غلامحسین مظفری روز پنجشنبه در آیین گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در مشهد افزود: اجرای این طرح از سمت مشهد، تاکنون تنها به زیرسازی پنج کیلومتر مسیر و ساخت برخی از ابنیه آن محدود شده است و حال آنکه در سوی دیگر حدود ۳۰۰ کیلومتر از این آزادراه از قم تا گرمسار ساخته شده است.
وی گفت: این در حالی است که با توجه به مطالعات و ترافیک بالای ورودی های مشهد، درست تر آن بود که کار ساخت این آزادراه از سمت کلانشهر مشهد آغاز می شد، اکنون ترافیک آزادراه حرم تا حرم در مسیر گرمسار را با اطراف مشهد مقایسه کنید و ببینید که اولویت ها در خصوص محل آغاز ساخت آزادراه چه میزان رعایت شده است.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی ساخت هر کیلومتر آزادراه، اظهار داشت: این نوع هزینهکرد منابع در حقیقت ظلم به مردم و منابع کشور است، ما در مدیریت منابع مسائل جدی داریم و این سوال به صورت جدی مطرح است که در خصوص ساخت آزادراه چه کسی بر این تصمیم گیریها تاثیر گذاشته است؟
مظفری با اشاره به بارش برف و کولاک چند روز اخیر و ترافیک سنگین در مسیر تنها آزادراه استان، اظهار داشت: اگر آزادراه حرم تا حرم از سمت مشهد ساخته شده بود اکنون آزادراه مشهد - باغچه به ترافیک جنوب استان اختصاص می یافت و مسیر حرم تا حرم ترافیک مشهد - تهران را پوشش می داد و مشکلات حمل و نقلی کنونی در خروجی مشهد وجود نداشت.
وی خراسان رضوی را دارای ویژگی های خاص و استثنایی در حوزه حمل و نقل فرامرزی دانست و گفت: این استان نقطه پیوند گذرگاههای شرق به غرب و شمال و جنوب از طریق پایانه های مرزی دوغارون و سرخس است، اما متاسفانه در حوزه زیرساخت های حمل و نقل بسیار بسیار فقیر است.
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: از ۲۰ سال پیش تاکنون تنها آزادراه استان همان قطعه ۳۸ کیلومتری مشهد - باغچه بوده است، حال آنکه علاوه بر ترددهای تجاری و ترانزیتی انبوه در استان، مشهد سالانه میزبان ۳۰ میلیون زائر است که بیش از ۸۰ درصد آنها جاده را برای سفر انتخاب می کنند و نیاز مشهد و خراسان رضوی به جاده مناسب با این حجم از تردد منطقه ای نیست بلکه نیازی است که باید در سطح ملی دیده شود و برای آن برنامه ریزی و اعتبار منظور شود.
مظفری بیان کرد: رفع برخی مسائل فقط با اختصاص اعتبار و پول حل نمی شود بلکه به مدیریت هم نیاز است، در حال حاضر ساخت مجتمع های بین راهی در استان نیز با وجود سرمایه گذاری بخش خصوصی به شکل استاندارد، مطلوب و شایسته صورت نمیگیرد که باید این شرایط اصلاح شده و وضعیت این مجتمع ها در استان ارتقا یابد.
وی همچنین به قرار گرفتن خراسان رضوی در گوشه و حاشیه کشور اشاره کرد و گفت: همین موقعیت جغرافیایی موجب شده خراسان رضوی از خط انتقال سوخت و گاز برخوردار نباشد و همه فرآورده های نفتی استان به صورت روزانه و با حدود ۲۵۰ کامیون به نیروگاه ها و مراکز عرضه منتقل شود.
۵۱۲ کیلومتر از راه های خراسان رضوی باید ارتقا یابد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز در این آیین گفت: ۵۱۲ کیلومتر از راه های استان در قالب راه فرعی و مسیرهای تجاری و صنعتی نیاز به ارتقا به راه اصلی و بزرگراهی دارند.
جعفر شهامت افزود: حجم زیادی از راه های فرعی استان، که در عمل کارکرد راه اصلی را پیدا کرده اند، راهداری را برای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و زائران حرم منور رضوی دچار چالش کرده است.
وی گفت: در مجموعه ۵۱۲ کیلومتر از مسیرهای تجاری، صنعتی و راه های فرعی استان نیاز به ارتقا دارد و باید توجه داشت در کنار این رقم هم اکنون بیش از هزار کیلومتر راه در قالب ساخت باند دوم و یا ارتقای راه به آزادراه و بزرگراه در دست اجرا است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی اضافه کرد: رشد ترافیک استان پارسال ۱۱ درصد و امسال تا پایان آبان ماه پنج درصد بوده است که موضوع بسیار مهمی برای این استان مسافرپذیر است.
شهامت به هدفگذاری برای روکش آسفالت سه هزار کیلومتر از راه های استان اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود نیمی از این اهداف محقق شده است و از طرفی هشت هزار میلیارد ریال به پیمانکاران بدهکاریم.
وی گفت: خراسان رضوی ۶۲ مجتمع بین راهی فعال دارد و علاوه بر این سکوهای استراحت و نماز و دیگر توقفگاه ها نیز توسط اداره کل راهداری برای استراحت رانندگان و تامین ایمنی سفر ساخته شده است.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی گفت: برنامه ریزی شده تا ۶ ماه آینده ۱۸ مقطع پرتصادف در طول جاده های استان ایمن سازی شود.
شهامت گفت: خراسان رضوی در حوزه جابه جایی مسافر رتبه نخست کشور، در حمل و نقل کالای داخلی رتبه پنجم و در ترانزیت خروجی رتبه اول کشور را دارد.
وی با بیان اینکه امسال بیش از ۱۷۷ کیلومتر راه روستایی در خراسان رضوی ساخته شده است، گفت: در حوزه ساخت راه روستایی رتبه یک کشور و در ۱۲ ماه متوالی مرکز مدیریت راههای استان رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
همچنین در این آیین تفاهم نامه ارتقای ایمنی و بهبود ورودی بزرگراه مشهد - چناران بین استاندار خراسان رضوی و سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به امضا رسید.
در این مراسم که به مناسبت ۲۶ آذر، روز ملی حمل و نقل برگزارشد، از شماری از رانندگان و شرکت های حمل و نقل و راهداران نمونه و منتخب استان تجلیل و قدردانی شد.
نظر شما