تحولات لبنان و فلسطین

امام باقر(ع) در روایتی از ویژگی‌های منحصر به فرد مصحف فاطمه(س) پرده برداشتند؛ کتابی آسمانی با جلد زبرجد و اوراقی از درّ سفید که علوم گذشته و آینده را در خود جای داده است.

چه اسراری در اوراق درخشان مصحف فاطمه (س) نهفته است؟

امام باقر علیه السلام در پاسخ به سؤال ابی بصیر، مشخصات مصحف حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را اینگونه نقل کرده اند:

قسمت اول:

أبِی بَصِیرٍ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ (عَلَیْهِ السَّلَامُ) عَنْ مُصْحَفِ فَاطِمَةَ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهَا)، فَقَالَ: أُنْزِلَ عَلَیْهَا بَعْدَ مَوْتِ أَبِیهَا.

فَقُلْتُ: فَفِیهِ شَیْ‏ءٌ مِنَ الْقُرْآنِ؟

قَالَ: مَا فِیهِ شَیْ‏ءٌ مِنَ الْقُرْآنِ.

قَالَ: قُلْتُ: فَصِفْهُ لِی.

قَالَ: لَهُ دَفَّتَانِ مِنْ زَبَرْجَدَتَیْنِ عَلَی طُولِ الْوَرَقِ وَ عَرْضِهِ حَمْرَاوَیْنِ.

قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ صِفْ لِی وَرَقَهُ.

قَالَ: وَرَقُهُ مِنْ دُرٍّ أَبْیَضَ قِیلَ لَهُ: (کُنْ) فَکَانَ.

قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، فَمَا فِیهِ؟

قَالَ: فِیهِ خَبَرُ مَا کَانَ، وَ خَبَرُ مَا یَکُونُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ، وَ فِیهِ خَبَرُ سَمَاءٍ سَمَاءٍ، وَ عَدَدُ مَا فِی سَمَاءٍ سَمَاءٍ مِنَ الْمَلَائِکَةِ، وَ غَیْرُ ذَلِکَ، وَ عَدَدُ کُلِّ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مُرْسَلًا وَ غَیْرَ مُرْسَلٍ، وَ أَسْمَاؤُهُمْ، وَ أَسْمَاءُ الَّذِینَ أُرْسِلُوا إِلَیْهِمْ، وَ أَسْمَاءُ مَنْ کَذَّبَ وَ مَنْ أَجَابَ مِنْهُمْ، وَ فِیهِ أَسْمَاءُ جَمِیعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْکَافِرِینَ، مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ، وَ أَسْمَاءُ الْبُلْدَانِ، وَ صِفَةُ- کُلِّ بَلَدٍ فِی شَرْقِ الْأَرْضِ وَ غَرْبِهَا، وَ عَدَدُ مَا فِیهَا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ، وَ عَدَدُ مَا فِیهَا مِنَ الْکَافِرِینَ، وَ صِفَةُ کُلِّ مَنْ کَذَّبَ، وَ صِفَةُ الْقُرُونِ الْأُوَلی وَ قِصَصُهُمْ، وَ مَنْ وُلِّیَ مِنَ الطَّوَاغِیتِ وَ مُدَّةُ مُلْکِهِمْ «۴» وَ عَدَدُهُمْ، وَ فِیهِ أَسْمَاءُ الْأَئِمَّةِ وَ صِفَتُهُمْ، وَ مَا یَمْلِکُ وَاحِداً وَاحِداً، وَ فِیهِ صِفَةُ کَرَّاتِهِمْ، وَ فِیهِ صِفَةُ جَمِیعِ مَنْ تَرَدَّدَ فِی الْأَدْوَارِ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ.

قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ کَمِ الْأَدْوَارُ؟

قَالَ: خَمْسُونَ أَلْفَ عَامٍ، وَ هِیَ سَبْعَةُ أَدْوَارٍ؛ وَ فِیهِ أَسْمَاءُ جَمِیعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِن‏ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ آجَالُهُمْ، وَ صِفَةُ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَ عَدَدُ مَنْ یَدْخُلُهَا، وَ عَدَدُ مَنْ یَدْخُلُ النَّارَ، وَ أَسْمَاءُ هَؤُلَاءِ وَ أَسْمَاءُ هَؤُلَاءِ، وَ فِیهِ عِلْمُ الْقُرْآنِ کَمَا أُنْزِلَ، وَ عِلْمُ التَّوْرَاةِ کَمَا أُنْزِلَتْ، وَ عِلْمُ الْإِنْجِیلِ، وَ الزَّبُورِ ، وَ عَدَدُ کُلِّ شَجَرَةٍ وَ مَدَرَةٍ فِی جَمِیعِ الْبِلَادِ.

ابی بصیر می‌گوید:

از امام باقر، ابا جعفر محمد بن علی (علیه‌السلام) درباره مصحف فاطمه (سلام‌الله علیها) پرسیدم.

ایشان فرمودند: این مصحف بعد از فوت پدرش بر او نازل شده است.

گفتم: آیا در آن چیزی از قرآن وجود دارد؟

فرمود: در آن هیچ‌چیز از قرآن نیست.

گفتم: پس توصیفش را برای من بگو.

فرمود: مصحف دو جلد از زبرجد دارد که به رنگ قرمز و به شکل طولی و عرضی است.

گفتم: فدای تو شوم، ورق آن را برایم توصیف کن.

فرمود: ورق‌هایش از درّ سفید است که به او گفته شده: «باش» و او بوده است.

گفتم: فدای تو شوم، پس در آن چه چیزی هست؟

فرمود: در آن اخبار گذشته و آینده تا روز قیامت است، همچنین اخبار آسمان‌ها و تعداد ملائکه در هر آسمان و جزئیات دیگر، و تعداد همه مخلوقاتی که خداوند فرستاده و فرستاده نشده‌اند، و نام آنها، و نام کسانی که به سوی آنها فرستاده شده‌اند، و نام کسانی که رد کردند و کسانی که پاسخ دادند.

در آن، نام تمام مخلوقات مؤمن و کافر، از اولین ها و آخرین ها، و نام کشورها، و توصیف هر کشوری در شرق و غرب زمین، و تعداد مؤمنان و کافران در آن کشورها، و توصیف هر کسی که رد کرده، و توصیف قرون اولیه و داستان‌های آنها، و حکومت طاغوت‌ها و مدت سلطنت آنها و تعدادشان، و در آن، نام ائمه و توصیف آنها و آنچه را که هر یک از آنها مالکی‌اش هستند، و توصیف کارهای آنها، و توصیف همه کسانی که در دوران‌ها آمده‌اند از اولی‌ها و آخری‌ها وجود دارد.

سپس گفتم: فدای تو شوم، تعداد این دوران‌ها چند است؟

فرمود: پنجاه‌هزار سال است که در واقع هفت دوران است و در آن، نام تمام خلق خدا از اولی‌ها و آخری‌ها و مدت عمرشان، و توصیف اهل بهشت، و تعداد کسانی که به بهشت وارد می‌شوند و تعداد کسانی که به آتش می‌روند و نام آن‌ها وجود دارد.

و همچنین در آن، علم قرآن طبق آنچه نازل شده، علم تورات طبق آنچه نازل شده، علم انجیل و زبور، و تعداد هر درخت و گیاه در تمام بلاد نیز آمده است.

منبع: کتاب دلائل الامامة، ص ۱۰۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.