم آن مناطق، این‌گونه تعبیه شده است که آن‌ها حدود ۴ هزار کلاس درس است.

طرح ویژه دولت در خصوص مدارس کانکسی و سنگی؛ رونمایی توسط رئیس جمهور 

وی با بیان اینکه حدود ۱۷۰۰ مدرسه کانکسی داریم افزود: مناطقی هم وجود دارند که سرانه فضای آموزشی آن‌ها زیر سه متر است که رئیس جمهور یک پروژه و طرح جهادی برای این موضوع در نظر گرفتند و یک طرح ویژه در حال آماده‌سازی است که خود رئیس‌جمهور از آن رونمایی خواهند کرد که درخصوص مدارس کانکسی و مدارس سنگی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از اشکالات نظام تعلیم و تربیت اشکالات ساختاری است، به‌گونه‌ای که ما کاملا نظام آموزشی خود را بیشتر با رویکرد علمی ـ آموزشی طراحی کرده‌ایم، تا رویکرد تربیتی افزود: از اهداف سند تحول بنیادین این است که به سمت و سویی برویم که یک نظام تعلیم و تربیتی داشته باشیم که این را با هم و به صورت تلفیقی جلو ببریم.

میانگین معدل دانش آموزان مطلوب نیست 

کاظمی با بیان اینکه در حوزه مسائل آموزشی و علمی، یک سیاستی تحت عنوان ارتقای کیفیت آموزشی طراحی شده است افزود: یکی از گلایه‌ها و یکی از مشکلات مطرح شده افت سطح علمی و آموزشی آموزش و پرورش است که به هر حال میانگین معدل، یک میانگین معدل مطلوبی نیست و البته باید تلاش‌هایی صورت گیرد تا مقداری روی معدل تاثیر گذاشته شود و رشد انجام شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اشکالات در نظام آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت برنامه درسی کاربردی اثرگذار است افزود: برنامه درسی بخش‌های مختلفی شامل محتوای کتاب‌های درسی، روش‌های تدریس، چیدمان کلاس، فرصت تجربه و تمرین دارد که پیوستگی دارند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تغییرات در کتاب‌های درسی به موازات چاپ آن در حال انجام است افزود: هر جا که نیاز به اصلاح و اضافه شدن یا تغییرات دارد، انجام می‌شود و همزمان چاپ هم می‌شود اما یک بخش مهم آن، برنامه است.

کاظمی با بیان اینکه دکتر صحرایی، وزیر سابق یک کار خوب انجام دادند و نقشه اجرایی سند تحول بنیادین را آماده کردند و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندند گفت: در آن نقشه اجرایی ۲۷ خوشه و ۱۴۷ پروژه وجود دارد که آن‌ها را اولویت‌بندی کردند، از مهم‌ترین پروژه‌های اولویت‌دار این نقشه، برنامه درسی است که اکنون این را در اولویت قرار داده‌ایم. بازبینی و بازمهندسی برنامه درسی مدرسه که شامل همه این بخش‌هاست، در دستورکار قرار دارد و قطعا جزو مهم‌ترین اولویت‌ها است که بلافاصله بعد از آغاز سال تحصیلی، این کار را آغاز کرده‌ایم.

نقشه راه ۴ ساله‌ وزارت آموزش و پرورش از اجرایی‌سازی نقشه راه سند تحول تا کیفیت‌بخشی به نظام تعلیم و تربیت

وی با بیان اینکه بعد از آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، یک نقشه راه ۴ ساله‌ برای وزارت آموزش و پرورش طراحی کردیم که مهم‌ترین آن همین اجرایی‌سازی نقشه راه سند تحول، با اولویت بازبینی و بازمهندسی برنامه درسی و معماری نظام تعلیم و تربیت و کیفیت‌بخشی به نظام تعلیم و تربیت است افزود: در بحث توسعه عدالت آموزشی یکی از کارهای خوب پویش جهاد علمی است که در مدرسه ماندگار البرز انجام داده‌ایم. این‌مدرسه یک مدرسه منحصر به فرد، با قدمت بیش از ۱۵۰ سال مرکز تولید علم و دانش و تجربه و پرورش شخصیت‌های علمی بزرگی در سطح کشور است که ۶ استودیوی خیلی خوب تهیه شده که درس‌ها را با بالاترین کیفیت و با بهترین اساتید، ارائه می‌دهند و به صورت زنده برای دانش‌آموزان مناطق محروم پخش می‌کنند که دانش‌آموزان می‌توانند به صورت آنلاین و به صورت آفلاین، از این برنامه استفاده کنند. بیش از احتمالا ۶۰ هزار دانش‌آموز مناطق محروم، از این پویش جهاد علمی استفاده می‌کنند.

وزیر  آموزش و پرورش با بیان اینکه آیسسکو، یک موسسه علمی، آموزشی و فرهنگی است که از سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان همکاری کشورهای اسلامی منشعب شده و شکل گرفته است ادامه داد: حدود ۵۷ کشور اسلامی عضو این اجلاس هستند و این سازمان بزرگ در سطح جهان که امروز تقریبا تبدیل به یک قدرت علمی، آموزشی و فرهنگی شده است، فعالیت‌های مختلفی را در بین کشورهای اسلامی دارد.

کاظمی با بیان اینکه یکی از اعضای فعال این سازمان هستیم و این سازمان ارکانی دارد اعم از یک مجمع عمومی، شورا و دبیرکل است و سالانه هم معمولا وزرای مختلفی را گرد هم می‌آورد گفت: بعضی سال‌ها وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزرای علوم و سال قبل هم اجلاس وزرای آموزش و پرورش بود، امسال هم بعد از ۳ سال، دوباره این اجلاس برگزار شد.

وی با بیان اینکه هدف آیسسکو عرضه فرهنگ جوامع اسلامی به جهان است و بین خود کشورهای عضو سازمان آیسسکو یک اتحاد و اتفاق و همدلی ایجاد و یک تجربه‌گردانی کند افزود: باید نظام‌های تعلیم و تربیت کشورها را رشد دهد و به کشورهایی که از سطح پایینی برخوردارند کمک کند و پیام صلح و دوستی را از این سازمان به جهان مخابره کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در شرایطی وارد این اجلاس شدیم که در لبنان و غزه و سوریه اتفاقات بزرگی رقم خورد ادامه داد: با دو هدف وارد اجلاس شدیم، دستاوردهای نظام تعلیم و تربیت را عرضه کنیم زیرا مهم‌ترین دستاوردی که در نظام تعلیم و تربیت طی این سال‌ها داشتیم، تدوین سند تحول بنیادین بود و همین‌طور تدوین نقشه راه سند، به عبارت دیگر یک نظام‌نامه تعلیم و تربیتی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی تهیه و ارائه کردیم. نکته بعدی درباره سرزمین و کودکان و دانش‌آموزان غزه و لبنان بود که مظلوم واقع شده‌اند و در افتتاحیه اجلاس هم بسیار کم به آن اشاره شد. انتظار داشتیم در شرایطی که بیش از ۱۷ هزار دانش‌آموز و کودک فلسطینی و نوجوان فلسطینی به شهادت رسیدند، حداقل پررنگ‌تر بیان شوند بنابراین بخش اعظمی از صحبت‌های خود را به مسائل غزه، فلسطین، لبنان و همین‌طور سوریه اختصاص دادم و ۳ پیشنهاد هم به دبیرکل آیسسکو دادم که قرار شد بحث شود.

کاظمی با بیان اینکه معرفی معلم نمونه جهان اسلام در اجلاس آیسسکو، المپیادهای دانش‌آموزی جهان اسلام و ایجاد یک صندوق حمایتی برای کودکان غزه و سرزمین‌های جنگ زده جبهه مقاومت بود که پیشنهادات ارائه شده که در دستور کار اجلاس بعدی قرار گرفت، گفت: حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز سفیران انقلاب هستند. نزدیک هزار معلم در خارج از کشور زندگی می‌کنند و مشغول خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان این کشور هستند و در کنار این موضوعات صدای انقلاب اسلامی ایران در آن کشورها هستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان، مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیتی و دانشگاه مادر است و بنده همیشه می‌گویم که سرچشمه جوشان نیروهای با انگیزه، توانمند و به‌روز نظام تعلیم و تربیت است اظهار کرد: این‌ها می‌توانند تربیت دانش‌آموزان امروز جامعه ما را در دست بگیرند و با تمام وجود دانشگاه فرهنگیان را در مهم‌ترین اولویت‌های خودمان قرار دادیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.