بنا بر گفته رئیس دادگستری هرمزگان قاچاقچیان به واسطه قاچاق سوخت در این استان روزانه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان از منابع ملی را تضییع میکنند.
از پمپ تا لنج
کشور ما با توجه به منابع عظیم نفت و گازی که دارد در بحث سوخت یکی از متمولترین کشورهای دنیاست و قیمت سوخت در آن به واسطه اینکه هم ماده اولیه دارد و هم تولیدکننده هستیم، پایین است و همین امر سودجویان در کشورهای همسایه و برخی هموطنان را تطمیع میکند تا سوخت ایران را هر طور شده حتی به بهای جان خود و دیگران به مرزها رسانده و با حاشیه سود شگفتانگیز به فروش برسانند.
قاچاق سوخت در هرمزگان فرمول آنچنان پیچیدهای ندارد و حتی لازم نیست کسی به دنبال پرتقالفروش برود، این سوختبران در همین جایگاههای سوخت که ما باید با در صف ایستادن در آنها سوخت دریافت کنیم، سوخت میزنند، شاید کمی گرانتر از ما اما برای جایگاهداران میصرفد تا با راهکارهایی مشک و تانکر این سوختبران را پر کنند تا حرکت برای رسیدن به دریا آغاز شود.
خریداران سوخت معمولاً در حوالی جایگاههای سوخت و البته داخل برخی جایگاهها حضور داشته و با تبلیغ در فضای مجازی، سوخت مورد نیاز خود را که عمدتاً گازوئیل است، از رانندگان اتوبوسها و کامیونها خریداری میکنند.
از پمپ تا لنج
کشور ما با توجه به منابع عظیم نفت و گازی که دارد در بحث سوخت یکی از متمولترین کشورهای دنیاست و قیمت سوخت در آن به واسطه اینکه هم ماده اولیه دارد و هم تولیدکننده هستیم، پایین است و همین امر سودجویان در کشورهای همسایه و برخی هموطنان را تطمیع میکند تا سوخت ایران را هر طور شده حتی به بهای جان خود و دیگران به مرزها رسانده و با حاشیه سود شگفتانگیز به فروش برسانند.
قاچاق سوخت در هرمزگان فرمول آنچنان پیچیدهای ندارد و حتی لازم نیست کسی به دنبال پرتقالفروش برود، این سوختبران در همین جایگاههای سوخت که ما باید با در صف ایستادن در آنها سوخت دریافت کنیم، سوخت میزنند، شاید کمی گرانتر از ما اما برای جایگاهداران میصرفد تا با راهکارهایی مشک و تانکر این سوختبران را پر کنند تا حرکت برای رسیدن به دریا آغاز شود.
خریداران سوخت معمولاً در حوالی جایگاههای سوخت و البته داخل برخی جایگاهها حضور داشته و با تبلیغ در فضای مجازی، سوخت مورد نیاز خود را که عمدتاً گازوئیل است، از رانندگان اتوبوسها و کامیونها خریداری میکنند.
تولیدکنندگان مشکهای ماری نیز در این صنعت جایگاه خاصی دارند، آنها در کارگاههای مخفی، مشکهای معروف به ماری را تعبیه و تهیه میکنند گاهی این مشکها توانایی حمل ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق را دارند. دو نمونه مشک تهیه میشود؛ یکی برای شناور کردن در دریا و دیگری که کوچکتر است برای قرار دادن در خودروهای عمدتاً سواری. اسکورتها و مراقبان دیگر فعالان این حوزه هستند، این افراد در دو دسته خودرویی و ساحلی مراقب هستند تا محموله سوخت قاچاق گرفتار مأموران پلیس و دریابانی نشود .
همدستان قاچاقچیان کیستند؟
تکه بعدی پازل قاچاق سوخت در هرمزگان، لنجها هستند، لنجهایی که در مناطقی از پیش تعیین شده منتظر دریافت سوخت از سوختبران هستند، البته ممکن است تحویل سوخت مستقیماً به لنجها انجام نشود بلکه در مناطقی نزدیک ساحل، قاچاقچیان جایگاههایی برای خود ساختهاند که مانند سیلوی گندم هر سوختبر محموله خود را در آنجا خالی میکند و پول خود را گرفته و میرود و از طریق لولهکشی به دریا این سوختها به لنجها میرسد، لنجها نیز سوخت قاچاق را به طرف دیگر معامله که ممکن است کشتیهای خارجی باشند منتقل میکنند، بدین ترتیب یک بانکرینگ بیسرو صدا از خشکی به دریا انجام میشود.
همدستان قاچاقچیان کیستند؟
تکه بعدی پازل قاچاق سوخت در هرمزگان، لنجها هستند، لنجهایی که در مناطقی از پیش تعیین شده منتظر دریافت سوخت از سوختبران هستند، البته ممکن است تحویل سوخت مستقیماً به لنجها انجام نشود بلکه در مناطقی نزدیک ساحل، قاچاقچیان جایگاههایی برای خود ساختهاند که مانند سیلوی گندم هر سوختبر محموله خود را در آنجا خالی میکند و پول خود را گرفته و میرود و از طریق لولهکشی به دریا این سوختها به لنجها میرسد، لنجها نیز سوخت قاچاق را به طرف دیگر معامله که ممکن است کشتیهای خارجی باشند منتقل میکنند، بدین ترتیب یک بانکرینگ بیسرو صدا از خشکی به دریا انجام میشود.
صاحبان شناورهای تندرو و لنجهای حملکننده قاچاق برای فروش و تحویل سوخت به شناورهای بزرگ خارجی نیز در این حوزه یک سر بزرگ ماجرای قاچاق سوخت هستند. مخزنداری سوخت در منازل و ایجاد یک خط لوله همراه با نصب تجهیزات پمپاژ نیز موجب اشتغال افراد زیادی شده و عامل دیگری در رونق قاچاق سوخت است و از این خوان پرسود حتی کسانی که منزلشان در مسیر این خط قاچاق قرار دارد منفعت میبرند. گاهی نیز این مخازن بر اثر بیاحتیاطی آتش گرفته که تاکنون زندگیهای زیادی در مناطق ساحلی میناب را بر باد داده است .
نکته غریب اینجاست که برخی از صاحبان لودر نیز در امر قاچاق سوخت دخیل هستند و زمانی که طغیان سیل راههای فرعی مسیر تردد وانتهای حامل سوخت را تخریب میکند با تجهیزات سنگین خود وارد عمل شده و جادههای خاکی را بازگشایی کرده و دستمزد خود را از خودروهای حامل سوخت قاچاق دریافت میکنند.
مسئول زدن منور در خورها، ساحل و درون قایقها شغل خطرناک و خلاف دیگری است که در مواقع حضور پلیس و مرزبانی این افراد بعضاً سبب بروز درگیری شده و حتی بانی شهادت تعدادی از مأموران هنگام پرتاب منور نیز شدهاند.
قاچاق سوخت سازمانیافته
بنا بر اظهارات فرمانده انتظامی هرمزگان قاچاق سوخت در استان هرمزگان یکی از مهمترین جرایمی است که به صورت سازمانیافته با بیشترین فراوانی در جرایم اقتصادی و قاچاق در حال وقوع است و جالب اینجاست که یکی از بسترهای ارتباطی میان قاچاقچیان استفاده از پیامرسانها به ویژه پیامرسان واتساپ بوده است.
در همین باره سردار علیاکبر جاویدان اظهار میکند: در این خصوص ماه گذشته با بررسیهای انجام شده توسط پلیس فتا و رصد قاچاقچیان سوخت در فضای مجازی مشخص شد افراد زیادی به صورت سازمانیافته در پیامرسان واتساپ فعالیت داشتند که با هدایت گردانندگان گروه، اقدام به بارگیری و تخلیه بار سوخت به صورت سازمانیافته میکردند.
این مقام انتظامی هرمزگان با بیان اینکه این اقدام متهمان در فضای مجازی موجب گسترش قاچاق سوخت و بروز حوادث ناگوار جادهای، آتشسوزی منازل، به خطر افتادن جان و اموال مردم، مشکلات اقتصادی و نوسانهای ارزی سوخت شده است، خاطرنشان میکند: در طرحهای عملیاتی انجام شده در استان تاکنون افراد زیادی که در زمینه قاچاق سوخت به صورت گسترده فعالیت میکردند، در شهرستانهای میناب، بندر خمیر و بندر لنگه شناسایی و دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدهاند.
فرمانده انتظامی هرمزگان اذعان میکند: در این رابطه تعداد بسیاری از گروههای واتساپی (مدیر گروهها و اعضا) و ۲هزار متهم که از طریق پیامرسانهای خارجی اقدام به قاچاق سازمانیافته سوخت در استان میکردند، با اقدامهای فنی انجام شده روی تلفنهای همراه متهمان قاچاق سوخت شناسایی شدند. وی با بیان اینکه شماره حساب فعال در حوزه مراودات مالی قاچاق سوخت، پلاک خودروها و تلفنهای همراه مورد استفاده متهمان استخراج و با دستور مقام قضایی دستور توقیف و مسدودسازی انجام شد، ادامه میدهد: تعداد ۷هزار و ۳۶۲ دستگاه خودرو شوتی فعال در حوزه قاچاق از ابتدای سال جاری تا ابتدای آذر ماه در هرمزگان توقیف شده است.
فروش ۱۵۰ برابر قیمت ایران
فرمانده مرزبانی هرمزگان نیز اظهار میکند: قاچاقچیان، سوخت یارانهای کشور را تا ۱۵۰ برابر قیمت داخل در آبهای بینالمللی به فروش میرسانند.سردار بهادر اسماعیلی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی قاچاق سوخت، اختلاف قیمت بالای آن در کشورهای حاشیه خلیج فارس است به خبرنگاران میگوید: قاچاقچیان، سوخت کشور را در آبهای بینالمللی میفروشند و یا به کشورهای حاشیه خلیجفارس منتقل میکنند.
نظر شما