تحولات لبنان و فلسطین

به مناسبت روز جهانی نابینایان (عصای سفید) اعلام شدکتابخانه گویای رضوی با ۱۳ هزار و ۷۰۰ عنوان منبع اطلاعاتی زیر نظر سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به‌صورت رایگان به نابینایان و کم‌بینایان کشور خدمات‌رسانی می‌کند.

دسترسی رایگان نابینایان و کم‌بینایان به ۱۳ هزار و ۷۰۰ عنوان منبع در کتابخانه گویای رضوی

علی وظیفه‌دان، مسئول امور کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی (ره) مشهد، هم زمان با ۲۴ مهر روز جهانی نابینایان (عصای سفید) در گفت‌وگو با خبرنگار آستان نیوز اظهار کرد: کتابخانه گویای رضوی در راستای ارائه خدمات ویژه کتابخانه‌ای به اقشار نابینا و کم‌بینای جامعه و دسترسی آسان‌تر آن‌ها به منابع آموزشی و پژوهشی در سال ۱۳۸۳ در محل کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی (ره) این شهر مقدس راه‌اندازی شده است.
وی گفت: این کتابخانه با گردآوری مجموعه‌ای کم‌نظیر شامل کتاب صوتی در قالب‌های DVD، VCD، CD و MP۳ و کتاب چاپی به خط بریل در موضوعات کمک‌آموزشی، علمی، فرهنگی، تاریخی، ادبی، سیاسی، اجتماعی و... و همچنین مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای ویژه نابینایان و کم‌بینایان به آنان خدمات‌رسانی می‌کند.  
این مقام مسئول بیان کرد: مراجعان کتابخانه گویای رضوی ضمن استفاده از تجهیزات خاص در این کتابخانه، می‌توانند از منابع اطلاعاتی موجود بر روی هر نوع حافظه جانبی، نسخه کپی تهیه کنند.
وی افزود: همچنین اعضای کتابخانه گویای رضوی و مراکز مختلف از طریق تماس تلفنی یا ارسال پیام در پیام‌رسان‌های مربوط به این کتابخانه، امکان اعلام درخواست منابع اطلاعاتی موردنیاز خود را دارند که این منابع پس از بررسی و آماده‌سازی، در مشهد با همکاری کتابخانه سیار آستان قدس رضوی و در سایر شهرهای کشور از طریق پست، به‌صورت رایگان و در کمترین زمان ممکن در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود.
وظیفه دان با تأکید بر این‌که نابینایان و کم‌بینایان اهل علم و پژوهش به‌صورت رایگان می‌توانند به عضویت کتابخانه گویای رضوی در بیایند، گفت: در حال حاضر، ۳۵۵ نفر در گروه‌های مختلف دانش‌آموزان، دانشجویان، کارمندان و مشاغل آزاد، در مقاطع گوناگون تحصیلی، عضو این کتابخانه هستند.  
مسئول امور کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی (ره) مشهد ادامه داد: همچنین کتابخانه گویای رضوی با مراکز، انجمن‌ها و کتابخانه‌های ویژه نابینایان کشور تعامل و همکاری دارد و منابع خود را با این مراکز مبادله یا اهدا می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: لیست این منابع نیز در وب‌سایت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به نشانی https://library.razavi.ir در دسترس مخاطبان قرار دارد.
گفتنی است، کتابخانه گویای رضوی در محل کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی (ره) مشهد به نشانی: خیابان طبرسی، چهارراه مجلسی، خیابان مجلسی غربی ۱، به اهل کتاب و کتاب‌خوانی به‌ویژه نابینایان و کم‌بینایان خدمات‌رسانی می‌کند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی عضویت و دریافت خدمات آن با شماره تلفن ۳۲۷۶۶۴۴۴- ۰۵۱ تماس بگیرند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.