حجتالاسلام والمسلمین جعفر یوسفی، استاد جامعه المصطفی العالمیه عصر روز گذشته، شنبه ۱۷ آذرماه در کرسی ترویجی «پیروی در هندسه مفهومی ولایت» در مدرسه عالی فقه و معارف المصطفی به توجه ویژه قرآن کریم به موضوع ولایت اشاره کرد و افزود: واژه ولایت و مشتقات آن ۲۳۲ بار در قرآن کریم تکرار شده است و این تکرارها نشان دهنده جایگاه فوق العاده این واژه در انتقال پیامهای الهی دارد.
وی اظهار کرد: در قرآن کریم ولایتپذیری از شیطان، کفار و منافقان نهی شده به طوری که ولایت کافران را موجب الحاق به آنها دانسته و ایمان متولیان کفر را ایمانی خیالی تلقی کرده است.
حجتالاسلام یوسفی با اشاره به مؤلفههای پنجگانه واژه ولایت (قرب، محبت، پیروی، رهبری و اختیار)، گفت: پایه معنای ولایت، قرب است ولی هر قربی ولایت را به دنبال ندارد، قربی ولایت است که محبت طرفینی به همراه داشته باشد.
در ادامه این کرسی ترویجی، حجتالاسلام والمسلمین محمدباقر مرتضوی نیا، استاد حوزه علمیه در مقام ناقد اول خاطرنشان کرد: معنای ولایت در همه موارد استعمال آن، گونهای از قرابت است. در لغت، قرب اعم از مکانی و معنوی است ولی در اصطلاح قرآن قطعاً مراد، قرب معنوی است نه قرب زمانی و مکانی. قرب معنوی لوازمی دارد. به عبارتی دیگر میتوان این طور بیان کرد که قرب معنوی نتیجهاش معرفت است، معرفت نتیجهاش محبت و محبت، نتیجهاش اطاعت است.
سپس حجتالاسلام والمسلمین سیدرشید صمیمی، استاد جامعه المصطفی العالمیه در مقام ناقد دوم ابراز کرد: لفظ هندسه بیانگر نظام مفهومی است. برخی مفاهیم، جوهری، برخی عرضی و تبعی و برخی هم استطرادی است که لازم بود این مفاهیم دستهبندی شود. بر این اساس من دنبال یک نظام نوشتاری بودم که در آن ابتدا پایههای اصلی معنای ولایت و سپس عرضیات و حاشیههای آن مشخص شود. از روایات، آیات، ادله عقلی و همچنین عرف به صورت دقیق باید جایگاه هر لفظ مشخص میشد.
نظر شما