به گزارش قدس آنلاین حمید محمدی فاز افزود: بنابراین عملا امکان راهاندازی مسیر بخارا هم وجود ندارد و در صورت موافقت ترکمنستان مسیر زمینی تهران- بخارا راهاندازی خواهد شد.
معاون دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با تشریح آمار مسافران مرزی کشور اظهار داشت: در آمار تردد مسافران از مرزهای کشور از اصطلاح مسافر پیاده استفاده میشود و ۲۰ میلیون و ۱۰۳ هزار نفر در ۷ ماه ابتدای امسال از مرزهای کشورمان تردد داشتند.
وی ادامه داد: سه شیوه عبور و مرور در تهیه این آمار مورد بررسی قرار میگیرد. گروه اول مسافرانی هستند که با خودروی شخصی به منطقه مرزی میرسد و خودروی خود را پارک و به صورت پباده از مرز عبور میکند. گروه دیگر افرادی هستند که خود را با وسایل حمل و نقل عمومی به نزدیکترین شهر مرزی میرسانند و پیاده از مرز عبور میکند اما دسته سوم با حمل یکسره و به صورت مستقیم از مبدا تا مقصد از مرز عبور میکنند.
معاون دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تاکید کرد: تردد مرزی ۲۰ میلیون و ۱۰۳ هزار نفری مشمول این سه گروه میشود که این عدد نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی با اشاره به پرترددترین مسیرهای مرزی گفت: پرترددترین مرز در ۷ ماه گذشته به دلیل سفرهای عتبات عالیات مرز مهران بوده، پس از مرز مهران، مرزهای رازی (مرز مشترک ایران- ترکیه) و مرز دوغارون (مرز مشترک ایران- افغاستان) از مرزهای پرتردد کشور محسوب میشوند.
محمدی فاز ادامه داد: باید توجه داشت که ترددها در مرز ایران و عراق دو طرفه است و در مهر ماه خروجی ایرانیها از مرز مهران ۱۰۶ هزار نفر بوده و خروجی اتباع خارجی ۶۵ هزار نفر بوده است و در مرز مهران و شلمچه دو ملیت با هم تردد دارند و تردد اتباع عراقی از این مسیر به ایران برای سفر به دو شهر زیارتی قم و مشهد قابل توجه است. اما دو خط مرزی ترکیه و افغانستان عمدتا یک طرفه و از مرز افغانستان معمولا اغلب اتباع افغان وارد کشور میشود و در مرز ترکیه هم عمدتا ایرانیها به ترکیه میروند.
معاون دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره برقراری خطوط یکسره و مستقیم جادهای به کشورهای مرزی گفت: خط مستقیم جادهای از ایران به استانبول، آنکارا، اسپارتا (برای مقصد آنتالیا) و ترابزون برقرار است. همچنین خط مستقیم جادهای به ایروان ارمنستان و گرجستان، خط مستقیم جادهای به مقاصد عراق با اتوبوسهای عراقی و ایرانی برقرار است. در شرق کشور هم حمل یکسره بین شهرهای ایران و قندهار، کابل، هرات در حال انجام است. خط مستقیم یکسره به سلیمانه و اربیل اقلیم فعال است. جدیدا خط مستقیم اهواز- بصره هم راهاندازی شدهاست. خط مستقیم جادهای با پاکستان هم راهاندازی شده که بخشی از این تقاضا به مسافران ترانزیت اختصاص پیدا میکند که مسافران پاکستانی از مسیر ایران به عراق سفر میکنند.
وی افزود: سالهای گذشته خط مستقیم جادهای با کور آذربایجان هم برقرار شد که پس از شیوع کرونا آذربایجان این امکان را با تمام کشورها لغو کرد و مسافران از تمام کشورها تنها از طریق مسیر هوایی امکان سفر به اذربایجان را دارند.
محمدی فاز تاکید کرد: در حال پیگیری هستیم که خط یکسره تهران- عشق آباد و همچنین بخارا و سمرقند را هم راهاندازی کنیم. خط عشق آباد یکی از خطوط محبوب در ایران بود که در حال پیگیری برای احیای این خط هستیم. از سوی دیگر هم ازبکستان هم ایران تقاضا برای راهاندازی خط زمینی مسافری را دارند اما ترکمنستان هنوز نسبت به بازگشایی مسیرها اقدام نکردهاست بنابراین عملا امکان راهاندازی مسیر بخارا هم وجود ندارد و در صورت موافقت ترکمنستان مسیر زمینی تهران- بخارا هم راهاندازی خواهد شد.
وی درباره افزایش ۱۸ درصدی سفرهای زمینی مرزی اظهار داشت: درباره مرزهایی مانند وان این گونه است که وقتی هزینههای سفر افزایش پیدا میکندد و مردم توان سفر به سایر مقاصد ترکیه از جمله استانبول را ندارند به طور زمینی به وان سفر میکنند. البته در این مدت زمانی که با لغو پروازها مواجه بودیم سریعا نسبت به راهاندازی سرویسهای دربستی به مقاصد خارجی اقدام کردیم و تنها در مهرماه در مرزهای ترکیه (بازرگان) ۴۳ هزار ایرانی از مرزها خارج و ۴۶ هزار ایرانی از این مرزها وارد شدند.
این مقام مسئول گفت: حمل یکسره مسافران از مرزها در ۷ ماه سال گذشته یک میلیون و ۸۰ هزار نفر بوده است که این عدد در مدت مشابه در سال جاری به یک میلیون و ۳۴۰ هزار نفر رسیده است.
نظر شما