«اتوبان ساوه- همدان در یک روز جان ۱۱ نفر را گرفت و پنج نفر را راهی بیمارستان کرد» این خبری بود که دو هفته پیش تیتر رسانههای مختلف قرار گرفت. البته این نخستین بار و بدون تردید آخرین بار نخواهد بود که کام همیشه تشنه این محور خونخوار، خون گرم مسافران را میبلعد و پیکر بیجانشان را به دستان سرد خاک میسپارد.
رئیس پلیس راهور فراجا در واکنش به این حادثه عنوان کرده بود بر اساس بررسیهای کارشناسان پلیس راهور ایمن نبودن مسیر و نبود تجهیزات استاندارد ۵۰ درصد در این حادثه نقش داشته است.
سردار سیدتیمور حسینی ادامه داده بود اگر مسیر مجهز به جداکنندهها و سیستمهای ایمنی مناسب بود احتمالاً شاهد چنین حوادث ناگواری نبودیم.
بنابراین توجه به کیفیت آسفالت و استانداردهای ساخت و ساز جادهها میتواند به کاهش تصادفات کمک کند.هنوز خبر تلخ این حادثه خونین از یادها نرفته بود که در ساعت ۱۴ جمعه ۴ آبان، کمی آن طرفتر، درست در جاده قدیم ساوه- همدان باز هم خبرها از کشته و مجروح شدن ۶ نفر حکایت داشت، اخبار مربوط به حراج جان در این محور مرگ در حالی هر از چند گاهی منتشر میشود که بارها رانندگان و مسافران از آن گلایه کرده و مسئولان نیز نسبت به ناایمن و حادثهخیز بودن آن اقرار کردهاند، اما همچنان شاهد وقوع تصادفات مرگبار در این اتوبان هستیم.
سالها از وضعیت حادثهخیز بودن این محور سخن به میان آمده است، اما جای سؤال است که چرا عزمی برای اصلاح و رفع این نقاط از سوی دستگاههای مربوط وجود ندارد این در حالی است که به گفته مسئولان راه استان مرکزی، ساوه رکورددار تصادفات این استان است و مرکزی رتبه هفتم تردد کشور را در اختیار دارد.
عزم جدی برای ایمنسازی وجود ندارد
رئیس پلیس راه استان مرکزی با بیان اینکه پلیس بارها مطالبه خود نسبت به ایمنسازی این محور را اعلام کرده است، اظهار میکند: نقاط حادثهخیز حساس و پرتردد هستند، زمانی که پلیس نقطهای را به عنوان نقطه حادثهخیز اعلام میکند، باید عزم جدی برای ایمنسازی آن با هزینه کم و بازدهی بالا بلافاصله صورت بگیرد.
روحالله آشوری میافزاید: ۱۳۰ کیلومتر از این آزادراه جایگاه سوخت ندارد و این مسئله موجب شده رانندهای که سوختش رو به اتمام است، دغدغهای در ذهنش شکل بگیرد که تمرکز کافی را از او گرفته و نتواند به درستی رانندگی کند.
وی ادامه میدهد: همچنین نبود جایگاه سوخت موجب شده خودروهای بسیاری در این مسیر بزرگراهی توقف کنند که هر کدام خود ظرفیت بالقوهای برای تصادف هستند؛ چرا که بیشتر خودروها با سرعتهای بالا از بزرگراه تردد دارند.آشوری نبود مجتمع بینراهی به منظور توقف و رفع خستگی رانندگان را از دیگر دلایل وقوع تصادفات مرگبار دانسته و ادامه میدهد: ۱۵ درصد تصادفات این محور را واژگونیها تشکیل میدهند که با بررسی علت آن به خستگی رانندگان و نبود مکانی برای رفع خستگی میرسیم.وی با اشاره به اینکه ایجاد مجتمع بینراهی از مصوبات سالهای قبل بوده اما تاکنون اجرایی نشده، بیان میکند: ۵۰ درصد تصادفات فوتی استان در این محور رخ داده که قطعاً باید راهکاری برای آن اندیشیده شود.
ورود دادستانی به ماجرا
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوه نیز با اشاره به اینکه دادستانی این شهرستان در جایگاه نظارت بر حقوق عامه به موضوع اصلاح نقاط حادثهخیز به ویژه در محورهای مواصلاتی پرتردد حوزه استحفاظی شهرستان ساوه ورود کرده است، میافزاید: برای کاهش حوادث و سوانح جادهای شناسایی نقاط حادثهخیز این محور که بنا بر اعلام پلیس راه حدود ۴۰ کیلومتر از این اتوبان را در بر میگیرد، باید در دستور کار دستگاههای مربوط قرار گیرد.
محمودرضا سازنده نواقص جادهای را یکی از علل اصلی وقوع تصادفات رانندگی در این محور پرتردد و شاهراه مواصلاتی کشور دانسته و تصریح میکند: آمار بالای پروندههای سوانح رانندگی در این محور قابل قبول نیست، شرکت حفظ، نگهداری و بهرهبرداری از اتوبان ساوه- همدان در انجام به موقع تکالیف خود در کاهش تصادفات جادهای بیش از گذشته باید تلاش کند و برای برطرف کردن نواقص اهتمام جدی داشته باشد.
وی بر ضرورت ایمنسازی این محور، نصب روشنایی و علائم هشداری کاهنده سرعت، خطکشی محور، مرمت آسفالت جاده و آگاهسازی رانندگان از نقاط حادثهخیز تأکید و خاطرنشان میکند: به دلیل نبود زیرسازی مناسب و نیاز به مرمت و بازسازی آسفالت، خودروها ناگزیر به تردد از لاین اضطرار هستند که موجب وقوع تصادفات رانندگی به ویژه در ساعات شب به دلیل محدودیت در دید رانندگان میشود.
سازنده با اشاره به اینکه نامناسب بودن جاده برای تردد وسائل نقلیه میراثی از سالیان گذشته است، ادامه میدهد: اگر دستگاههای مربوط به تکالیف قانونی خود در گذشته عمل میکردند بدون تردید امروز شرایط این محور بدین گونه نبود و عامل جاده به عنوان علت وقوع تصادفات به دادستانی شهرستان گزارش نمیشد.
با تفاسیر گفته شده حال که عامل جاده به عنوان عامل غالب وقوع تصادفات در آزادراه ساوه- همدان به عنوان شاهراه مواصلاتی کشور مطرح شده و از طرفی ادعای بهرهبردار آزادراه که میزان درآمد آن را با هزینههای حفظ و نگهداری آزادراه ناهمخوان دانسته است به نظر میرسد تشکیل تیم کارشناسی متشکل از کارشناسان حوزه راه از وزارت راه و شهرسازی برای بررسی دقیق میزان درآمد و هزینه نگهداری ضروری است تا با حسابرسی دقیق در خصوص این ادعا اعلام نظر کنند.
نظر شما