تحولات لبنان و فلسطین

دبیر کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق گفت: نیازمند تشکیل کارگروه‌های استانی هستیم و نباید از نقش بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری پروژه‌های زیربنایی کریدور غافل شد و با تسهیل شرایط می توان از مشارکت بخش خصوصی در این پروژه استفاده کرد.

کریدور شرق در انتظار تکمیل زیر ساخت ها

به گزارش قدس خراسان، سومین نشست کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق با حضور رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و سایر مسئولان اقتصادی استان های خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان با موضوع حل مشکلات احداث کریدور تجاری سرخس به چابهار شب گذشته در مشهد برگزارشد.
در این جلسه علی آقامحمدی ضمن تاکید بر ادامه برگزاری این نشست ها برای رسیدن به راه حلی جامع عنوان کرد: ما باید راه‌حل‌های بومی و مناسب برای کشور پیدا کنیم و بسیاری از مسائل اقتصادی و اجتماعی ما نیازمند بحث و تبادل‌نظر هستند و بدون اراده و هماهنگی، مشکلات حل نخواهند شد و برای رسیدن به راه‌حل‌های عملیاتی باید با دقت و حوصله کار شود و برای حل مشکلات اقتصادی نیازمند اراده جمعی هستیم.
وی ضمن انتقاد از وجود تعدد شوراهای عالی در کشور افزود: در حال حاضر حدود ۱۲۰ شورای عالی در کشور با مدیریت ریاست جمهوری وجود دارد که این تعداد بالا کارایی را کاهش می‌دهد و تمرکز بر مسائل اصلی را دشوار می‌کند و برای این منظور نیاز است اهمیت نشست‌ها و برنامه‌ها برای حل مشکلات با حضور مردم در پلتفرم های نو تدوین و سازماندهی شود.
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به مسائل و مشکلات لجستیکی گفت: به‌کارگیری تجربیات کشورهای دیگر، مانند ترکیه و یونان، در مسائل مرزی و لجستیکی یکی از راه کارها است و با استفاده از سیستم‌هایی مانند دروازه‌های مرزی مشترک می توان مشکلات مرزی به حداقل رساند. بیش از ۳۰ درصد از هزینه‌های تمام‌شده کالاها مربوط به بخش لجستیک است که با بهینه‌سازی این بخش می توان تأثیرات بزرگی بر قیمت کالاها و رقابت‌پذیری اقتصادی کالاهای ایرانی گذاشت.
آقا محمدی تشریح کرد: در حال حاضر ۹ منطقه آمایشی مصوب شده که باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم و ایجاد تغییرات بنیادین و هماهنگ می توان به تحول بزرگی دست یافت.


کاهش ۴۰ درصدی صادرات در بازارچه ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این جلسه با اشاره به ضرورت تشکیل صندوق های سرمایه گذاری گفت: دولت به دلیل محدودیت منابع مالی، پاسخگوی یکسری هزینه‌های پروژه‌ها از جمله کریدور شرق نیست. بنابراین، اگر این در این موضوع سرمایه‌گذاری مردم جذب شود، کریدور شرق ایران قابل اجرا خواهد بود.

حسن نوری زاده افزود: یکی از دستاوردهای مهم استان در ماه‌های اخیر، افزایش ۲۶ درصدی صادرات نسبت به سال گذشته است. این موفقیت حاصل استفاده از ظرفیت‌های اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی بوده است و با توجه به موقعیت استراتژیک خراسان رضوی و اتصال به کشورهای عضو CIS، فرصت‌های اقتصادی بسیاری برای توسعه صادرات و رشد اقتصادی وجود دارد.
وی ادامه داد: افغانستان از لحاظ فرهنگی و اقتصادی ظرفیت بالایی دارد و ما می‌توانیم با انتقال دانش و تکنولوژی و ایجاد روابط پایدار، امنیت و ثبات را در این کشور تقویت کنیم  و نیاز است برای حل مشکلات کریدور شرق دبیرخانه‌ای در استان ایجاد و جلسات مختلف را برای دستیابی به نتایج مطلوب برگزار کند. با وجود افزایش صادرات کلی، در برخی بازارچه‌ها شاهد کاهش ۴۰ درصدی صادرات بوده‌ایم که نیازمند بررسی و اقدام فوری است.

ضرورت تسریع  راه اندازی کریدور شرق

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز گفت: باید به دنبال ایده‌های جدید و مسیرهای ترانزیت نو باشیم، مدارهای ترانزیتی در حال باز شدن هستند اما ما به دلیل تحریم‌ها و برخی ندانم‌کاری‌ها، هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی از این فرصت‌ها جا می‌مانیم.
محمود سیادت با تاکید بر فعال‌سازی چابهار، توسعه ترانزیت و ایجاد انتفاع برای محور شرق عنوان کرد: با این روند فعلی که تا اکنون پیش رفته‌ایم، قطعاً این اهداف محقق نخواهد شد و نیازمند دبیرخانه متمرکز در این زمینه هستیم. وزرا و مسئولان درجه یک افغانستان مشتاق و آماده همکاری هستند اما باید توجه داشت که آنان معطل نخواهند ماند و اکنون زمان مناسبی برای فعال‌سازی مسیرهای ترانزیتی مانند ترانس-افغان (اتصال ازبکستان به پاکستان از طریق افغانستان) است و باید تاکید کرد مدارهای ترانزیتی در حال باز شدن هستند.

  نبود زیرساخت ها مانع اصلی استفاده از ظرفیت کامل بندر چابهار

در این جلسه دبیر کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق گفت: تلاش‌های بسیاری برای توسعه زیرساخت‌های بندر شهید بهشتی چابهار و اتصال آن به شبکه ریلی شده است اما مسائل مهم در بحث زیرساخت ها یک مانع اصلی برای استفاده از ظرفیت کامل این منطقه است.
حامد صالحی ادامه داد: ستاد پیگیری مصوبات توسعه کریدور شرق هنوز تشکیل نشده است و در این زمینه لازم است مسئولان دستگاه های مختلف به اجرای وظایف تعیین شده ای که محقق نشده است رسیدگی کنند و مهمترین مشکل در زمینه کریدور سرخس به چابهار، نبود مدیریت واحد است. این کریدور به عنوان یکی از شاخه‌های کریدور بین‌المللی شمال-جنوب که کشورهای آسیایی را به اقیانوس هند و شمال اروپا متصل می‌کند شناخته می شود و عدم تحقق هریک از وظایف تعیین شده رسیدن به اهداف را به تعویق خواهد انداخت که به زیان کشور است.
وی تاکید کرد: نیازمند تشکیل کارگروه‌های استانی  هستیم و نباید از نقش بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری پروژه‌های زیربنایی کریدور غافل شد و با تسهیل شرایط  می توان از مشارکت بخش خصوصی در این پروژه استفاده کرد.  
 

 محور ترانزیتی شرق مهم‌ترین مسیرهای تبادلی و حمل‌ونقلی در منطقه است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در این جلسه عنوان کرد: اندیشه و بنیان‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار بر اساس مطالعات طرح توسعه محور شرق انجام شد. این طرح یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در دهه اول انقلاب برای برون‌رفت از بن‌بست‌های توسعه و رفع محرومیت در شرق کشور، به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان بود.
حمیرا ریگی ادامه داد: محور ترانزیتی شرق از چابهار تا سرخس به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای تبادلی و حمل‌ونقلی در منطقه است که  بهترین امکان دسترسی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به اقیانوس هند و آبهای آزاد را دارد که سالانه ظرفیت ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا را دارد.
وی افزود: توسعه این کریدور و افزایش ترافیک کالا در آن، باعث ارتقای شاخص‌های اقتصادی استان‌های شرق کشور نیز خواهد شد. ضمن اینکه در توسعه منطقه ساحلی مکران که مورد تاکید رهبری و دولت است؛ نقش قابل توجهی ایفا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.