تحولات لبنان و فلسطین

یک کارشناس انرژی: با توجه به مصرف غیرمعمول خودروهای تک سرنشین در کنار حجم تقریبی قاچاق 20 میلیون لیتری بنزین در هر روز از مرزهای کشور و همچنین لزوم کاهش ناترازی بنزین، باید بهینه‌سازی مصرف اقتصادی شود و نیازهای اصلی و درون الگوی بهینه مردم تامین شود.

ضرورت اجرای بنزین به نفر برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در کنار تامین یارانه‌ای مصرف بهینه شخصی افراد

محمدرضا کارگزار کارشناس انرژی در رابطه با مسئله مصرف بالای بنزین در کشور گفت: شواهد نشان می­دهد در حوزه بنزین شاهد نوعی افسارگسیختگی در مصرف هستیم. عوامل متعددی در این امر دخیل هستند. بسیاری بر این عقیده­اند که قیمت پایین و سرکوب شده بنزین در کشورمان در بالا رفتن میزان مصرف بنزین موثر است. به زعم آنان، همین امر زمینه­ساز قاچاق بنزین شده است. زیرا تفاوت قیمت بنزین داخل و خارج از مرزهای کشورمان به حدی بالاست که وسوسه قاچاق را به وجود می­آورد.

وی در ادامه با اشاره به ضرر فراوان اقتصادی و امنیتی وابستگی به واردات بنزین و ضرورت وضعیتی که در بالا توضیح داده شد، ضرر زیادی برای کشور دارد. از یک طرف سالانه در حال افزایش سطح تولید و واردات بنزین هستیم و از طرف دیگر، میزان مصرف و قاچاق افزایش پیدا می­کند. مرکز پژوهش­های مجلس نیز طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را مطرح کرده­ است. بر اساس این طرح، افراد صرف نظر از این که خودرو دارند یا نه، از سهمیه یارانه­ای بنزین بهره­مند می­شوند. نمایندگان مجلس جدید نیز عمدتا به مسئله ناترازی بنزین اشاره و یکی از اصلی‌ترین راهکارهای حل آن را مربوط به اجرای بنزین به نفر و اعطای سهمیه بر هر فرد مبتنی بر الگوی بهینه مصرف به میزان 30 لیتر در هر ماه یکی از رویکردهای اصلی در این زمینه است.

این کارشناس انرژی در مورد مشکلات تداوم وضعیت فعلی گفت: اولین مشکل در پرداخت یارانه در بخش بنزین مسئله مربوط به عدم عدالت در توزیع یارانه بنزین است. سیستم فعلی که اساساً بر اساس مالکیت خودرو به بنزین یارانه می دهد، شرایطی را ایجاد کرده است که صاحبان وسایل نقلیه به طور نامتناسبی از یارانه سود می برند، در حالی که افراد بدون خودرو هیچ سود مستقیمی دریافت نمی کنند. این امر به گسترش نابرابری درآمد و افزایش ضریب جینی، که معیاری از نابرابری اقتصادی است، کمک کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از موضوعات مبرم در شهرهای ایران به ویژه تهران، نرخ بالای خودروهای تک سرنشین است. بر اساس اعلام معاون حمل و نقل شهرداری پایتخت، بیش از 80 درصد خودروهای تردد در معابر شهری تهران، خودروهای تک سرنشین هستند. این وضعیت نه تنها به تراکم شدید ترافیک کمک می کند، بلکه منجر به مصرف ناکارآمد سوخت و افزایش آلودگی هوا می شود. بنابراین باید با ایجاد الگوی جدیدی از توزیع یارانه سوخت به سمت حل این معضل نیز برویم.

کارگزار در پایان با اشاره به ضرورت اجرای بنزین به نفر برای کنترل مصرف شخصی در زمینه حل ناترازی بنزین توسط دولت چهاردهم گفت: با توجه به مصرف غیرمعمول خودروهای تک سرنشین در کنار حجم تقریبی قاچاق 20 میلیون لیتری بنزین در هر روز از مرزهای کشور و همچنین لزوم کاهش ناترازی بنزین، باید بهینه‌سازی مصرف اقتصادی شود و نیازهای اصلی و درون الگوی بهینه مردم تامین شود و از همین رو اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برای کنترل مصرف شخصی و اعطای سهمیه CNG به خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل برای دولت یک ضرورت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.