تحولات لبنان و فلسطین

نماینده تبریز در مجلس: ما در مجلس در زمینه گنجاندن طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر در لایحه ۱۴۰۴ پیگیری ­های لازم را خواهیم داشت. در بررسی لایحه دولت، این مسئله را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پیگیر آوردن طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر در بودجه ۱۴۰۴ برای کاهش مصارف بودجه هستیم

بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک در دنیای امروز مطرح است. طی سال­های گذشته در مقاطعی تبدیل به صادرکننده بنزین شدیم و توانستیم از این رهگذر ارزآوری برای کشور داشته باشیم. اما متأسفانه الان به واردات بنزین می ­پردازیم و سالانه چند میلیارد دلار در بودجه برای این امر اختصاص می ­دهیم.

کارشناسان عوامل مختلفی را در بروز شرایط فعلی مبنی بر افزایش بی رویه مصرف بنزین موثر می­دانند. از نظر آن­ها، قیمت دستوری و سرکوب­شده بنزین از جمله مهم­ترین موضوعات است که بر عدم مدیریت مصرف بنزین در کشور اثر دارد.

بسیاری بر این عقیده ­اند که حل و فصل مشکلات در حوزه بنزین باید جزو اولویت­ های دولت باشد و در لایحه بودجه ۱۴۰۴ آورده شود. به زعم آنان، نیاز است دولت با سرعت و دقت به سمت ایجاد زیرساخت­های لازم برای اجرای این طرح برود. در غیر این صورت، مدیریت مصرف بنزین شدنی نیست.

آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم، در خلال مناظرات انتخاباتی­اش به موضوع اختصاص سهمیه بنزین به نفر اشاره کرد. حالا وقت آن است که زیرساخت­های مورد نیاز به لحاظ کارشناسی، نرم ­افزاری و... برای اجرای این طرح تدارک دیده شود.

پیامدهای تغییر در نحوه عرضه بنزین یارانه ­ای

نظرات علی جعفری­ آذر، نماینده تبریز در مجلس را در ادامه در خصوص لزوم اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به منظور ایجاد عدالت در توزیع یارانه بنزین و مقابله با مصرف بی رویه بنزین در کشور می­ خوانید.

جعفری با اشاره به این موضوع که تغییر در نحوه عرضه بنزین یارانه ­ای به هر صورتی که انجام شود، به لحاظ اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی پیامد خواهد داشت، تصریح کرد: هر تصمیمی در حوزه بنزین دارای پیامدهایی خواهد بود. به همین دلیل نیاز است با کار کارشناسی دقیق و ایجاد زیرساخت­ های لازم به سمت تغییر در این حوزه حرکت کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به واقعیاتی که در کشور وجود دارد، نمی­ توانیم به سمت آزادسازی قیمت بنزین برویم. به طور مثال، یک مسئله این است که میزان درآمد اقشار مختلف در کشور ما به گونه ­ای نیست که بتوانند از عهده قیمت واقعی بنزین که همان فوب خلیج فارس است، برآیند. با توجه به این شرایط، بهتر است به اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر بپردازیم.

بنزین جزو انفال است و به همه مردم تعلق دارد

این نماینده مجلس گفت: بنزین جزو انفال است و به همه مردم تعلق دارد. منطق حکم می­کند تمامی شهروندان از این نعمت بهره ­مند شوند و یارانه بنزین به تساوی به همه برسد.

وی گفت: دولت باید برنامه جامعی را در زمینه بنزین به اجرا بگذارد. اگر می­خواهیم به کنترل مصرف بپردازیم باید تکلیف خود را با خودروهای پرمصرف مشخص کنیم. در حال حاضر، خودروهایی داریم که قیمت بالایی دارند اما به لحاظ مصرف بنزین بهینه نیستند.

وی ادامه داد: دولت باید در کنار اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به سمت اقداماتی مانند افزایش کیفیت خودروها و کم­ مصرف کردن آن­ها برود. نیاز است دولت زیرساخت­های لازم را برای اجرای طرح موردبحث به وجود بیاورد و در یک برنامه جامع و چندوجهی به اجرای آن بپردازد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما در مجلس در زمینه گنجاندن طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر در لایحه ۱۴۰۴ پیگیری­های لازم را خواهیم داشت. در بررسی لایحه دولت، این مسئله را مورد بررسی قرار خواهیم داد. حتماً پیگیری لازم را خواهیم داشت که بسترها برای اجرای این طرح به وجود بیاید و در لایحه بودجه ۱۴۰۴ این موضوع دیده شود زیرا با بنزین به نفر علاوه بر اصلاح عادلانه شیوه توزیع یارانه بنزین و کاهش ناترازی و واردات بنزین خواهد شد.

بنزین به عنوان یک دغدغه در سطح حاکمیتی مطرح است

جعفری­ آذر گفت: موضوع بنزین به عنوان یک دغدغه در سطح حاکمیتی مطرح است و تلاش­ها برای رفع این مسئله وجود دارد. افرادی که نگاه چند بعدی به مسئله بنزین دارند، به نحوی که عدالت در توزیع یارانه بنزین را شاهد باشیم، مصرف کنترل شود و آلودگی هوا کاهش پیدا کند، همگی به دنبال حل این مشکل هستند. این که از چه مکانیسمی استفاده شود و جزئیات طرح چه طور باشد، نیاز به بررسی دارد.

وی ادامه داد: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر ملاک کدملی افراد است و این که افراد چه تعداد خودرو دارند، مطرح نیست. همین امر به افزایش عدالت در توزیع یارانه بنزین منجر می­­شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در تعیین میزان سهمیه بنزین که در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر در نظر گرفته می­شود، دولت باید با دید بازتری به موضوع نگاه کند. اولاً، باید سهمیه به اندازه­ای باشد که نیاز افراد را برای عبور و مرور برطرف کند. ثانیاً، حتی دولت باید یارانه بنزین را به عنوان یک کمک به خانواده ­های ضعیف ببیند. به نظر می­رسد، در نظر گرفتن ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین یارانه­ای برای هر فرد کافی است و نیاز خانوارها را برطرف می­ کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.