تحولات لبنان و فلسطین

نماینده سروستان در مجلس: به واسطه سامانه خودنویس توانستیم ۱۷۰۰ میلیارد تومان از هزینه ­های مردم را کاهش و به سمت حذف واسطه‌ها از معاملات مسکن حرکت کنیم. انتظار می­ رود نه تنها قراردادهای اجاره بلکه قراردادهای خرید و فروش نیز در این سامانه انجام شود.

کاهش ۱۷۰۰ میلیارد تومانی هزینه‌های مردم و حذف واسطه‌ها از معاملات مسکن با سامانه خودنویس

در عصر اینترنت سامانه ­ها نقش اساسی در حکمرانی کشورها ایفا می ­کنند. این سامانه ­ها به عنوان ابزارهایی در اختیار دولت­ها هستند تا در راستای ساماندهی امور به کار گرفته شوند. در مجلس مصوب شده است که سامانه خودنویس به منظور ساماندهی امور در حوزه مسکن راه ­اندازی شود و به سوداگری­ ها در این بخش پایان دهد. به تازگی این سامانه راه ­اندازی شده است و مردم می­توانند بدون نیاز به مشاورین املاک قراردادهای خود را در این سامانه تنظیم کنند. این سامانه از وجاهت قانونی برخوردار است و قراردادهای تنظیم­ شده در آن در دادگاه قابل استناد هستند. تنظیم قرارداد در این سامانه رایگان است و به سادگی صورت می­ گیرد. به همین دلیل، شاهد رضایت­مندی بالای مردم هستیم.

با وجود این که مردم از سامانه خودنویس رضایت دارند و این سامانه صرفه ­جویی ۱۷۰۰ میلیارد تومانی برایشان داشته است، مشاورین املاک به جوسازی منفی علیه این سامانه پرداخته و در مقابل گسترش آن مقاومت می­ کنند. توقع از دولت این است که با در نظر داشتن منافع اکثریت در مقابل مقاومت مشاورین املاک بایستد و منافع جمعی را در مقابل منافع یک اقلیت صنفی فدا نکند.

گسترش سامانه خودنویس بخشی از سیاست­های راهبردی کشور در حوزه مسکن است که با هدف متعادل­ سازی قیمت­ها و سامان دادن به امور در این بخش در دستور کار قرار گرفته است. انتظار می­ رود دولت اهتمام جدی در راستای گسترش این سامانه داشته باشد. به نحوی که نه تنها قراردادهای اجاره بلکه قراردادهای خرید و فروش نیز در این سامانه قابل انجام و پیگیری باشد.

 غلامرضا توکل، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس و  نماینده سروستان را در مجلس با اشاره به این موضوع که چارچوب­ های موردنیاز در حوزه مسکن در قوانین مختلف از جمله قانون جهش تولید مسکن، قوانین بودجه سالانه و برنامه هفتم توسعه مشخص شده است، تصریح کرد: یکی از مصوبات مجلس در حوزه مسکن، راه­ اندازی سامانه خودنویس است. گسترش استفاده از این سامانه می ­تواند در ساماندهی امور در حوزه مسکن موثر باشد. واقعیت این است که بر عملکرد مشاورین املاک نظارت و کنترل دقیقی وجود ندارد. به همین دلیل، شاهد فعالیت دلال­ها و سوداگران در بخش مسکن هستیم. کنترل این امر می ­تواند به حل و فصل مشکلات حوزه مسکن کمک کند.

وی ادامه داد: کوتاه کردن دست سوداگران از حوزه مسکن می ­تواند وضعیت بهتری را برایمان به ارمغان بیاورد. به نحوی که بتوانیم به کنترل امور بپردازیم و قیمت­ها را متعادل­ سازی کنیم. با استفاده از سامانه خودنویس، بستری فراهم می­ شود که افراد خودشان بدون واسطه به تنظیم قراردادهایشان بپردازند و از دادن هزینه­ های اضافی بی نیاز شوند.

این نماینده مجلس در خصوص صرفه ­جویی ۱۷۰۰ میلیارد تومانی برای مردم بر اثر استفاده از سامانه خودنویس و تنظیم قراردادها توسط طرفین معامله خاطرنشان کرد: هر چقدر بتوانیم هزینه­ ها را با استفاده از سامانه­ ها کاهش دهیم، به نفع مردم است. در شرایط فعلی که مردم با مشکلات اساسی در حوزه مسکن روبرو هستند و قیمت­ها به صورت افسارگسیخته افزایش یافته است، کاهش هزینه­ های عقد قرارداد برای مردم کمک­ کننده بوده است و به واسطه سامانه خودنویس توانستیم ۱۷۰۰ میلیارد تومان از هزینه­ های مردم را کاهش دهیم و به سمت حذف واسطه‌ها از معاملات مسکن حرکت کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.