۱۸ سال از وعده اجرای راهآهن در این استان میگذرد ولی با وجود چند بار کلنگزنی هنوز چیزی در عمل اجرایی نشده و مردم استان همچنان چشم انتظار این پروژه هستند.
استان ایلام در غرب ایران با داشتن ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، محل تردد زائران اربعین و وجود مرز مهران دارای مشکلات زیرساختی متعددی در بخش راه، راهآهن و فرودگاه است و راهآهن یکی از مهمترین نیازهای استان مرزی ایلام در بخش زیرساختی و ارتباطی است و اجرایی شدن این پروژه حیاتی نقش مهمی در توسعه بخشهای دیگر استان دارد و حتی میتواند راه توسعه صادرات را با توجه به هممرز بودن این استان با کشور عراق در بخش ترانزیت کالا در بخش بینالملل نیز فراهم کند.
در هفته دولت سال ۱۴۰۱ با حضور معاون وقت وزیر راه و شهرسازی، استاندار وقت ایلام، نمایندگان مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی کلنگ اتصال ایلام به شبکه ریلی به زمین زده میشود.
معاون وقت وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با بیان اینکه شبکه ریلی در غرب کشور از پروژههای اولویتدار وزارت راه و شهرسازی است، اظهار میکند: برای پروژه راهآهن ایلام اعتباری معادل ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است.
وعده وزیر
وزیر وقت راه و شهرسازی نیز در سفر مرداد سال گذشته به استان با اشاره به آخرین وضعیت راهآهن ایلام، عنوان میکند: به زودی برای پروژه ریلی اسلامآباد - ایلام به طول ۹۰ کیلومتر و پروژه ریلی اندیمشک - دهلران به طول ۱۱۰ کیلومتر منابع لازم از طریق ماده ۵۶ تزریق میشود.
بذرپاش ادامه میدهد: از یک سری منابع دیگر اعتبارات لازم برای تسریع در روند پروژههای ریلی استان ایلام از دو سمت تزریق خواهد شد و در مجموع ۲۰۰ کیلومتر خط ریلی در استان ایجاد میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز تیر سال جاری در سفر به استان با بیان اینکه بخشی از منابع مالی مورد نیاز راهآهن ایلام از محل تهاتر نفت تأمین میشود، از اجرای قرارداد این پروژه در دو قطعه خبر میدهد.
وی با اشاره به اینکه پیشرفت زیرسازی و زیرساختی خط ریلی مسیر کرمانشاه تا اسلامآباد حدود ۸۲ درصد است، بیان میکند: مناقصه دو قطعه از مجموع ۸۰ کیلومتر خط آهن در محدوده استان ایلام برگزار و پیمانکار آن نیز مشخص شده اما موضوع اصلی در بحث عملیات اجرایی راهآهن ایلام، تأمین مالی است که باید از سوی سازمان برنامه و بودجه پیگیری شود.
اما بر اساس آخرین اطلاعات برای شروع عملیات اجرایی فاز اول پروژه راهآهن ایلام پیمانکار پروژه تجهیز کارگاه میکند اما پس از مدتی به دلیل عدم تخصیص اعتبار کارگاه جمعآوری و از استان خارج میشود.
اوراق در قالب ماده ۵۶
این در حالی بود که مسئولان راه و شهرسازی استان ایلام دی سال گذشته از تأمین اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال به صورت نقد و ۵هزار میلیارد ریال به صورت اوراق در قالب ماده ۵۶ تسهیلات بانکی برای ساخت خط راهآهن استان ایلام خبر داده بود اما متأسفانه هیچ کدام از این اقدامها تاکنون عملی و اجرایی نشده و پروژه راهآهن ایلام هم اکنون در هالهای از ابهام قرار دارد.
از این رو صدای سوت قطار که باید بیش از یک دهه پیش در این دیار مرزنشین شنیده میشد به قصهای ناتمام برای مردم تبدیل شده است.
با این اوصاف نماینده مردم ایلام در مجلس در بازدید از طرحهای شهرستان ایوان خبر جدیدی در این باره اعلام کرده و میافزاید: عملیات اجرایی پروژه راهآهن ایلام- کرمانشاه در ماه آینده آغاز خواهد شد و پیمانکاران در محل پروژه مستقر میشوند.
فریدون همتی ادامه میدهد: بودجه عمرانی سال آینده استان ایلام دو برابر بودجه کنونی پیشبینی شده است که اقدامی بیسابقه در تاریخ بودجهای این استان محسوب میشود.
نقش راهآهن در توسعه روابط ایران و عراق
استاندار ایلام نیز در دیدار چند روز اخیر با استاندار واسط عراق اظهار کرد: استان ایلام هم مثل استان واسط که در اربعین میزبان زائران ایرانی است در طول سال خادم زائران عراقی که به مشهد مقدس و سایر اماکن مقدسه مشرف میشوند است.
احمد کرمی ادامه میدهد: از این رو در حوزه راهآهن اقدامهای مهم و مناسبی در دستور کار داریم تا بتوانیم از سمت اسلامآباد غرب، مهران و دهلران آن را به سمت عراق هدایت کنیم.
خیرالله خادمی، مدیرعامل سابق شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز ماه گذشته در دیدار با نمایندگان ایلام با اشاره به اینکه باید منتظر بود خط آهن کرمانشاه به سمت اسلامآباد تکمیل و ۸۰ کیلومتر بعدی به سمت ایلام آغاز شود، میافزاید: هم اکنون قراردادهای عملیات اجرایی این خط آهن منعقد شده است و دولت هم اقدام خوبی برای آغاز این خط ریلی انجام داد که تأمین مالی این محدوده در استان ایلام از محل تهاتر منابع نفتی انجام شود.
نظر شما