حجتالاسلام والمسلمین محمد میرزایی، مدیر حوزه ریاست حوزه علمیه خراسان، به مسئله «الگو» و «سرمشق» پرداخت و با اشاره به اهمیت این موضوع در زندگی انسانها، بیان داشت: الگو به معنای سرمشق، مُقتَدی و نمونهای است که میتواند برای دیگران قابل اقتداء باشد. حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) تجسم عالیترین ویژگیهای انسانی در زمینههای عبادت، سیاست، تربیت و زندگی است. این مقام والای حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) در ابعاد مختلف زندگی، از جمله عبادت و دیانت، بهطور کامل نمایان است.
وی افزود: حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) کسی است که در عرصه سیاست، تربیت انسان به عنوان مادر نمونه و در عبادت و عبودیت به بهترین شکل ممکن عمل کرده و تجسم اوصاف عالیه انسانی است. وقتی کسی تجسم این اوصاف میشود، به عنوان الگو برای دیگران شناخته میشود و دیگران میتوانند در این اوصاف به او اقتدا کنند.
آیات قرآن و فلسفه خلقت انسان
مدیر حوزه ریاست حوزه علمیه خراسان در ادامه به آیه مبارکه «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» (ذاریات/۵۶) اشاره کرد و تأکید نمود: فلسفه خلقت انسان، عبادت و عبودیت است. از اینرو، زن مسلمان نیز باید در این دایره قرار گیرد و با توجه به دستورات الهی و مسیری که حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) برای دیگران ترسیم کرده است، زندگی خود را جهت دهد. حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) در عرصههای مختلف زندگی، از جمله عبادت، دیانت، سیاست و تربیت، با تجسم این اوصاف، به دیگران نشان دادند که زندگی متعالی دست یافتنی است.
حضرت زهرا(سلاماللهعلیها)؛ الگویی برای امام زمان(عج)
حجتالاسلام والمسلمین در ادامه به کلام حضرت امام زمان(عجلاللهتعالیفرجه) اشاره کرد که در آن حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) را الگوی نیکوی خود معرفی کردهاند و بیان داشت: امام زمان(علیهالسلام) در سخنی که از ایشان نقل شده، فرمودهاند: «اِنَّ لِی فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» (الغیبه، للطوسی؛ ص ۲۸۶)، که به وضوح نشان میدهد حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) برای امام معصومین، حتی امام زمان(علیهالسلام)، الگویی ایدهآل و کامل هستند.
خطبه فدکیه؛ دفاع از ولایت و امامت
مدیر حوزه ریاست حوزه علمیه خراسان به تببین خطبه فدکیه حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) پرداخت و آن را یکی از مهمترین مستندات دفاع از حقانیت شیعه و اثبات جایگاه ولایت اهل بیت(علیهمالسلام) دانست و بیان داشت: خطبه فدکیه نه تنها یک اعتراض به خلافت وقت بود، بلکه در واقع دفاعی از مقام امامت و ولایت اهل بیت(علیهمالسلام) بود. حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) در این خطبه بهصراحت اعلام کردند که خلافت باید در دستان کسی باشد که در غدیر خم به عنوان امام و ولی شناخته شد، و نه کسانی که به انحراف و بیوفایی دچار شدهاند.
حجتالاسلام والمسلمین میرزایی با استناد به بخشی از این خطبه که حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) میفرمایند: «آگاه باشید میبینم که به تنآسائی جاودانه دل داده، و کسی را که سزاوار زمامداری بود را دور ساختهاید، با راحتطلبی خلوت کرده، و از تنگنای زندگی به فراخنای آن رسیدهاید... و به آتش شعلهور خدا که بر قلبها احاطه مییابد متصل است» گفت: این کلام حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) بهصراحت نشان میدهد که بر اساس دیدگاه حضرت، عدول از مسیر ولایت اهل بیت(علیهمالسلام) به منزله برگشت به جاهلیت و انحراف از مسیر حق است.
زهد و سادهزیستی حضرت زهرا(سلاماللهعلیها)
حجتالاسلام والمسلمین میرزایی همچنین به ویژگی زهد و سادهزیستی حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) با وجود جایگاه والای خود در خاندان پیامبر اسلام و با وجود شرایط بهره مندی از مواهب دنیوی، هیچگاه از سادهزیستی و زهد دست برنداشتند، ایشان در طول زندگی خود، از هیچگونه تجملات و امکانات مادی بهرهمند نشدند و همواره به حداقلها بسنده کرده و زندگیای ساده و بیآلایش داشتند.
وی با بیان اینکه از جمله نمونههای برجسته سادهزیستی حضرت زهرا(سلاماللهعلیها)، میتوان به اکتفا به پیراهن کهنه و بخشیدن پیراهن عروسی ایشان به سائل در روز ازدواج با حضرت علی(علیهالسلام) اشاره کرد، گفت: حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) در شب عروسی با اطعام فقرا و ترتیب دادن ولیمهای برای نیازمندان، روحیه بخشندگی و ایثار را به نمایش گذاشتند.
مدیر حوزه ریاست حوزه علمیه خراسان در پایان یادآور شد: همچنین، تعجب سلمان از چادر کهنه حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) که با مقایسه آن حضرت با دختران پادشاهان ایران و روم همراه بود، نشانه دیگری از زهد و بیاعتنایی آن حضرت به تجملات دنیاست. ایشان بخش زیادی از افطاری خود را به اسیران، یتیمان و مساکین دادند، عملی که در سوره انسان نیز ذکر شده است، این نمونهها همه حکایت از آن دارد که انسان در موقعیتهای مختلف میتواند زاهدانه و ساده زیست باشد، همانطور که حضرت فاطمه زهرا(سلاماللهعلیها) چنین بودند. و الگو یعنی همین.
نظر شما