تحولات لبنان و فلسطین

یک نماینده مجلس: در طرح نشان‌دار کردن مالیات توسط مودیان به سمت عدالت بیشتر در کشور حرکت خواهیم کرد. سوق دادن منابع مالیاتی به مناطق محروم باعث شکوفا شدن ظرفیت‌های این مناطق می‌شود که در نهایت به نفع کلیت کشور است.

نشان‌دار کردن مالیات توسط مودیان به تکمیل پروژه‌های عمرانی در مناطق محروم کمک کرده است

نشان‌دار کردن مالیات توسط مودیان به این معنا که به صورت برخط و مستقیم مالیات‌دهندگان بتوانند مشخص کنند که مالیات پرداختی‌شان در کدام پروژه و استان به کار بیفتد، به عنوان اقدامی ابتکاری از سوی سازمان امور مالیاتی کشور به اجرا گذاشته شد. این طرح به معنای مردمی‌سازی نظام مالیاتی کشور است که به عنوان مشوقی برای پرداخت مالیات عمل می‌کند.

بسیاری بر این عقیده‌اند که وقتی مالیات‌دهندگان در پروسه تعیین محل مصرف مالیات‌ها مشارکت می‌کنند، این امکان وجود دارد که علاوه بر مالیات به پروژه‌ها کمک مالی بکنند. به زعم این افراد، مهم‌ترین چالش شهروندان این است که بدانند مالیات پرداختی‌شان کجا هزینه می‌شود. وقتی این موضوع را حل کنیم، مشارکت حداکثری آنان را در مالیات‌دهی خواهیم داشت و ارتقای فرهنگ مالیات‌دهی در کشور اتفاق می-افتد.

مالیات به عنوان مهم‌ترین منبع درآمدی کشورها مطرح است. اما همواره دریافت مالیات با چالش‌هایی روبرو بوده است و دولت‌ها باید ملاحظاتی را در این زمینه رعایت کنند. به ویژه جلب اعتماد مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. به زعم بسیاری، نشان‌دار کردن مالیات توسط مودیان و این که آنان می‌توانند محل صرف مالیات‌ها را مشخص کنند، اثرگذاری بالایی در اعتمادآفرینی برای شهروندان دارد.

به منظور ایجاد رضایت در مالیات‌دهندگان، طرح نشان‌دار کردن مالیات توسط مودیان به اجرا گذاشته شد. در چارچوب این طرح درآمدهای مالیاتی به سمت مناطق کمتر برخوردار سوق داده شد و تمرکززدایی از کلان‌شهرها در دستور کار قرار گرفت.

در ادامه نظرات علی جعفری‌آذر، نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس را در خصوص نشان‌دار کردن مالیات توسط مودیان و مزیت‌های این طرح می‌خوانید.

جعفری آذر در خصوص اجرای طرح نشان‌دار کردن مالیات توسط مالیات‌دهندگان (تعیین محل هزینه‌کرد مالیات توسط مودیان) تصریح کرد: این اقدامات مناسب است و به بهبود فضای مالیاتی کشور کمک می‌کند. به ویژه این اقدامات به منظور انجام پروژه‌های عمرانی و زیرساختی در شهرستان‌ها بسیار مناسب است. به طور مثال، در یک شهرستان ده مودی مالیاتی داریم که هر کدام فلان مقدار مالیات می‌دهند، این که این افراد مالیات‌شان را در همین شهرستان به کار بیندازند، به پیشبرد پروژه‌ها کمک می‌کند.

وی ادامه داد: طرح نشان‌دار کردن مالیات توسط مودیان بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و در نهایت می‌تواند به افزایش رضایت‌مندی مالیات‌دهندگان منجر شود. نیاز است مکانیسم‌های اجرایی قوی‌ای در این زمینه به وجود بیاوریم و مالیات‌ها را دقیقاً در همان جایی که مشخص شده است به کار بیندازیم. باید نظارت‌های پسینی قوی در این زمینه داشته باشیم و از هدررفت منابع جلوگیری کنیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هر اقدامی که در راستای شفاف‌سازی محل هزینه-کرد مالیات‌ها منجر شود، خوب است و باید از آن حمایت کنیم. طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها نیز در همین راستا قابل ارزیابی و دفاع است. این که مودیان در انجام پروژه-های عمرانی و زیرساختی کشور سهم داشته باشند، نوعی ذخیره معنوی نیز برای افراد به شمار می‌آید. از آنجائیکه مالیات‌دهندگان عقاید مذهبی دارند و سهیم شدن در پروژه‌ها و افزایش خدمات به شهروندان را محترم می‌شمارند، استفاده از این روش سودمند است.

جعفری‌آذر در خصوص توزیع 90 درصد از ظرفیت نسبی استان تهران بین 16 استان محروم کشور و تکمیل پروژه‌های زیرساختی این استان‌ها که با هدف محرومیت‌زدایی از مناطق کمتر برخوردار صورت گرفته است، تصریح کرد: تمرکززدایی از کلان‌شهرها اقدام مناسبی به شمار می‌رود که در طرح نشان‌دار کردن مالیات توسط مودیان در دستور کار قرار گرفته است و به سمت عدالت بیشتر در کشور حرکت خواهیم کرد. سوق دادن منابع مالیاتی به مناطق محروم باعث شکوفا شدن ظرفیت‌های این مناطق می‌شود که در نهایت به نفع کلیت کشور است.

وی ادامه داد: مالیات جزو منابع مطمئن درآمدی برای پیشبرد امور است. وصول درآمدهای مالیاتی دولت به انجام پروژه‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک می-کند. به اجرا گذاشتن طرح‌هایی مانند نشان‌دار کردن مالیات توسط مودیان در راستای بهبود فضای مالیاتی و ایجاد بستر مناسب‌تری برای دریافت مالیات‌ها در دستور کار قرار گرفته است که مناسب به نظر می‌رسد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در طول زمان مودیان می‌توانند به تکمیل پروژه های مختلف کمک کنند. این امر نه تنها احساس خوبی در مودیان به وجود می‌آورد که در پیشبرد امور موثر بوده‌اند، به تکمیل پروژه‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیز کمک می‌کند.

وی گفت: اجرای طرح نشان‌دار کردن مالیات توسط مودیان به افزایش شفافیت در هزینه‌کرد مالیات‌ها نیز منجر می‌شود. زیرا پروژه‌های مختلف شناسایی می‌شوند و درآمدهای مالیاتی برای تکمیل آن‌ها به کار گرفته می‌شود. پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها می‌تواند نشان‌دهنده استفاده از مالیات‌ در این بخش‌ها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.