تحولات لبنان و فلسطین

نماینده شهرضا و دهاقان در مجلس تصریح کرد: طرح نشان­دار کردن مالیات توسط مودیان به ویژه در نظر گرفتن هدایت منابع به سمت مناطق محروم و تمرکززدایی از کلان­شهرها و سوق دادن منابع درآمدی به سمت شهرهای کمتر برخوردار طرح مناسبی است و به نفع کشور است.

راهکار مردمی­‌سازی نظام مالیاتی؛ اختصاص مالیات­‌ها به پروژه‌های مناطق کم برخوردار با تصمیم مستقیم مردم

مالیات­ ستانی یکی از مهم­ترین اقداماتی است که در حوزه حکمرانی صورت می­ گیرد و بایدها و نبایدهای خاص خودش را دارد. در این حوزه، نیاز به سیاست ­گذاری­های صحیح داریم. به نحوی که اعتماد مودیان جلب شود و درآمدهای مالیاتی در جای درستی به کار گرفته شوند.

سازمان امور مالیاتی کشور طی سال جاری طرحی را با عنوان نشان­دار کردن مالیات توسط مودیان به اجرا گذاشت. بر اساس این طرح، مودیان می­توانند به صورت برخط و مستقیم مشخص کنند مالیات پرداختی­ شان در کدام پروژه به کار گرفته شود.

نشان­دار کردن مالیات توسط مودیان یک طرح ابتکاری محسوب می­ شود که به صورت منحصر به فرد در کشورمان به اجرا گذاشته شد. هدف از اجرای این طرح، مردمی­ سازی نظام مالیاتی کشور و ارتقای فرهنگ مالیاتی کشور است.

واقعیت این است که تا همین اواخر ما به مالیات به عنوان یک امر تزیینی نگاه می­ کردیم و تلاشی در راستای اخذ مالیات حقه از همگان نداشتیم. حالا که قصد برداشتن تمرکز از درآمدهای نفتی در بودجه را داریم، باید به سمت فرهنگ ­سازی در زمینه مالیاتی در کشور برویم.

پ حبیب قاسمی، نماینده شهرضا و دهاقان در مجلس در خصوص طرح نشان­دار کردن مالیات توسط مودیان که به عنوان راهکاری برای مردمی­ سازی نظام مالیاتی کشور به روشی ابتکاری و منحصر به فرد مبنی بر امکان انتخاب مستقیم و برخط محل هزینه ­کرد مالیات­ها توسط مودیان به اجرا گذاشته شد، تصریح کرد: این روش به عنوان یک عامل انگیزه ­دهنده برای پرداخت مالیات از سوی مودیان عمل می­ کند. این راهکار یک برنامه تشویقی به شمار می­ر ود و بسیار قابل دفاع و پسندیده است.

وی ادامه داد: در طرح نشان دار کردن مالیات توسط مودیان، مالیات ­دهنده می ­تواند به صورت مستقیم محل هزینه ­کرد مالیات­ها را مشخص کند. به این ترتیب، درآمدهای مالیاتی در پروژه ­هایی که مدنظر مالیات­د هندگان هستند، به کار می­ افتند. از این نظر طرح قابل دفاع است.

این نماینده مجلس گفت: برخی مودیان به دلایل مختلف از جمله نیاز روحی، منطقه­ ای و... تمایل دارند پروژه خاصی به سرانجام برسد. آن­ها در طرح نشان­دار کردن مالیات­ می­ توانند مالیات پرداختی­ شان را به سمت این پروژه سوق دهند و زمینه­ ساز تکمیل پروژه موردنظر شوند.

وی در خصوص این موضوع که نشان­دار کردن مالیات توسط مودیان چه تأثیری بر پیشبرد برنامه­ های دولت که در بودجه 1404 پیش­ بینی شده است، دارد، خاطرنشان کرد: این که افراد احساس کنند سهمی در عمران و آبادانی کشور دارند و می­ توانند به تکمیل پروژه ­های زیرساختی کشور کمک کنند، قطعاً احساس بهتری نسبت به پرداخت مالیات خواهند داشت و با رضایت بیشتری حق دولت را از درآمدشان پرداخت می ­کنند. این امر به انجام پروژه ­ها کمک می ­کند و دولت با سهولت بیشتری می ­تواند کارهایش را در حوزه حکمرانی پیش ببرد.

قاسمی گفت: برخی استان­ها و مناطق کشور از امکانات و شرایط بهتری برخوردارند و برخی دیگر مناطق کمتر برخوردار حساب می­ شوند. شهرهایی که در مناطق با شرایط مناسب ­تری قرار دارند، به واسطه توسعه صنایع درآمدزایی خوبی دارند و مالیات بالایی در آن­ها اخذ می شود. اگر قرار باشد مالیات هر منطقه­ای در همان منطقه و استان هزینه شود، نسبت به شهرهایی که در مناطق کمتر برخوردار هستند، اجحاف می­شود.

قاسمی گفت: اقدام سازمان امور مالیاتی در طرح نشان­دار کردن مالیات توسط مودیان مبنی بر تمرکززدایی از کلان­شهرها و سوق دادن مالیات­ها به سمت استان­های کمتر برخوردار اقدام مناسبی است. زیرا به عدالت نزدیک­ است و زمینه را برای پیشرفت پروژه­ها در شهرهای کمتر برخوردار نیز مهیا می­کند.

وی ادامه داد: اگر توجهی به توزیع عادلانه درآمدهای مالیاتی در سراسر کشور نداشته باشیم، نوعی بی عدالتی به وجود می­آید. به این ترتیب، شهرهایی که در آن­ها فعالیت­های اقتصادی رونق ندارد، از درآمدهای مالیاتی کشور و پیشرفت پروژه­ها بی نصیب می­مانند. اما بر اثر سیاست­ گذاری صحیح در طرح نشان­ دار کردن مالیات توسط مودیان مبنی بر سوق دادن درآمدهای مالیاتی به سمت شهرها و مناطق کمتر برخوردار این مشکل رفع می­ شود.

این نماینده مجلس گفت: شاید مودیان به خودی خود تمایل نداشته باشند مالیات پرداختی­ شان در مناطق محروم به کار بیفتد. اما وقتی سیاست­ گذاری­ها به این سمت باشد، می­توانیم به صورت سیستمی درآمدهای مالیاتی را به سمت شهرهای کمتر برخوردار سوق دهیم.

وی ادامه داد: به طور کلی طرح نشان­دار کردن مالیات توسط مودیان طرح مناسبی است و به نفع کشور است. به ویژه در نظر گرفتن هدایت منابع به سمت مناطق محروم و تمرکززدایی از کلان­شهرها و سوق دادن منابع درآمدی به سمت شهرهای کمتر برخوردار توسط خود مودیان بسیار مناسب ارزیابی می­شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.