تحولات منطقه

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش می گوید:مصوبه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی از فیلترهای مختلف عبور کرده و مورد تایید کارشناسان ‌است‌.

تأثیر قطعی سوابق تحصیلی منافع کاسبان کنکور را به خطر انداخته است
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

محسن زارعی، با اشاره به تخصیص دو همت به‌منظور تجهیز حوزه‌های آزمون‌های نهایی و پرداخت حق‌الزحمه در سال گذشته، گفت‌ برگزاری آزمون‌های نهایی در سه پایه تحصیلی و تاثیر قطعی سوابق تحصیلی سبب متفاوت شدن ورودی‌های رشته‌های برجسته و پرمتقاضی به‌ویژه از مناطق محروم شد و منافع کاسبان کنکور را به خطر انداخته و موجب تبلور اهداف برنامه‌ درسی در مدرسه شد.

وی ضمن قدردانی از زحمات برگزاری آزمون‌های نهایی سال گذشته و سال جاری، انجام این کار را اقدامی بسیار بزرگ عنوان کرد که بدون همکاری تمامی عوامل ممکن نبود.

زارعی با بیان اینکه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و ‌دارای پیشینه‌ای از مصوبات مجلس شورای اسلامی است که به  سال‌های قبل باز می‌گردد، اظهار کرد: این مصوبه از فیلترهای مختلف عبور کرده و مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است.

زارعی با برشماری برخی مزایای تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور با برگزاری آزمون‌های نهایی، بیان کرد: قبل از این اقدام، دانش‌آموزان، مهارت‌های تست‌زنی و آماده‌شدن برای کنکور را هدف قرار داده بودند و حتی متوسط نمرات برخی دروس رتبه‌های خوب کنکور هم ‌پایین و آموزش و پرورش اسیر نظام سنجشی بود که دانش‌آموز بر آن اساس برای خود برنامه‌ریزی می‌کرد.

وی در پاسخ به برخی انتقادها نسبت به برگزاری آزمون‌های نهایی، خاطرنشان کرد: هر کاری در ابتدا خطاهایی دارد و باید از آن درس گرفته و رو به بهبود حرکت کنیم. آموزش و پرورش به پشتوانه معلمان از این کار بزرگ، سربلند بیرون آمد و سال‌ها است که تجربه برگزاری آزمون‌های نهایی را دارد.

وی افزود: برخی وظیفه‌ای جداگانه برای دانش‌آموزان تعریف می‌کنند؛ درحالیکه مدرسه در ذات خود محل تحصیل بوده و دانش‌آموز باید یاد بگیرد. اشکالات موجود به اصل کار باز نمی‌گردد؛ بلکه باید نارسایی‌های آن رفع شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش و نماینده وزیر خاطرنشان کرد: با اجرای این مصوبه دانش‌آموزان دیگر به سمت سوالات پرتکرار حافظه‌محور و حفظ کردن‌ تشویق نمی‌شوند و عواید این کار به مرور زمان برای نظام تعلیم و تربیت‌ مشخص خواهد شد.

وی‌ اجرای آزمون‌های نهایی را در راستای تحقق سند تحول بنیادین عنوان کرد و گفت: باید نگاه کلان به این مسئله داشته باشیم، این اقدام در راستای ارتقای نظام آموزشی انجام می‌گیرد و بر همین اساس، ارتقا نیم نمره‌ای معدل را داشتیم‌.

این مقام مسئول متذکر شد: آزمون ۱۰۸ عنوان درس به شکل نهایی برگزار شد و برای هر درس، گروه طراح متشکل از چهار نفر از همکاران، طراحی سوالات را براساس جدول هدف، محتوا، ارزشیابی برعهده داشتند و دبیرخانه‌های راهبری کشوری با مشارکت گروه‌های آموزشی در هر درس با بررسی راهنمای تصحیح و تحلیل سوالات و از سویی با محاسبه ضریب دشواری سوالات فرایند طراحی سوال کنترل کیفیت می‌شد.

زارعی در پایان با اشاره به دیگر مزیت‌های برگزاری آزمون‌های نهایی خاطرنشان کرد: سال گذشته و امسال برای نخستین بار، جامعه، آموزش و پرورش را صرفا نه بر اساس آزمون‌های بین المللی؛ بلکه بر اساس آزمون‌های خودش قضاوت کرد و این دستاورد بزرگی بود چراکه آزمون‌های نهایی به‌عنوان آزمونی استاندارد، قابل قبول و معیاری برای گزارش وضعیت عملکرد آموزش و پرورش کشور پذیرفته شد.

منبع: پانا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.